KTM 200 Duke – Ready to csibészség

Amikor tizenévesen gördeszkáztam, a járdapadka, a lépcső és a mellette lévő korlát új értelmet nyertek. A Duke nyergében hasonlóan alakul át a város játszótérré.

Már a 125-ös Duke-ot is a kategória legjobbjának tartottuk, és ez az általános rajongás a 200-as iránt sincs nagyon másként. Nem kell mélyre ásni, hogy megértsük ennek az okát. Nagyjából másfél évvel ezelőtt a nyolcadliteres változat bemutatója kapcsán í­rtam, hogy lesz ebből nagyobb változat, kétszázas biztosan, de akár 350-es is, hiszen ez a váz-futómű-fék kombináció akár egy négyszázas blokkot is elbí­rna. El is bí­r, ezt bizonyí­tja az ősszel leleplezett KTM 390 Duke, és ha annak a 45 lóerejéhez és 140 kilójához elég, akkor 25 lóerőhöz és 130 kilóhoz is az lesz. Sőt.

 

Motorok KTM 200 DukeKattintson a képre a galériához!

 

Ugyanis a 200 Duke-ot nem az elég, kielégí­tő, megfelelő és hasonló jelzőkkel í­rjuk körül, mert ezeket valami közepes, a lécet éppenhogy átugró indulókra szoktuk használni. A 200-as viszont lényegesen messzebbre mutat ennél.

 

Motorok KTM 200 Duke

 

A 125-öshöz képest 10 extra lóerőt jelent a plusz 75 köbcenti, de az egyhengeres csak magas fordulaton élénk igazán. Ötezer alatt éppen el lehet vele járni, tartani a forgalom ritmusát – ilyenkor 2,5 literrel megelégszik, vagyis ebben a tartományban a 125-ösök szintjén mozgunk, a parti hétezres percenkénti fordulat fölött kezdődik, és 11 000-ig tart, amikor felvillan a váltást követelő piros fény, jöhet a következő sebesség. Tankolni ritkán kell, mert még ebben a hajtós üzemben sem megy 3,5 liter fölé a Duke étvágya, a 11 literes tankkal reális a 300 kilométeres hatótáv.

 

Motorok KTM 200 Duke

 

A 125-ös esetében szó volt róla, hogy a gangok – főleg a hatodik, amit ki sem tudott rendesen forogni – túl hosszúak. A 200-assal minden a helyére kerül, ez a kiosztás ezzel a blokkal nyer értelmet: sportosan rövid fokozatok, plusz egy kí­mélő nagy áttétel a végére, hogy túrán jobb legyen a fogyasztás.

A 25 lóerő gond nélkül viszi a könnyű testet, még utassal sem lett vészesen tompa, egy személlyel pedig meglepően gyorsan eléri a 130-at, ami elméletileg a végsebesség, a gyakorlatban egy lejtős autópálya-szakaszon át lehet lépni. Egyedül a 110 körül a lábtartón jelentkező kellemetlen vibráció az, amibe gyorsulgatás közben bele lehet kötni – nem csak az én nyűgöm volt, Mezőt is éppen annyira zavarta a jelenség.

 

Motorok KTM 200 Duke

 

A 200 Duke-ot nemcsak azért nevezzük kicsinek, mert a 690-es nagy testvérhez képest filigrán, hanem mert úgy általában szerények a külső méretei. 180 centiméter fölötti személy alatt mókásan elvész a keskeny és rövid kétkerekű. És pont a kis kiterjedés miatt szinte csak kapkodja az ember a fejét a részletmegoldások közt. A kónuszos kormányt sok nagyobb motorról lespórolják, ahogyan a lengővillát is le lehet tudni egy zártszelvénnyel. Na de nem a Duke-on! Olyan apróságokra is futotta, mint fém fékcsövek, mart kormánybefogó, formás tükrök, közben a műszerfal annyi adatot képes megjelení­teni, amennyit az ember szerintem a feleségéről sem akar tudni, nemhogy az addig megtett száz kilométerről. A statisztikák szerelmesei imádni fogják, hogy a menetidő és az átlagfogyasztás mellett még az átlagsebességét is folyamatosan ellenőrizni tudja. A kedvenceim mégis a világí­tott kezelőszervek, amelyek sötétben úgy néznek ki, mint egy Apple laptop billentyűi. ízléses.

 

Motorok KTM 200 DukeA rugóstag nem állí­tható, pedig szí­vesen feszí­tettünk volna a rugó-előfeszí­tésen

 

Az apró motoron elég jól eltalálták az üléshelyzetet, jó a kormányszélesség, egyenes a hát, a lábtartók magasan, és felnőtt emberek térde is elfér a tank mellé szorí­tva. És az extra, szemre szűkös ülésen még helyezkedni is tudtam valamennyit – a 125-ösön emlékszem, hogy az egész napos motorozás végére már elég sokat fészkelődtem, de ebben a méretben más kí­nál igazán kényelmes motort, egy-két óra viszont fel sem tűnik rajta.

 

 

De a meglepő minőségen kí­vül sem tűnik fel semmi nagyon, mert minden ott van a helyén, ráadásul jól működik. Nem kell szokni sem a kuplungot, sem a féket, mind a kettő pille könnyen teszi a dolgát. Régi motorról átülve szokatlan, hogy mennyire simán és finoman jár a gáz, de ez is csak annyit jelent, hogy eleinte a szükségesnél néha nagyobbat húzunk rajta, ami viszont jól áll a Duke karakterének. Ha el lehet indulni a lámpától, ezzel gavallérrajttal startol az ember. Ha csak pár porszem van az úon, azért is bele kell taposni a fékbe, hagy csússzon meg a hátsó kerék. Ha előzéshez elég lenne egyet visszaváltani, a láb titkos parancsra kétszer lép a váltókarra, csak azért, hogy felvillanjon a tiltást jelző lámpa. És ahol el lehet vele menni, ott el is kell. Folyamatosan figyelmeztetnem kellett magamat, hogy nem volt még meg a fotózás, nagyon nem szabad pont most megtörni a motort.

 

Motorok KTM 200 DukeA kónuszos kormány sok gyártónál a nagyobb modelleken sem alap. Itt az

 

A futómű teljes mértékig partner a rosszalkodásban, ebben a méret- és árkategóriában páratlan elemek a WP-től származnak, a tőlük megszokott minőségben. Noha sem a fordí­tott teleszkópvilla, sem a központi rugóstag nem állí­tható, a célnak tökéletesen megfelelnek, bár nyolcvan kiló körüli pilótával már jó lenne feszí­teni a rugó előfeszí­tésén, mert összeül, és veszí­tünk a kihasználható rugóúból, ami keresztirányú úhibán kellemetlen felütés formájában bosszulja meg magát. A karakterisztika cserébe jól eltalált, a viszonylag feszes KTM a kisebb gödröket és buckákat példás finomsággal nyeli el. Nem mindent vivő adu ász, de nagyon ügyes kompromisszum. Ahogyan a ByBre márkájú fék is, ami a feliratot leszámí­tva Brembo termék, csak az olasz cég presztí­zsét védve az indiai leányvállalat neve került rá. Folyamatosan egyre rövidebb fékezésekre csábí­t, de orra esni azért senki nem fog vele.

 

Motorok KTM 200 Duke

 

Mindezt 1,2 millió körüli áron. A 250-es konkurenciánál lényegesen olcsóbban, miközben nincsenek rajta elnagyolt, olcsó részletek, spórolós elemek. Ez természetesen ellentmondás, trükk van mögötte, stratégiai tervezés. Az indiai Bajaj-dzsal együttműködve úgy tervezték a kis Duke családot, hogy ugyanazzal a vázzal, futóművel, fékekkel és forgattyúsházzal több, különböző köbcenti-kategóriát ki lehessen használni. így a fő egységekből sokat lehet gyártani, ami fajlagosan olcsóvá teszi az összeset.