Örök dilemmára kerestük a választ legutóbbi tartóstesztmotorunkkal. Olcsó húsnak híg a leve, azaz szabad-e bedőlni a csábító árnak? A kínai‒lengyel származású 125-ösbe másfél év alatt 15 000 kilométert hajtottunk. Most kiderül, hogy pórul jár-e, aki enged a kísértésnek!
Két Junak RS 125-öst adnak egy – szintén a Távol-Keleten készülő – KTM Duke 125 áráért. A 690 000 forintos vételár kísértésbe ejtő, a motor ráadásul több mint korrekten néz ki. Modern forma, csinos műszerfal, látványos szín. Maga a konstrukció nem éppen modern, a jelenlegi környezetvédelmi szabályozásoknak már nem is felelne meg a karburátoros, léghűtéses egyhengeres. Az egyszerűség azonban sok szempontból előny, például a karbantartás során. Junak-szervizhálózat lényegében nincs, a forgalmazó általános motorszervizekkel szerződött le.
![]() |
Az RS 125 gondoskodott róla, hogy a tesztnaplóban folyamatosan tudjunk írni róla. A sok apróság ellenére azonban az az igazság, hogy egyetlenegyszer sem hagyott minket az ú szélén. Bár az akkumulátor lemerülése miatt kétszer is előfordult, hogy csak tolással tudtuk életre kelteni, de ez is könnyedén ment. Ettől eltekintve mindig megbízhatóan indult, még a téli mínuszokban is.
Idén tavasszal jött el az ideje, hogy kiderüljön, hogy bírta a motor belseje a használatot, így elvittük a MAMI Magyar Motorkerékpár Szakközépiskola és Szakiskola műhelyébe. Az ítélet megszületését némileg késleltette, hogy többszörös próbálkozásunk ellenére sem sikerült a gyári szerelési kézikönyvet beszereznünk hozzá. Emiatt mostani cikkünk nem tartalmazza az olvasóink által már megszokott mérési jegyzőkönyvet a beépítési méretekkel, illetve kopáshatárokkal. Ez persze nem jelenti azt, hogy nem volt dolguk a MAMI-s oktatóknak, a Junak minden porcikáját alaposan megvizsgálták, és amit lehetett, meg is mértek, még ha megfelelő műszaki információ hiányában esetenként csak a tapasztalataikra hagyatkoztak a diagnosztika során.
2019 km – ítvétel (frissen szervizelve) 2050 km – Hátsó sárvédő a kipufogótartó csavarján fennakadt 5000 km – Garanciális szerviz (olaj-csere, ellenőrzések, a lelazult karburátor bilincsek és szívócsonk csavarok rögzítése) 7800 km – Kiégett fényszóróizzó cseréje, láncfeszítés, akkumulátor utántöltése 8000 km – Garanciális szerviz (olaj-csere, ellenőrzések), honosítási eljárás 8600 km – Észak-magyarországi túra, Felsőzsolca (360 km), kuplungbowden csere, a hátsó abroncs veszti a nyomást 9300 km – Magyar túra (350 km) Karancs-Medves vidéke, MR 2016/8 11 000 km – Garanciális szerviz (olajcsere, ellenőrzések, hajtólánc (gyári helyett erősebb Regina) és első lánckerék cseréje, a hátsó dobfék fékpofáinak cseréje, hátsó lánckerék menesztőtárcsa cseréje, hátsó sárvédő elveszett csavarjának pótlása, abroncsok szelepeinek tisztítása 13 300 km – Zajok a hajtás felől, elkopott a lengővillán a gumi láncvezető 13 900 km – Kiégett fényszóróizzó cseréje 14 000 km – Garanciális szerviz (olaj-csere, ellenőrzések) 14 700 km – Meglazult a lengővilla végén a zárókupak 14 800 km – Magyar túra (250 km) Börzsöny, MR 2017/5 15 400 km – Szétszerelés |
A külső szemrevételezés során a Junakot általánosan jó állapotúnak találtuk. A fényezés kifogástalan, nem karcos. Rozsdást csavart nem találunk sehol, az ülés nincs kiülve, párnázottsága feszes. Egy pici, kb. 1 cm-es szakadás még a teszt elején keletkezett a huzatán, de nem repedt tovább. A világítási és visszajelző berendezések megfelelően működnek, az első fényszórón azonban nyomott hagyott a beázás miatt felrobbant izzó, és a foncsor is megégett.
Az abroncsok még a gyári szerelésűek, profilmélységük megfelelő, még bő 50%-os az állapotuk. Az első és a hátsó felni ütése radiális és axiális irányban is megfelelő, a keréktengely ütése elöl 0,01, hátul 0,03 mm, ami szintén rendben van. A kerékcsapágyak jók, az első kerék beszerelésekor azonban valószínűleg hibát követtek el a szerelők, mert nem vették figyelembe a sebességjeladó szimeringjét és eldeformálták.
A vázon sérülésre és korrózióra utaló jegyeket nem találtunk, egyetlen rozsdás csavar sem bújt meg a motor burkolata alatt. A kormánycsapágy berágódott, ami a magyar utakon szinte normálisnak is mondható, sajnos. Az első és hátsó futómű hibátlan állapotú, a teleszkópszár nem görbe, a szimeringek por szárazak. Hátul a lengővillacsapágyak jók, kopás nem mérhető. A gyári láncot meglehetősen hamar le kellett cserélni, a beszerelt Regina lánc még sokáig ellátja feladatát. A lengővillára szerelt láncvezető gumi anyaga azonban nem volt megfelelő választás, hiába volt a lánc feszessége folyamatosan állítva, jelentős darabot fogyasztott el belőle.
![]() |
A Junak fékeivel végig meg voltunk elégedve. A vizsgálat során kiderült, hogy a féktárcsa ütése limiten belüli, vastagsága megfelelő, enyhén hullámosra kopott. Elöl még a gyári szerelésű betétek vannak, ezek vastagsága is jó még. A fékcsövek épek, repedés, törés nem látható rajtuk, belsejük tiszta, lerakódásmentes. A főfékhengeren és a munkahengeren kopás nem mérhető, berágódás nem látható.
Az egyhengeres blokk szétszerelését mindenki izgalommal várta. A hengerfej és a szelepek viszonylatában semmilyen zárási problémát nem lehetett felfedezni, a szelepvezetők nem kopottak, és a szelepszárszimeringek is igen jó állapotban voltak. A sűrítési végnyomás 9,5:1. A vezérműtengely és a himbák kapcsolatai is sérülésmentesek, a vezérműtengely nem üt, nem kopott. A vezérműlánc-vezető azonban jelentősen elkopott, cseréje szükséges.
![]() |
A hengerben még jól látható a gyári hónolás, rajta hibát, kopásnyomot nem találtunk. A henger és dugattyú között 0,08 mm az illesztési hézag. Enyhe ovalitás és hordósság mérhető. A dugattyún az olajáteresztő gyűrűrendszer körül erős olajégési nyomok láthatóak, de egy tisztítás itt elegendőnek bizonyult. A gyűrűméretek és -hézagok megfelelőek. A hengertalptömítésnél jelentősen szivárgott az olaj, ami az indítómotort és környékét erősen kente motorolajjal. Ezenfelül az önindító motor szimeringje is áteresztett, belül jelentős mennyiségű olaj volt. Nem szerencsés együttállás a kefeszikrázás és olaj párosítása.
A főtengely ütése nem mérhető, a hajtókar nem görbe, a főtengely és hajtókar csapágyai kopást nem mutattak, az illesztési hézagok limiten belüliek. A csapágyházakon nincs sérülés és a karterben sem található olajlerakódás, azonban a főtengelyszimering hibásan volt beszerelve.
A váltó szerkezete meglepően jó állapotú (hibátlan), nemhogy kopást, de még a használat nyomait is nehezen lehetett felfedezni. A kuplungszerkezetet vizsgálva a kopó- és fémlamellák nagyon jó állapotban voltak, a rugók hossza megfelelő, a kuplungkosár nem lóg, csupán némi beverődést lehetett rajta felfedezni, ami természetes kopás ilyen kilométer-intervallumnál, és semmilyen működési hibát nem eredményez. Viszont a szerelésénél a kuplunganya rögzítőlemeze elmozdult és végigszántotta a kuplungagy felületét. Itt említenénk meg még egy szerelési hibát: a fokozatjelző vezetékeit a lánckeréktakaró alá becsípték.
![]() |
A Junak RS 125 könnyen kezelhető, fürge kis motor, melynek nagy erőssége, hogy 125-ösökhöz képest alulról is elfogadhatóan húz, jól használható középtartománnyal. Nem igényli a túlzott forgatást. Az sem mellékes, hogy a kilométerre számított üzemeltetési és karbantartási költsége (lásd a … oldalon) rendkívül alacsony, így nemcsak a vételár, de a használat során jelentkező kiadások sem terhelik meg túlzottan a pénztárcát.
– Tömítésgarnitúra – Hengerfej csavaralátétek – Fokozatkijelző – Vezérműlánc feszítő – Kuplunganya rögzítő lemez – Centrifugál szűrő – Főtengely végi olajszimering – Kihajtás oldali szimering – Indítómotor szimering – Kilométer meghajtó szimering – Kormánycsapágy – Lengővilla láncvezető gumi |
A típust sokan fenntartással kezelik kínai eredete miatt. A szétszedés során kiderült, hogy sajnos ez részben igaz is. A használatból eredő kopás minimális, de annál több a szakszerűtlen összeszerelésből eredő hiba. Összességében kijelenthető, hogy ha a kötelező 3000 kilométerenkénti szervizeket betartjuk, van bennünk kitartás, hogy a jelentkező gyermekbetegségen túltegyük magunkat, akkor a motor sokáig kiszolgálhat minket.
![]() |