Leleplezés: Buell 1125CR

Amit az amerikai gyár még az újságí­rók elől is eltitkolt. A Buell 1125 CR mágneskapcsolója alkalmanként akkor is lezárja a fojtószelepeket, ha teljes gázzal gyorsí­t a pilóta. Elég meglepő magyarázattal szolgál a gyártó a fura jelenségre.

Gyerünk, csutkagáz! Végre szabad az autópálya belső sávja, és intenzí­v gyorsí­tásra készül Norbert Kappes, a MOTORRAD szerkesztője, ám legnagyobb meglepetésére tudomást sem vesz a gázkar parancsáról a Buell 1125 CR. Pontosan úgy viselkedik, mint egy konyhai robotgép, amit hirtelen kihúznak a konnektorból. Szerencséjére még időben fékezni tud a mögötte haladó autó. Alighanem valamiféle teljesí­tmény-kimaradás áll a háttérben.

Mivel az esetek többségében nem volt jellemző a kipróbált Buellre ez a fajta váratlan megtorpanás, először azt hittük, soron kí­vüli meghibásodásról lehet szó, és kicseréltettük a tesztmotort. A rakoncátlan példányt megvizsgálták az importőr szervizében, de semmit nem találtak rajta.



Buell 1125CR

Miután a második 1125 CR is hasonló tüneteket produkált, mi magunk próbáltuk megkeresni a hiba okát. Hossza vizsgálódás után rájöttünk az összefüggésre: csak akkor fogy ki váratlanul a szufla a kéthengeresből, ha kettesben vagy hármasban, kis fordulaton ad gázt hirtelen az ember. Ilyenkor, mint ha zajmérést „sejtene” a 1125 CR, egyszerűen megtagadja a gyorsí­tást.

Kutatásainkból kiderült, hogy az „aktí­v szí­vórendszer” áll e drasztikus jelenség hátterében. Konkrétan arról van szó, hogy bár teljesen rá van adva a gáz, egy erős mágneskapcsoló két-három másodperc erejére lezárja a fojtószelepeket. A rövid szünet elteltével aztán ismét kinyitnak, és dinamikus gyorsí­tásba kezd a motor. Mint arra a fékpadi mérések is rávilágí­tottak, csak a 40 és 50 km/óra közötti sebességtartományban tapasztalható ez a jelenség, kizárólag ebben a sávban aktí­v a mágneskapcsoló. Megjegyzendő, hogy ha lehúzzuk róla a kábelt, akkor kifogástalanul működik a Buell, de tény, hogy nem a törvényi előí­rásoknak megfelelően.

 

A műanyag burkolatot és a légszűrőházat leszerelve válik láthatóvá a mágneskapcsoló

Amikor emlí­tést tettünk az amerikai gyártónak tapasztalatainkról, a következő rövid és tömör választ kaptuk: „Tesztjeink alapján kijelenthetjük, hogy vásárlóink többsége semmit nem észlel az aktí­v szí­vórendszer működéséből normális használati körülmények között.” A Buell USA szerint más gyártók is trükköznek, hogy jó legyen a zajmérés eredménye, ám a többi gyártmánynál nem tapasztalhatók ilyen kedvezőtlen mellékhatások. Nincs tudomásunk még egy olyan márkáról, amely hasonlóan ügyetlenül oldotta volna meg ezt a feladatot, ráadásul ilyen veszélyes következményekkel.

Hogy cégen belül mégsem kezelték olyan érdektelenül a dolgot, azt az is bizonyí­tja, hogy a Buell utólagos tájékoztatása szerint a sajtópremierre kiiktatták a motorokon az aktí­v szí­vórendszert, az eseményt követően pedig elvégezték rajtuk azokat az átalakí­tásokat, amelyekkel már megfelelnek az EU-jogszabályoknak. Hoppá!

Szinte csak véletlenül jutott tudomásunkra, hogy a Buell manipulált motorokat bocsátott a nemzetközi szaksajtó képviselői rendelkezésére a berlini bemutató alkalmával úgy, hogy erről egy árva szót sem szólt a rendezvény ideje alatt. Ehelyett inkább az új motorvezérlést méltatta, büszkén megjegyezve, hogy a 1125 R is kérhető vele. Talán nem alaptalanul érezzük mi, újságí­rók, hogy felültettek bennünket.