Kingston Phantom Good Ghost R 100

Dirk Oehlerking különleges státuszt élvez motorkerékpár-nemesítő berkekben: rendre kétkerekű műalkotásokkal kápráztatja el a nagyközönséget a nevével fémjelzett Kingston Custom műhely. Legújabb munkájához, a Phantom Good Ghosthoz egy BMW R 100 RS-t használt fel kiindulási alap gyanánt. Múzeumba készítette, de, mint hangsúlyozza, „közlekedni is lehet vele”.

Jó szellem” – magyarra fordítva így hívják Dirk Oehlerking legújabb kreációját, amelynek láttán sok, a témát jól ismerő emberben felvetődik a kérdés: vajon mind a négy kereke kivan ennek a fickónak? Az biztos, hogy nem a hagyományos értelemben vett custom bike a keze alól kikerült néhai BMW R 100 RS. Ami persze furán hangzik, hiszen egyetlen custom bike sem akar hagyományos értelemben vett motorkerékpár lenni. Ennek ellenére még a kreatív átépítők is tartják magukat bizonyos szabályokhoz. Legvadabb munkáikban is meglátni a motorkerékpárt, mindegy, hogy vaskos gumikkal, valószínűtlen átmérőjű kerekekkel, leflexelt hátsó vázzal, felespohár méretű tankkal vagy extrém széles kormánnyal tették-e azt egyedivé.

Még arra is ügyelt Oehlerking, hogy kellően autentikus, artdecós legyen a szívató karja

Dirk Oehlerking egy határozott mozdulattal sutba vágta a szabályokat. Mint mondja, „ez művészet”, majd – már-már dacosan – hozzáteszi, „és egyébként közlekedni is lehet vele”. Hangjából kiérződik a büszkeség, ami érthető, hiszen eredetileg „csak” múzeumi kiállítási tárgynak készült a Phantom Good Ghost. Hogy mindezt megértsük, közelítsünk megszületésének története felől a különleges járműhöz. Oehlerking korábban készített már két motorkerékpárt Phantom néven.

Szépen fel lett újítva az egyliteres bokszermotor külseje. Belül nem nyúltak hozzá

Az egyik az R 80 RT alapjára épített White Phantom, a másik az R 80/7-et magába olvasztó Black Phantom volt. Kiállítási célra rendelték őket, jelenleg a dallasi (Texas) Haas Moto Museum ad otthont nekik. Robert „Bobby” Haas, a múzeum tulajdonosa addig-addig nézegette új szerzeményeit, amíg megfogalmazódott benne a gondolat, hogy szüksége van egy harmadik Phantomra is. Megbízta hát Oehlerkinget, de annyit kért tőle, ez most legyen más, mint az előző kettő volt. Akármilyen különcködőnek és excentrikusnak tűnik is, megvan hozzá a pénze.

Haas légi felvételeket készítő fényképész, állatokat vagy tájrészleteket a magasból ábrázoló látványos fotóit több híres magazin, köztük a National Geographics is leközölte már, és nagy kiállításokon is meg lehetett csodálni őket. Vagyonának nagyobb részét azonban nem ezzel a tevékenységével, hanem befektető cégével kereste, amelynek keretében ő és üzlettársa olyan híres üdítőmárkákat szanáltak már az eddigiekben, mint a 7Up vagy a Dr. Pepper.

Kemény dió volt a BMW-veséket formázó két hűtőrács. Fényszóró a Jaguar E-Type stílusában

De térjünk vissza a customizing világához. Épp a Biarritzban megrendezett 2019. évi Wheels and Waves fesztiválra tartott Oehlerking, amikor rádöbbent, hogyan tudná megvalósítani a Phantom-trilógiát. Rögtön papírra is vetette elképzelését, amelynek azt volt a lényege, hogy a Good Ghost egyfajta oltalmazóként, kvázi jó szellemként őrködik majd a fekete és a fehér Phantom fölött. Egy 1980-as kiadású BMW R 100 RS-t használt – utólag belátva meglehetősen dagályos – kiindulási alapul.

Szinte hihetetlen, de mindent – a vázat, a lengővillát, a motort, a váltót, a féket és az első fékmunkahengert – meghagyott eredeti állapotában. Egyedül a lengővilla csillapítását módosította oly módon, hogy az R 80 GS mintájára egyetlen YSS lengéscsillapítóra cserélte le a két rugóstagot. A másik változtatás, ami feltűnhet a szemlélőnek, hogy az eredeti elrendezéstől eltérően nem a hengerek mögött, hanem középen, a fő vázcső alatt vannak a Bing karburátorok.

Hasonló műszereket kapott a Good Ghost, mint a White és a Black Phantom

Egyre szűkülő csövek vezetnek tőlük az égésterekig, annyira felgyorsítva a gázkeveréket, hogy az még éppen felhasználható legyen az égéshez. A váltó mögött tíz liter űrtartalmú, kézzel formára kalapált alumíniumtank kapott helyet. Az igazi nagy dobás azonban a monocoque-ra emlékeztető, két milliméter vastag alumíniumlemezből kialakított „búraidom”. Oehlerking elmondása szerint először egy drótvázas formát készített papírmaséból, ennek felhasználásával született meg aztán a papír szabásminta, ami meghatározta a fémlemezek végleges formáját.

Nem vicc, hanem a „Gentleman Racer”-koncepció része, hogy a kirándulás vagy motorverseny után kulturált körülmények között meg tud uzsonnázni vagy kedvére bütykölhet kicsit a pilóta. A százéves ezüstkészlet mellett sószóró és dugóhúzó is helyet kapott a fedélzeten

A legnehezebb feladat az idom elején lévő, BMW-vesékre emlékeztető hűtőrácsok kialakítása volt. „Nagyon megdolgoztunk velük, valóságos fejlesztőmunkát igényeltek!” – emlékszik vissza az alkotó. Amint elkészült a nagy mű, tettek vele pár kört egy rövidfilm felvételeihez, utána azonban, ahogy a másik két Phantom, ez is múzeumba vonult.

Oehlerking munkáin a legváratlanabb helyeken bukkannak fel olyan, látszólag oda nem illő tárgyak, mint a csavarkulcs vagy a gyújtógyertya

Személyes adalékok

Dirk Oehlerking (58) stílusos, letisztult munkái láttán nem is sejtené az ember, milyen „mocskosan” indult a pályafutása. Gyerekfejjel kezdett endurókkal dagonyázni, tizenhárom évesen megnyerte élete első terepsport versenyét. 1985-ben aztán a Német Enduró Bajnokságban is diadalmaskodott, és részt vett a hatnapos spanyolországi versenyen. Azóta több mint 230 serleget gyűjtött össze.

A váltó- (lásd fotó) és a fékpedál saját fejlesztés, a trepnik egy R 12-ről kerültek át

Mintegy két évtizede hódol másik nagy szenvedélyének, a motorkerékpárok szigorúan saját elképzelései mentén való, radikális átalakításának. Első munkája, egy SR 500-átépítés nagy sikert aratott a Bad Salzuffen-i custombike-kiállításon. Ezen felbuzdulva döntött úgy, hogy eladja motorkerékpár- szaküzletét, és berendez egy műhelyt, ahol Kingston Custom márkanév alatt különleges kétkerekűeket fejleszt és készít. Gelsenkirchenben él és alkot.

Az 1930-as évek áramvonalstílusának jegyeit idézi a Good Ghost gondosan megtervezett fara

Kingston Phantom Good Ghost R 100 Alap: BMW R 100 RS 1980, léghűtéses, négyütemű, kéthengeres boxermotor, egy alulfekvő vezérműtengellyel, hengerenként két szeleppel, furat × löket 94,0 × 70,6 mm, lökettérfogat 980 cm³, teljesítmény 51,5 kW (70 LE) 7250/min, max. nyomaték 76 Nm 5500/min, két karburátor Ø 40 mm, K&N légszűrő, ötfokozatú váltó, kardántengely. Acél dupla bölcsőváz, elöl teleszkópvilla, hátul kétkarú acél lengővilla, egy YSS központi rugóstag. Elöl dupla tárcsafék, hátul dobfék. Gumik: Metzeler ME 33/77 3,00-19, 4,00-18, öntött kerekek, tömeg 179 kg csavarozott kormánycsutkákkal, Kingston Custom alumínium burkolattal, rozsdamentes acél kipufogó-rendszerrel és 10 literes alumínium tankkal. Szín: Porsche Graphite Blue

Bőr alátétes sárgaréz csavarok tartják a két milliméter vastagságú acéllemezből készült idom elülső részét. Egy 1980-as évjáratú, eredeti R 100 RS bújik meg a látványos lemezköntös alatt
Közel 21 kilogramm a monocoque-ra emlékeztető, kézzel megmunkált alumíniumidom tömege