Menetasszisztensek: A tempomat

Az autókban, teherautókban és buszokban réges-rég elterjedtek a tempomatok, amelyek maguktól ráállnak a környező forgalom sebességére. Mára azonban már néhány olyan motorkerékpár-gyártó is akad, amely csúcsmodelljét radarvezérlésű sebességtartó automatikával szereli fel. Hogyan működnek ezek a gyakorlatban? Lausitzringi tesztünkön leginkább arra voltunk kíváncsiak, mi történik kihegyezett helyzetben.

Mintha szellemkéz vezetné, a fehér autó úgy suhan el mellettünk. A motor egyre jobban megközelíti. Egyértelmű, hogy túl gyors az autóhoz képest! Amely mindennek a tetejébe még el is veszi a gázt, tovább lassul, sőt, a sáv közepén meg is áll. A motor féklámpája vadul villog, majd a Motorrad toptesztelője, Karsten Schwers az utolsó pillanatban egy hirtelen manőverrel kikerüli az autót. Huh, ez most jól végződött… Ráadásul mindez biztonságos, lezárt pályán történt.

Nem egy zsúfolt autópályán, száguldó autók között, hanem egy gigantikus szabadtéri laborban, Berlintől 100 kilométerre délre. A DEKRA Technology Centerénél vendégeskedünk a Lausitzringen, amely 2017 óta száz százalékban a szakértői szervezet tulajdonában van. Egyre kevesebbet számít itt a sivító kerék, a pole-pozíció és a legjobb köridő, a pályán most már leginkább az egyre autonómabb és egyre jobban automatizált gépjárműrendszerek kutatása és kipróbálása zajlik: a jövő mobilitása, ami a DEKRA kutatóinak és műszaki szakembereinek egyik legfontosabb feladata. Éppen ezért számunkra is tökéletes tesztlehetőség – hiszen ezzel a Motorrad-teszttel valóban teljesen új utakon járunk, és ilyenkor mindenképpen jó, ha egy ilyen tapasztalt csapattal dolgozhatunk együtt.

A teszt kitalálója, Uwe Burckhardt, a jövő mobilitási rendszereiért felelős vezető a DEKRA Technology Centernél, rögtön felhívja a figyelmünket a két- és négykerekű járművek radarvezérelt rendszerei közti alapvető különbségre: „Az adaptív tempomat a motorkerékpárok esetében teljes mértékben kényelmi eszköz. A két nyomon haladó járművekkel ellentétben ezek nem működhetnek biztonságtechnikai eszközként, például vészfékasszisztens formájában.“

A teljes cikk a Motorrevü legfrissebb, 2022/04 számában és a Laptapir.hu oldalán is olvasható! A lap megtalálható az újságárusoknál, illetve megrendelhető előfizetéssel! Utóbbival kapcsolatban további információ ezen a linken található.