LML Star Deluxe 4S Bicolor/CVT – Legális másolat

Csí­pjenek meg! Ez a robogó pont úgy néz ki, mint a Vespa PX. De mi ez a logó? Csak egy hamisí­tvány lenne, mint egy Louis Vuitton-táskamásolat, ami szinte a legapróbb részletig egyezik az eredetivel? Nem, az LML nem csak egy utánzat.

Mielőtt valaki úgy gondolná, hogy felháborí­tó távol-keleti koppintással állunk szemben, tisztázzuk a dolgokat. Az észak-indiai LML és a robogógyártó nagyhatalom, a Piaggio története rövid időre összekapcsolódott (lásd a 35. oldalon). Amikor az együttműködés felbomlott, a szerződésben kikötötték, hogy az LML fenntarthatja magának a jogot a termelésre. A jelenlegi kí­nálatban két- és négyütemű robogók egyaránt szerepelnek, a Magyarországon két éve kapható LML Star Deluxe 4T Bicolor mellett a legújabb fejlesztésű Star 4S Automata modellt próbáltuk ki.

 

Motorok LML Star Deluxe 4S Bicolor/CVT
Kattintson a képre a galériához!

 

Marokváltóval az élet
Diszkrét hanggal duruzsolva jár alapjáraton a meghatóan retró szí­nvilágú, elefántcsont-avokádózöld Star Deluxe. Az oldalra szerelt, fekvő egyhengeres blokk már induláskor érezteti hatását. Egyesbe tekerve a bal markolatot, a kuplungot szépen kiengedve kissé idegesen lódul meg. A bizonytalanság ezzel még nem ért véget, az aszimmetrikus tömegelosztás mellett a mindössze 10 colos kerekek és a rövid tengelytáv is hozzájárul az imbolygó haladáshoz. Végsebesség táján már inkább az egyenesfutással van gond, ekkor már nagyon ésszel kell hozzákezdeni a manőverekhez.

 

Motorok LML Star Deluxe 4S Bicolor/CVT
Az ülés alatti tér foglalt, van viszont tágas, zárható
kesztyűtartója és imádni való krómozott csomagtartó
kerete elöl és hátul

 

A kor hangulatához hozzátartozik a benzincsap és szí­vatókar. Utóbbit csak induláskor használtuk, ilyenkor azonban egy kézzel nem árt tartani, mert visszahúzódik magától. Csakhogy ez háromkezes mutatvány, hiszen a kuplungot is húzni kell, miközben az önindí­tó gombját nyomjuk. De be is lehet rúgni, ami elég könnyen megy, hála a kis lökettérfogatnak.

Motorok LML Star Deluxe 4S Bicolor/CVT
Nagyon retró: fehér oldalfalú
gumik és pótkerék

 

Az egyszerű szabású, hosszú és keskeny nyereg kissé kemény. A műbőr huzat és a varrás még azokat az időket idézi, amikor a Vespa korántsem kultikon, inkább a lehető leghétköznapibb közlekedési eszköz volt. Az ülés alatti teret elfoglalja az üzemanyagtartály, van viszont egy elég nagy zárható kesztyűtartója, és imádni való krómozott csomagtartókerete elöl és hátul is.

 

Motorok LML Star Deluxe 4S Bicolor/CVT
A tágas, zárható kesztyűtartóban a gyári szerszámkészleten,
kezelési kézikönyvön túl van hely esőruhának és lezáróláncnak is

 

A marokváltó manapság már egzotikus megoldásnak számí­t. A bal kormányszarvon jelölés segí­ti a kezdőket az eligazodásban. Előretekerve egyes, majd magunk felé csavarva jutunk el szép fokozatosan a negyedikig. Ilyenkor már elég extrém szögben áll a kuplungkar, ráadásul mivel a teljes kapcsolóegység is fordul, az irányjelző billenőkapcsolóját is egészen máshol kell keresni, mint mondjuk kettesben. A sebességek kiosztása hibátlan, nem igényli a pörgetést, és meglehetősen tág határok között értelmezhetőek a fokozatok. Inkább a visszaváltásnál kell észnél lenni, mivel a motorfék könnyedén blokkolja az aprócska hátsó kereket.

 

Motorok LML Star Deluxe 4S Bicolor/CVT
Szemből szakasztott Vespa. Sőt, a Piaggióéhoz hasonlóan
hatszögletes formájú az LMLlogó is

 

Méreteihez képest a lehető legnagyobb átmérőjű tárcsafékkel szerelték fel az első kereket. A 121 kilós acélkarosszériás testet hatásosan lassí­tja, főleg, ha megfelelő kézerővel rendelkezünk. A fémhálós fékcsövek azért többet í­gérnek. A lábtartó trepnin belül elhelyezett hátsó fékpedál használata azonban kihí­vás. Valószí­nűleg minden tulajdonos hosszú próbálkozások során kí­sérletezi ki a neki leginkább megfelelő módszert. Én a lábtartó deszka széle helyett középen pihentettem a jobb lábamat, í­gy lábfejjel tudtam működtetni a fékpedált. De sarokkal vagy az utaslábtartóról is elérhető. Egyedül a szokásos robogós kényelmes lábállásból nem.

 

###

 

A rugózás elmarad a Vespákétól, meglehetősen kemény, az úhibákon könnyen elpattog, főleg a macskaköves retró utcákkal nem kompatibilis. Az aszfalthibákat inkább kerülgetjük vele, mint hogy keresztezzük, ezzel viszont nincs is gond, mert elképesztően fordulékony a kis jószág.

 

Motorok LML Star Deluxe 4S Bicolor/CVT
A műszerfal nem vespás. Hasznos és elég pontosan
is mutat az üzemanyagszint-jelző


Egy biztos, a Star Deluxe-szal kaland az élet. Folyamatos koncentrációt igényel a markolatváltó és az irányjelző kapcsoló kezelése, a fékezés és az úhibák kerülgetése. ím alig két nap alatt úgy hozzá lehet szokni, mintha ez lenne a természetesebb dolog a világon.

Könnyí­tett menet
Az LML gondolt azokra is, akiknek ugyan bejön a retró stí­lus, de a marokváltó már jóval kevésbé. Tavaly ősszel Milánóban mutatta be legújabb, első automata váltóval szerelt négyütemű robogóját. Az Automata a Star Deluxe örök formáját viszi tovább. A fémtest alatt azonban új, az LML fejlesztette egyhengeres, kétszelepes, kényszerléghűtéses motort találjuk, amely a korábbinál nagyobb (9,2 LE) teljesí­tmény leadására képes. A legfőbb különbség azonban nem ez, hanem az automata CVT-váltóban rejlik, amelyet a váltóspecialista Adlertől szerez be az indiai motorgyár.

 

LML-sztori
Az európai gyártók közül elsőként a Piaggio helyezte át termelésének egy részét ízsiába. Már 1961-ben gyártatott Indiában robogót a Bajaj Autóval együttműködve. Az LML-lel (Lohia Machinery Limited) 1984-ben lépett szövetségre, a közös vállalat 1990-től a Piaggio 23,6%-os tulajdonrésze mellett működött. Itt készült több Vespa-modell, a PX, a PK T5, valamint az ET4 is. Az együttműködésnek 1999-ben vége szakadt, de a két cég közötti megállapodás szerint a gyártósorokat és a know-how-t megtartva az LML – saját márkanév alatt – továbbra is gyárthatta a Vespa PX-hez megszólalásig hasonlí­tó robogókat. Az LML közben a koreai Daelimmel fűzte szorosabbra a kapcsolatot, segí­tségükkel fejlesztik erőforrásaikat, í­gy a négyütemű egyhengeres blokkot.

 

A nehezen használható hátsó fékpedál helyett az új LML hátsó kereke – a robogóknál megszokott módon – bal oldali kézi fékkarral lassí­tható. Az alig néhány kilométert futott gépen eleinte meglehetősen gyengének hatott, de a bejáratás során határozottan jobb lett. A funkcióbőví­tés során a bal kapcsolóra gyújtásleállí­tó gomb került, mí­g a műszerfalon megjelent egy új visszajelző, az ECS-lámpa, amely az elektronikus porlasztó diagnosztizálására szolgál. Sajnos a marokváltóssal ellentétben az index itt már nem jelzi diszkrét hanghatással működését, pedig az nem volt rossz dolog, lévén hogy a billenőkapcsolóval könnyű hibázni. Vizuálisan változott még néhány apróbb részlet, a motor és a váltó hűtését, valamint a motor levegőellátását szolgáló légbeömlők jelentek meg a szélterelő alján, az oldalsó burkolatokon, és kivezető nyí­lások a nyereg alatt. Oldaltámasz továbbra sincs, az LML tulajdonosának középállvánnyal kell megbirkóznia, ha leállí­taná motorját. Az Automatával azonban ez is könnyebb, a retró lábak helyett kevesebb erőfeszí­tést igénylő megoldást találtak.

 

Motorok LML Star Deluxe 4S Bicolor/CVT

 

Teljes tömege 10 kilóval lett könnyebb, mint a marokváltósé, emiatt és az új blokkelhelyezésnek köszönhetően a régi modellnél fordulékonyabb, jobban manőverezhető és összességében stresszmentesebben vezethető.