Másodvélemény: BMW R 18

A 2015-ös Concorso d’Eleganca-án, a Comói-tó partján láthattuk először. Akkor még Concept R 18 néven ámította el a pezsgőző közönséget. Öt év kellett hozzá, hogy a tanulmányból valóság legyen.

Preface

„Mondom, hogy muszáj cöveket vernünk a szívébe, különben kiszáll a sírjából, hogy vérrel oltsa átkozott szomját” – emlékszel még erre a Drakula halott és élvezi című Mel Brooks-filmből? Amikor Van Helsing professzor azt bizonygatja Lucy apjának, hogy karót kell lánya szívébe verniük. A jelenet vége felé jön a híres szópárbaj Drakula és Van Helsing között „ősi moldáv nyelven”, amely során elhangzik a legendás mondat − Nostoj vlekija, nemoj pustá! −, majd a végén Drakula riposztja, a „Cservánjá”, végül Van Helsing következtetése, hogy: „Ez az ember soha nem adja föl!”

Először moziban láttam a filmet, mindenki kacagott, röhögött-sírt körülöttem, a nevetés ragályos volt, szó szerint megfájdult a hasam tőle. Életem során sajnos elég ritkán fordult elő velem, hogy a kacagástól a könnyem is kicsordult, de ez olyan este volt. És hogy jön ez ide… hát úgy, hogy amikor leírtam a cikk kezdő mondatát, miszerint: „A BMW nem adta fel, hogy építsen egy igazi cruisert” – Van Helsing és Drakula jutott szembe, és már röhögnöm is kellett. Soha ne kelljen rosszabb hangulatban cikket írnom.

A BMW tényleg nem adta fel. Mármint a tervét, hogy építsen egy igazi cruisert. Talán emlékeztek még rá, hogy az évezred vége felé (1997) már nekifutottak egyszer a feladatnak az R850C/1200C-vel, de hát egyik sem lett egy sikergép, az már biztos. Lehet, hogy ájuldoztak tőle a dizájnerek, lehet, hogy kiállították a New York-i Guggenheim Múzeumban, és lehet, hogy James Bond azon száguldozott a Tomorrow never dies-ban, a motorosok közül azonban a kutyának sem kellett. Talán túlságosan korai volt az a dizájn. Talán tökéletesen az ellentéte volt annak, amit a chopperes, cruiseres közönség akkoriban keresett egy motorban. Talán elképzelhetetlennek tűnt, hogy Peter Fonda egy R1200C nyergében vágjon neki Amerika végtelen egyeneseinek.

Második nekifutás

Már 2015 körül kezdtek szivárogni a hírek, hogy a BMW egy giga cruisert akar építeni. Elsőként a Comói-tó partján, a Concorso d’Ele­ganza Villa d’Estée rendezvényen mutatták be a Concept R 18 nevet viselő, letisztult külsejű retró bike-ot egy elképesztő méretű, 1800-as bokszerblokkal, 21/18-as, drótküllős kerekekkel, egyszemélyes tányérnyereggel, merev megvezetésűnek látszó, de rugózott hátsó kerékkel, szabadon futó kardántengellyel. Optikai és mindenféle más szempontból is a hatalmas bokszer állott a középpontban. Szemrevaló darab volt, na. Illett hozzá a felszolgált Bollinger pezsgő. Eltelt öt év, és az R 18 a Concept névtől megfosztva megjelent a BMW-kereskedésekben.

A teljes cikk a Motorrevü legfrissebb, 2021/02 számában és a Laptapir.hu oldalán is olvasható! A lap megtalálható az újságárusoknál, illetve megrendelhető előfizetéssel! Utóbbival kapcsolatban további információ ezen a linken található.

Fotó: Mező János