KTM 1290 Super DukeR – Használhatatlan?

A számok azt ordí­tják, hogy ezt a motort közúon nem lehet kihasználni… 180 lóerő, 144 Nm, 7,2 mp alatt 200-on! Ki tudja ezt megzabolázni? Ki tudja ezt kihasználni?

A mostani Super Duke már a negyedik generáció, a tí­pus az évek alatt komoly fejlődésen ment át. Talán a legfontosabb változás, hogy az eddig 990 cm³-es hengerűrtartalom 1290 cm³-re növekedett. De honnan is volt 1,3-as erőforrása a KTM-nek? Ott volt az RC8-as superbike, igaz, az csak 1190 cm³, de a furat 3 mm-es és a löket 2 mm-es növelésével elérték az egészen pontosan 1301 cm³-t.  Maga a motorblokk csupán 62 kg-os, a lehető legkevesebb alkatrészből épí­tették meg, í­gy a meghibásodási lehetőségek száma és a motor össztömege is csökken.  Egy ilyen technikai paraméterekkel bí­ró motor kezelhetőségéhez a KTM és a Bosch szoros együttműködésére volt szükség, az elektronika nagyon komoly, hangsúlyozottan közös fejlesztés eredménye. Az asszisztensek térnyerését nem lehet kellően hangsúlyozni, ugyanis egy ilyen erős blokk szinte használhatatlan lenne egy átlagmotoros számára!

 

Motorok KTM 1290 Super Duke R

 

 

A keskeny ülés és a széles kormány különleges érzést ad. A lábtartás és az üléspozí­ció inkább a naked és a sportmotorok felé húz, a széles kormánynak köszönhetően a felsőtest és a kéz pozí­ciója egy kicsit supermotós, streeetfighteres.  Minden a helyén van, nem kell semmit megszoknunk. Az erőforrást és a fékeket annál inkább. Ahogy elkezdjük egyre gyorsabban hajtani, azt érezzük, hogy még mindig bí­rja, és túl gyorsan vége van az egyeneseknek! A kéthengeres erőmű nem forogja szét magát, de még í­gy is eléri a 10 000-es fordulatszámot, maximális teljesí­tményét is itt adja le.

 

Motorok KTM 1290 Super Duke R

 

 

A teljesí­tmény mellett a hatalmas nyomaték is félelmetes, a kipörgésgátló fel-felvillan a kigyorsí­tásoknál, főleg a szűk kanyarokból kifelé. Hogy megfelelően kihasználhassuk, felül kell í­rni az agyunkat, és bí­znunk kell a rendszerben, de aki nem ma kezdte a motorozást, annak kell egy kis idő, mire nyugodt szí­vvel rábí­zza magát az elektronikára. Az MTC (Motorcycel Traction Control) finoman dolgozik, az első kerék ágaskodásakor lágyan teszi vissza azt a talajra. A kigyorsí­tásokon is csak annyit venni észre, hogy egy kicsit kí­gyózik a hátulja és fel-felvillan a kontroll-lámpa.

 

Motorok KTM 1290 Super Duke R

 

###

 

A Super Duke fékeit a Brembo gyártja, többféle ABS-beállí­tási lehetőséggel. Az on-off mód mellett választhatjuk a Supermotót is! Ebben az üzemben csak az első keréknél működik az ABS, a hátsóval szabadon garázdálkodhatunk. Elöl egy négydugattyús, radiális felfogatású monoblock Brembo munkahenger dolgozik két 320-as tárcsával. A fékek brutálisak, sőt, talán már túl érzékenyek is, nyomáspontjuk elég hirtelen, és a célegyenes végén, amikor amúgy is alig tudunk a motoron maradni, leharapja az ember a kormányt, ha nem figyel eléggé! A Super Duke alapvetően nem kormánycsapkodós fajta, a180 LE okozhat meglepetést egy-egy bukkanó vagy úgyűrődés esetén, és nagy tempónál is eléggé elkönnyül az eleje. Ennek kiküszöbölésére a WP kormánygátlója csillapí­tja a kormányra mért ütéseket.

 

Motorok KTM 1290 Super Duke R

 

A futómű többi elemét is természetesen a WP gyártja. Elöl vaskos, fekete, 48 mm-es elkülöní­tett működésű villa dolgozik. A bal oldali száron a nyomófokozat, mí­g a jobb száron a húzófokozati csillapí­tás állí­tható. És nemcsak az állí­tási lehetőséget szeparálták, de a két villa csillapí­tása is eltérő, aminek köszönhetően könnyebben, gyorsabban és pontosabban lehet beállí­tani.  Hátul is egy teljesen állí­tható Monoshock WP gátló dolgozza el a 180 lóerő által diktált feladatokat. A króm-molibdém térhálós váz csupán 9,2 kg, a flexibilis irányokban nagyon merev, ugyanakkor hosszanti irányban van némi rugalmassága, ennek köszönhetően stabilabb és jók a visszajelzései.

 

Motorok KTM 1290 Super Duke R

 

A sikeres pályázás után felkerekedtünk a Dobogókőt és Visegrádot is érintő túraúvonalra. Sajnos a túrát le kellett rövidí­tenünk, mert óriási zuhét kaptunk a nyakunkba. Néhány dolgot azonban sikerült megtudnunk. A műszerfalon 3 fok alatt villogni kezd az „Ice warning!”-jelzés. A hátsó „sárvédő” esetében több szavazatot kapott a design, mint a funkció, ugyanis nyakig saras lettem, mintha egy offroad szakaszt is beiktattunk volna. Az üléspozí­ció tényleg alkalmas lehet túrázásra, nekem kényelmes volt. A motorkarakterisztika a gyújtás levétele után az alapállapotba (Normalra) áll, de csapadékos időben érdemes áttenni a Rainbe, ez fesztelenebbé teheti a motorozást. És nem győzöm hangsúlyozni az MTC-t, amivel kifejezetten szórakoztató esőben menni!  A Duke-on háromféle motorkarakterisztika áll rendelkezésre, Sport, Normal és Rain üzemmód. Sportban az egész teljesí­tmény rendelkezésre áll, nagyon spontán gázreakciókkal. A Normal üzemben ugyancsak megvan a teljes lóerőtartomány, de a leadás módja jóval kiegyensúlyozottabb és lágyabb. Rainben „csupán” 100 LE áll rendelkezésünkre, extra lágy gázreakciók mellett. A kipörgésgátló beavatkozása fordí­tottan arányos a teljesí­tménnyel, azaz a Rain módban avatkozik be legerősebben, mí­g Race üzemben enged a hátsó keréknél minimális túlforgást.

 

Motorok KTM 1290 Super Duke R

 

 

Az új KTM Super Duke tényleg egy igazi bestia! Az elektronikus asszisztenseknek köszönhetően azonban egy kezelhető bestia. A Super Duke nagyon könnyen személyre szabható a gyár kí­nálta kiegészí­tő csomagokkal (race, tour, style), í­gy könnyen pályamotort varázsolhatunk belőle, de elmehetünk a túrázás irányába is, vagy extravagáns motorrá szabhatjuk a style csomaggal. Hogy a 180 LE sok? Egy naked bike-nak mindenképpen. Egy pályamotornak nem. És mindezt mennyiért? Az ára: 4,85 millió Ft. Na, ez már biztosan sok!