Kickstarter Choppers: Apehanger – A kormány tehet mindenről

Nem elég a gazdasági helyzet és az életszí­nvonal, nem elég a 2006-os augusztus huszadikai vihar, valamint az általános rosszkedvem, most még erről is egy kormány tehet. Erről a motorról…

    Ez is egy kormánnyal kezdődött… Igaz, ez egy másféle kormány. Nincs ellenzéke, és nem kell törődnie az EU-val sem, viszont van egy gazdája. Úgy hí­vják, hogy Hulin Zsolt.

    Zsoltnak van egy gépműhelye, amelyben már eddig is rengeteg motorépí­téshez szükséges alkatrész készült el, és ugye volt neki ez a kormánya. Ezt Zsolt jobban szerette, mint azt a másikat, mert ez az ő kezében volt. Ez nem döntött az ő sorsa felől, pedig milyen furcsa dolog ez a kormányokkal, azok általában döntenek a gazdáik sorsáról, és elég sokszor ez nem is tetszik annyira gazdáiknak.

    Szóval Hulin Zsolt egyszer a hóna alá vette ezt az ő kormányát, elment vele a Kickstarter Choppershez, és azt mondta nekik:

– Itt van ez a kormány! Szeretnék hozzá egy motort. Egy épí­tett motort.

A kickstarteresek ismerték ugyan Zsoltot, a gépműhelyes embert, hiszen már nem egy munkán dolgoztak közösen, most mégis néztek egy nagyot. Eddig ugyanis fordí­tva zajlottak az események. Mármint, hogy nem ők mentek el a kormányos emberekhez, hogy épí­tsenek nekik motort a kormányukhoz, hanem először épí­tettek egy motort, amihez később gyártottak egy kormányt. Biztosan értik a Kedves Olvasók…

    Mint mondtuk, a kickstarteresek néztek egy nagyot, de azért nem túl sokáig, hiszen a megrendelő az megrendelő, még akkor is, ha szerintük fordí­tva kezd a dologhoz. A megbeszélések egy tatai sörözőben folytatódtak. Ebben a sörözőben az egyik ablak előtt lógott egy bizonyos kék függöny. Tudjuk, hogy különös, de a leendő motor sorsa ezen a titokzatos kék függönyön állott, vagy bukott. A kék függöny – nevéhez és szerepéhez méltó módon – úgy függött fölöttük, mint Damoklész kardja. Ha elszakad a lószőrszál, nem lesz motor. Ugyanis Hulin Zsolt, a gépműhelyes ember arra a kérdésre, hogy milyen motort szeretne a kormányhoz, ezt válaszolta:

Olyan kéket, mint ez a függöny!

    Csönd ereszkedett a kocsmára! Majd kickstarteres Zsolt halkan megszólalt:

Ilyen szí­nű motort akkor sem fogok épí­teni, ha most azon nyomban megölnek.

    Ismét dermedt csönd! Megszületik a motor, vagy sem? A némaságban egymásnak feszül a két akarat, láthatatlan erők mérkőznek, kék villámok sercegnek közöttük! A kocsmáros kezében elpattan egy pohár… Látott ő már ilyet. De hát hiába mondta nem egyszer az asszonynak: az a függöny egyszer még bajt hoz rájuk. Rég le kellett volna szednie.

A gépműhelyes Zsolt végül lassan kifújta a levegőt:

Hát jó, legyen. Szabad kezet kapsz!

    A kickstarteresek – élve a frissiben kapott szabad kézzel – munkához láttak. Alapul egy vadonatúj, gyári állapotú Softail Springer szolgált, ugyanis a leendő motor formavilágát – valljuk be – a kormány már determinálta, és ettől az iránytól csak súlyos esztétikai bűncselekmény árán lehetett volna eltérni. Rengeteg tennivalójuk akadt. Úgy döntöttek, hogy a gyári tankot fogják átalakí­tani. Szétvágták, kalapálták, hegesztették, és az eredmény egy tí­z centiméterrel hosszabb, í­velt aljú, filigrán tank lett, amely teljes terjedelmében látni engedte pompás erőforrást. Az ülést eltávolí­tották, az alatta lévő akkumulátort és elektronikát elrejtették, helyére csodaszép és klasszikus kinézetű tekercsrugókon nyugvó lengőnyerget készí­tettek. Készí­tettek, és nem vásároltak! A sárvédőtartó konzolt levágták, és helyére újat formáltak, amely illik a mértéktartóan kiszélesí­tett hátsó kerék fölé boruló, 50-es éveket idéző sárvédőhöz.

    A két kerék a cég munkája, a Zodiac acélfelnihez maguk készí­tik a nyolcvan küllős, 2002-es TwinCam tengelyen és golyóscsapágyakon forgó, megerősí­tett agyat. A softail lengővillát a gyári darabból alakí­tották át, és látták el a saját gyártású tengelyvéggel. A kerék szélességénél egy mostanában kevéssé használt mérethez nyúltak: 200 mm. Ez szélesebb, mint az újabban divatos retro motorok virsligumijai, és keskenyebb a 280-300-as abroncsokat viselő high tech gépekéinél. A szélesebb gumihoz 12 mm-rel kijjebb kellett helyezniük a primér hajtást.

    A hátsó kerékagy érdekessége még a baloldali féktárcsa-szí­jkerék kombináció, amely annak a bizonyos tatai gépműhely tulajdonosának, Zsoltnak a keze munkája, csakúgy, mint a motoron található összes gépmunka. A kereket í­gy jobb oldalról nézve semmi nem takarja, hacsak a nyí­legyenes, enyhén fojtott Vance&Hines kipufogócsőről nem beszélünk. A kipufogócsövek a két blokk közé terelik a tekintetet, ahol egy ékszernek is beillő, lamellás rendszerű nyitott Zodiac légszűrőházat találunk. Ezen keresztül kapja a Dynojet tuninggal ellátott karburátor az éltető levegőt.

Első pillantásra feltűnik valami szokatlan rend a motoron: az összes kábel, vezeték, bovden a kormány belsejében fut. Ehhez a Kickstarter saját gyártású belső gázadapterét használja, és utólag felszerelt Pro1 hidraulikus kuplunggal is ellátta a váltót. A kormánybelsőben megbúvó huzalok, csövek miatt újdonságként nem fém, hanem vékony, de nagy falvastagságú műanyag hidraulikacsöveket használtak, a kormányon lévő PM kapcsológombokhoz Hulin Zsolt saját készí­tésű armatúráját párosí­tották. A kuplung- és fékkarok PM gyártmányúak, a lábtartórendszer úgyszintén.

    Végezetül nem maradt más hátra, mint hogy megemlí­tsük az első kereket lassí­tó féknyereg PM tartókonzolját, valamint a 21 colos kerékre szorosan illesztett, nem kevesebb, mint nyolc helyen szétvágott-hegesztett karcsú sárvédőt, valamint azt a tényt, hogy a motor klasszikus jellegét hangsúlyozó – nem kék(!!!) – fényezését Nanu készí­tette.

És igen, ezt a kormányt szokták „apehanger”, vagyis „majomkapaszkodó”-ként emlegetni.