Kurucz György élete 3. rész

Közel két évtizeden át uralta Kurucz György az 500-as kategóriát, és voltak évek – nem is kevés –, amikor a 350-esek között sem akadt legyőzőre. Pályafutása alatt összesen 28 bajnoki címet gyűjtött pályán és terepen. Sorozatunk harmadik, befejező részében egészen Angliáig kísérjük hősünket.

LIFTBALESET TIHANYBAN

Egyik legsikeresebb éve 1964 volt. Igaz, itthon csak az 500-as kategóriában lett bajnok, viszont végre külföldön is kijött a lépés. A hagyományoknak megfelelően május 1-jén rendezték az Osztrák GP-t Salzburgban. Az előjelek nem voltak éppen kedvezők, Reisz János és Kurucz György útlevele az utolsó pillanatban érkezett meg az egyesülethez. (Akkoriban minden egyes kiutazáshoz külön kellett engedélyt kérni.) Közben a motorral is akadtak gondok. Szerelője, Királyföldi László – aki az előző év őszén érkezett a Honvédba – szerette volna megmutatni a tudását.

Az utolsó verseny végén, 1969-ben a Népliget fái alatt. Balról az osztrák Bergold gratulál az új-zélandi Molloynak. Kurucz György arcán a bánat nem annyira a második helynek, mint a befejezésnek szól

„Bementem az egyesületi műhelybe, és kérdeztem Lacit, kész-e a motor? Igen, kész, felelte, és hozzátette: – Próbáld ki! A Honvéd udvarában ráültem a motorra, mentem vele egy kicsit. Nem akart rendesen elindulni.

Úgy forgott, mint egy kétütemű, de egyáltalán nem volt benne erő. Gyorsan visszamentem, és mondtam Lacinak, hogy valami baj van. Kisült, hogy Csizmadia Imre talált egy angol motoros lapban egy Jack Emmott-tuningot, és lefordította Lacinak a cikket. Valami nem volt rendben a tuninggal, nekünk legalábbis nem vált be. Laci valahogy visszaállította az eredeti állapotot a hengerfej szívócsatornájában, kicsit ügyeskedett, és olyan jó lett a motor, mint korábban soha. Salzburgban a verseny előtt kimentünk az Autobahnra karburálásra, akkor már nagyon ment. Bert Schneider, a Suzuki gyári menője, a sokszoros osztrák bajnok az edzés után odajött hozzám, és azt mondta: – Holnap nyerni fogsz, Dzsordzsi!” – emlékezett Kurucz György a bő fél évszázada történtekre.

Szöveg: OCSKAY ZOLTÁN

A teljes cikk a Motorrevü legfrissebb, 2021/07 számában és a Laptapir.hu oldalán is olvasható! A lap megtalálható az újságárusoknál, illetve megrendelhető előfizetéssel! Utóbbival kapcsolatban további információ ezen a linken található.

Fotó: KURUCZ GYÖRGY, SCHWANNER ENDRE, OCSKAY ZOLTÁN, MARTINECZ GYÖRGY