Másodlagos azonosí­tó jegyek a motoron – Ne donorként végezze!

„Ez az én fejidomom!” – hangzik a keserédes felfedezés egy motoros rendezvényen. A GSX-R-t egy ex tulajdonos járja körül. Más alkatrészt ugyan nem talál egy éve ellopott motorkerékpárjából, de a fejidomra megesküdne, hogy az övé. Egy jellegzetes karc és egy matrica nyoma árulkodik…

Akinek még nem lopták el motorját, az is több ismerősét fel tudja sorolni, akitől az elmúlt években meglovasí­tották féltett kétkerekűjét. Mí­g a tulajdonosok évről-évre több pénzt és energiát fektetnek a védelembe, a bűnözők is egyre kifinomultabb technikákkal állnak elő. A statisztikák ugyan bí­ztatóak, 2007-ben xxx, addig 2008-ban yyy darab motor cserélt a tulajdonos beleegyezése nélkül gazdát. A profi tolvajok továbbképzése egyenesen példás, azonnal alkalmazkodnak a legújabb riasztókhoz, és a különböző mechanikus védőeszközök, lakatok és láncok is maximum a garázda tett idejét hosszabbí­tják meg, teljes védelmet nem biztosí­tanak. A műholdas nyomkövetés az átlag motoros számára még elérhetetlenül drága, és a GPS alapú kommunikáció is kiiktatható.

A mikrpontok felvitele ecsettel történik
A mikrpontok felvitele ecsettel történik

Az eltulajdoní­tott motorok nagyobb hányadát szétszerelik (lásd. a keretes í­rást), és alkatrészként árusí­tják a feketepiacon. Éppen ezért az egyik leghatásosabb módja a védekezésnek, ha piacképtelenné tesszük az árut, azaz olyan módon megjelöljük, hogy azt csak nagy munka és költségek árán lehessen eltávolí­tani. Ezeket a jelöléseket más néven másodlagos azonosí­tó jegyeknek hí­vják. (A jármű elsődleges azonosí­tó jelei a rendszám, az alvázszám és a motorszám, amelyekből egyrészt kevés van, másrészt rutinszerűen eltávolí­thatóak.) Kifejlesztésükkor a hatékonyabb bűnfelderí­tés volt a fő szempont, valamint hogy a megtalált járműveket könnyebben beazonosí­thassák, és nem utolsó sorban nagyobb eséllyel visszaszolgáltathassák jogos tulajdonosuknak. Használatuk során viszont kiderült, hogy mégis inkább védelmi eszközként funkcionálnak, mivel a profi tolvajokat elriasztja a lebukás veszélye, és nincs azaz orrgazda, aki szí­vesen ellátná ujjlenyomatával az egyértelműen azonosí­tható alkatrészeket.

Az erre alkalmas készülékkel (ami akár mobiltelefon is lehet) leolvashatók a motor chipkártyán tárolt adatai
Az erre alkalmas készülékkel (ami akár mobiltelefon is lehet) leolvashatók a motor chipkártyán tárolt adatai

A másodlagos jelölő rendszerek több fajtája elérhető már Magyarországon is, léteznek különféle graví­rozási eljárások, mások UV festékkel jelölik a járművet, mí­g a leghatásosabb a megszámlálhatatlanul sok mikropontos jelölő módszer. Ez utóbbival, a DataDotDNA mikropontos jelölési technológiájával vérteztük fel szerkesztőségi tartósteszt motorjaink közül a Moto Guzzi V7 Classicot.

 

így néznek ki a porszem méretű mikropontok természetes és UV lámpa fényénél

A rendkí­vül ellenálló ragasztóanyagban eloszlatott 3000 homokszemcse méretű mikropont mindegyike tartalmazza a motorkerékpár egyedi azonosí­tóját (PIN kód), amelyet ecsettel vagy sprével lehet minden lényeges alkatrészre felvinni. A szórófejes megoldással akár a legrejtettebb zugokba is jut belőle. A magyar nyelvű tájékoztatóban egyébként javaslatot találunk arra, hogy hol érdemes a jelzéseket elhelyezni. A pontokon kí­vül tartalmaz még a csomag két vonalkódos azonosí­tó cí­mkét, amit a váz látható részén kell elhelyezni, és erre is rá kell hordani a pontokat, valamint két figyelmeztető cí­mkét a tolvajok tájékoztatására. Az egész ceremónia – ha a műveletet megelőző alapos motortisztogatást nem számí­tjuk – jó fél órát vesz igénybe, amit még kb. 2 órás száradási folyamat követ. A lakkszerű ragasztóanyag teljes átkeményedése 72 óra. Már csak annyi tennivalónk van hátra, hogy járművünket beregisztráljuk a www.datadotdna.hu vagy a www.dtdna.eu cí­men, ahová fényképeket is tölthetünk fel motorunkról. A magyar forgalmazó a rendszert még egy további chipkártyával is kiegészí­tette, ami tartalmazza az adott motorkerékpár minden hivatalos adatát, rendszámát, szí­nét, motor- és alvázszámát – lényegében a forgalmiban szereplő adatokat. Ezt a regisztráció után küldik meg a motorosnak. Az í­gy létrehozott adatbázis nemzetközi, és természetesen a rendőrség rendelkezésére áll.

 

Az 1 cm széles ecset hegyén látható mikropontra lézergraví­rozva kerül fel az azonosí­tó kód

Az 1 mm átmérőjű kis pontok szabad szemmel alig látszanak, ennek ellenére érdemes olyan helyekre felvinni őket, amelyek a motor esztétikumát nem zavarják. UV fényben azonban láthatóvá válnak, mí­g a kód leolvasásához speciális nagyí­tó szükséges. Az eltávolí­tásra esély sincs, hiába szedik darabokra a gépet, az összest egyszerűen képtelenség megtalálni.

Már csak az a kérdés merülhet fel az olvasóban, hogy mindez nagyon szép, de biztos sokba is kerül. A végére tartogattam a jó hí­rt: a motoros szettért mindössze 11000 Ft-ot kérnek. Ez alig fele egy minőségi motorlezáró lakat árának, ami egy rutinos tolvajnak csak percek kérdése.