Menetpróba: Harley-Davidson Forty-Eight A2

Hölgyeim és uraim! A bal pályára felállt a Forty-Eight 67 lóerővel. A jobb pályán indul a Forty-Eight 48 lóerővel. Mekkora lesz az A2-es jogosí­tvánnyal vezethető bobber hátránya a nyitott változattal szemben? A kávézó előtt semmi.

Amí­g a Street meg nem érkezett, a Sportsterek jelentették a belépőt a Harley-k világába. A Forty-Eight 2010-ben jelent meg a kí­nálatban, ezzel a bobber stí­lust meghonosí­tva a kiskategóriában. A második világháború után indult irányzat alapvetően a sallangok elhagyását, a sárvédők megkurtí­tását jelenti, amihez rövid, lapos kormány és vaskos, ballonos kerekek dukálnak. A közlekedési szabályok azért némileg korlátozzák a sallangmentesí­tést, í­gy például a tükröktől nem szabadulhatott meg modern korunk gépe, de erre is találtak a Harley-nál megoldást, lefelé fordí­tva, a kormány alá rejtették.

A Forty-Eighten megjelenik a hí­res Peanut tank, abból is a legkisebb, 8 literes, ami szépen beleilleszkedik ebbe a stí­lusba, és persze a nyereg is szigorúan egyszemélyes. A kis bobber tele van szép részletekkel, nézzük az olajtartály kupakját, az egybeépí­tett index-féklámpa-zárófény egységet, vagy a hajlí­tott szelepeket a kerekeken, de minden elhalványul a vadí­tó Hard Candy Custom fényezés ragyogása mellett.

Nemcsak a külső, az üléspozí­ció is a keményvonalas bobber stí­lust követi. Ez pedig eléggé férfias, és akárhogy is szépí­tjük, hosszú távú kényelemről nehezen beszélhetünk. A lábak elöl, a kar nyújtva, a légszűrőház nekifeszül a térdnek – inkább csak a magasabb testfelépí­téssel oldható meg a laza cruisolás, az alacsonyabbak, mint én, kissé megfeszí­tve érzik magukat a Forty-Eight gyári nyergében. Ennek ellenére nem különösebben kényelmetlen, de a különleges üléspozí­ció hamar kiválasztja azokat, ki az, akinek készült.

Ha a zsebben a távirányí­tós intelligens kulcs, csak egy gombnyomás, és a hosszú löketű, 1200-as, tolórudas kéthengeres rázkódva, vibrálva életre kel. „Csakhogy nem nekem” ‒ gondolhatja a kezdő motoros, akinek két évre, vagy akár még tovább, amí­g be nem tölti a 24. évét, az A2-es kategóriát í­rják elő. Választási lehetőség van bőven, a legkülönfélébb márkák 250-500 cm3-es modelljei várják a márkakereskedésekben. De mi van, ha nem akarja a korlátozás nélküli életbe továbblépve majd lecserélni a motorját, vagy éppenséggel már most megengedheti magának, hogy megvegye álmai gépét, az amerikai legendát?

Azon modellek esetében, amelyek alapverziója nem haladja meg a 70 kW-ot, van lehetőség a teljesí­tménykorlátozó kitt beépí­tésére. A hivatalos átalakí­tás belekerül a forgalmi engedélybe. Amikor pedig a tulajdonos leteszi a korlátlan A vizsgát, akkor szintén hivatalos úon ismét kinyitható. így van ez a Forty-Eight esetében is. Egyrészt a szí­vórendszerbe épí­tenek egy fojtást, ami korlátozza a beáramló keverék mennyiségét. Ezzel párhuzamosan a befecskendezést is módosí­tani kell, ami a motorvezérlő elektronika, az ECU beállí­tásával történik.

Ugyanaz, de még sem ugyanaz? Mit veszí­t az A2-es kittel a 48-as? Erre mi is kí­váncsiak voltunk, és nyomatékrugalmassági párbajra hí­vtuk ki a nyitott változatot.

Először második, majd harmadik fokozatban 20 km/h-ról veszünk repülőrajtot. Ellenfelemmel egyszerre tekerve a markolatot a két motor fej fej mellett lódul neki. Elsőre úgy tűnt, használat közben nem számí­t a 30%-kal több lóerő, ám ahogy eléri a kilométeróra mutatója a 85 km/h-t, a 65 lóerős Forty-Eight vitathatatlan előnnyel meglép, és csakhamar csak távoli pontként látja párját a visszapillantó tükrében. Még egy próba, ezútal negyedik fokozatban, 40 km/h-ról startolva. Az eredmény ugyanaz, ismét 85 km/h-nál átveszi a vezetést az erősebb testvér.

Ez persze nem jelenti azt, hogy az A2-es verzió nem gyorsulna tovább. Hamarosan ő is felveszi a 160-as tempót, és még menne tovább is boldogan, ha a menetszélben vitorlaként feszülő test nem könyörögne könyörületért. így aztán, hogy végsebességben van-e különbség, arra nem derült fény, de tény, hogy a korlátozott verzió is bőven a fölé a tempó fölé tud gyorsulni, mint ami kényelmes, vagy éppen szabályos.

A 85 km/h-s varázsszám pedig máris választ ad kérdésünkre. Lakott területen belül a két változat között nincs különbség. A Forty-Eight pedig elég keskeny ahhoz, hogy magasabbrendűségét megmutassa a városban. A nagyon alacsony ülésmagasság és súlypont pedig kedvez az irányí­thatóságnak, papí­ron tetemesnek tűnő, két és fél mázsás tömege ellenére még mindig elég filigrán motor jól kezelhető, kezdőknek is ajánlható darab.

Ha nincs mellette az alapkivitel, nem veszünk észre szinte semmit, a hiányzó 30%-ból a várostáblát elhagyva sem. A vaskos, ballonos gumikról nem az az első gondolatunk, hogy a szerpentinek csibésze lenne, de ez nagy tévedés, inkább az előretolt lábtartó van túl alacsonyan.

Azt pedig semmiképp se tévesszük szem elől, hogy a Forty-Eight valójában egy cruiser, és korántsem a másodpercek hajszolása, a sebességrekordok döntögetése lesz a célja annak, aki ezt a motort megveszi. így aztán, amit elveszí­tünk az A2-es fojtással, azt a modell koncepciójának korlátai miatt egyébként is aligha használtuk volna ki.

 

Műszaki adatok Harley-Davidson Sportster XL 1200 X Forty-Eight A2

Motor

Levegőhűtéses, négyütemű, gumiágyazású, kéthengeres V motor. Két alul fekvő vezérműtengely, hengerenként két, tolórúddal vezérelt szelep. Szárazkarteres olajozás, elektronikus üzemanyag-befecskendezés 2 x í˜45. Akkumulátor 12 V/12 Ah. Hidraulikusan működtetett, többtárcsás olajfürdős tengelykapcsoló, ötfokozatú váltómű, szekunder hajtás fogazott szí­jjal.

Furat x löket 88,9 x 96,8 mm

Lökettérfogat 1202 cm3

Sűrí­tési arány 10,0:1
Teljesí­tmény 35 kW [gyári: 49 kW (67 LE) 5700/min-nál]

Max. forgatónyomaték (gyári: 98 Nm 3200/min-nál)

Futómű

Acélcső dupla bölcsőváz. Elöl teleszkópvilla 39 mm-es belsőcső-átmérővel, hátul acél zártszelvény lengővilla, kétoldali rugóstag, állí­tható rugó-előfeszí­tés. Elöl 300 mm átmérőjű dupla tárcsafék, kétdugattyús féknyereggel, hátul 260 mm átmérőjű tárcsafék egydugattyús féknyereggel, ABS.

Rugóú (e., h.) 92 mm, 54 mm
Kerékméret (e., h.) 3,00 x 16, 3,5 x 16

Abroncsméret (e., h.) 130/90-16, 150/80-16

Méret + tömeg

Tengelytáv 1520 mm

Villaszög 60,0 fok

Utánfutás 119 mm

íœlésmagasság 705 mm

Száraz tömeg 245 kg

Teletankolt tömeg 256 kg

Tank 7,9 l
Alapár 4 285 593 Ft H-Budapest Kft.

ítalakí­tás (alkatrész + munkadí­j) 31 490 Ft