Menetpróba: Harley-Davidson Sportster S

Le roi est mort, vive le roi – a francia monarchia idején e szavakkal jelentették be a regnáló király halálát és az új király trónra lépését. Csoda, ha az új Spori bejelentésekor ez jutott eszünkbe?

A lehető legkiszolgáltatottabb helyzetben ücsörgök, amiben egy ember csak ücsöröghet. Essenben vagyok, a Sportster S első tesztjén, hotelszobám fürdőszobájában egy… khmmm… egy nagyon szép porcelán ülőalkalmatosságon. Szemmagasságban a tükrön narancssárga felirat: You look ready for revolution! Ez aztán a mélypszichológián alapuló marketing! Hát lehet ennek ellenállni? Pedig pont itt és most a lehető legkevésbé vágyom forradalomra…

Személyesen vagy két éve gyászolom a Sportster családot, amelynek fejét az Euro5-ös norma guillotinja metszette le, ugyanis az egyre szigorodó környezetvédelmi normáknak köszönhetően 2020-ban befejeződött a család európai forgalmazása. Az unió a Sporikat ketrecbe zárta, kihurcolta a Gréve térre, fejük a kosárba hullott – a nép ezúttal nem éljenzett. Az sem vigasztal, hogy a hírek szerint már az amerikai piacra is csak két évig gyártják az 1957-ben debütált modellsorozatot. Pedig micsoda történelem áll mögötte… de amilyen mérföldkő volt a gyár életében a felül szelepelt Spori megjelenése ’57-ben, olyan állomás a felül vezérelt, sőt változó szelepvezérlésű erőforrás 2021-ben. Még akkor is, ha ez a csodablokk nem a Sportster S-ben, hanem a Pan Americában mutatkozott be.

Egy tanulmányt lehetne írni azokról a folyamatokról, amelyek napjainkban a Harley–Davidson életében lezajlanak, egy biztos, mindenféle hatásvadászat nélkül is forradalomnak tekinthetők, amennyiben beérjük azzal az egyszerűsített magyarázattal, hogy a forradalom a fennálló (társadalmi) rend (erőszakos) megváltoztatása. Aki nem vette volna észre, annak eláruljuk: éppen a Harley–Davidson megújulása zajlik le a szemeink előtt. Gyökeres megújulása, ami nem egyszerű dolog. Pláne nem, ha éppen egy, az eddigi teljes marketing- és modellstratégiáját a hagyományaira alapozó márkáról beszélünk.

Itt bizony 180 fokos fordulatot kellett venni, ennek tudható be az a bizonyos felirat hotelszobám illemhelyén. Hagyjuk a múltat, hagyjuk a nosztalgiát, tegyünk úgy, mintha a Sportster S nem is a Harley–Davidson motorja lenne, nézzük, hogy milyen akkor, ha nem tudjuk róla és gyártójáról mindazt, amit tudunk.

A teljes cikk a Motorrevü legfrissebb, 2021/09 számában és a Laptapir.hu oldalán is olvasható! A lap megtalálható az újságárusoknál, illetve megrendelhető előfizetéssel! Utóbbival kapcsolatban további információ ezen a linken található.