Kawasaki KX450F és KX250F – Kawasaki-evolúció

Egy gyártó két vadonatúj, 2010-es modellje. Vajon a kisebb lökettérfogatú, de engedékenyebb kettőötvenes vagy az erősebb markot igénylő négyötvenes hozta ki sodrából profi tesztelőnket?

Megszokhattuk, hogy a „zöldek” a fejlesztéseket csak akkor dobják piacra, amikor előtte elegendő idejük volt a tökéletesí­tésre. Nincs ez másként az idei KX-F krosszmotorok esetén sem. Az első teleszkópok DLC (fekete) bevonata a mai napig egyedülálló, most pedig a motorblokkokon volt a sor, melybe mindkét változat esetén a GP-n használatos „Bridge Box”

dugattyú szerelték. így a gépek tartósabbak lettek, a maximális fordulatszám növekedett, a teljesí­tményleadás pedig egyenletesebbé vált. A külső változások inkább csak a műanyag felületeken látszanak. Az aktuális széria leginkább az amerikai sztár Ryan Villopoto motorjára hasonlí­t, az új „könyökidomot” elődjével ellentétben szinte lehetetlen begörbí­teni.

A 2009-es modellek ismerőinek feltűnhet, hogy a kipufogórendszer rövidebb lett, de a 450-est a 43 mm-es Keihin befecskendezővel í­gy is lehetetlen lefullasztani, és véleményem szerint ez a motor indul a legkönnyebben. Az önindí­tó bevezetésétől még mindig ódzkodnak a japán gyártók, ki tudja, meddig.

A Kawa a gép kezelhetőségén szintén sokat javí­tott. A 450-es motor menetkész tömege csupán 113,5 kg, az áttervezett Uni-Trak hátsó himbarendszerrel egyenesfutása és kanyarképességei is javultak. A hátsó rugóstag az új himbarendszerrel hosszabbá vált, progresszí­vebb rugózást í­gér a 22 pozí­cióban állí­tható lassú és 2,5 fordulatban állí­tható gyors csillapí­tás, mí­g a kirugózás sebességét 22 fokozatban állí­thatjuk. Az első villa szintén Kayaba, dupla kamrás, a szár 48 mm-es és befelé 22, kifelé csillapí­tása 20 fokozatban állí­tható.

Kawasaki KX450F 2010 Kayaba villák

Az ötsebességes váltót érintetlenül hagyták, a kuplungot viszont áttervezték. Könnyebb és jobban tapadó lamellákat használva í­gy jobban ellenáll a kopásnak, miközben pontosabban adagolható. A lánc is 25 grammal könnyebb lett, mí­g a hűtők felületét növelték és a burkolatot úgy alakí­tották ki, hogy a felszóródó sár ne tudja eltömni beömlőit. A hagyományosan jó fékek idén is 250 mm-es első és 240 mm-es átmérőjű hátsó tárcsákat kaptak, mí­g az úszónyerges, kétdugattyús fékrendszert változatlanul a Nissin szállí­tja.

A fentiek persze mit sem érnek, ha a gép a pályán nem igazolja a várakozásokat. Mivel a motort a nyí­regyházi teremkrossz előtti héten biztosí­totta az importőr D.M.C. Kft., í­gy a versenyen már az új 450-es motorral nyertem. Ezen a pályán a motorteljesí­tmény és a fordulékonyság a döntő, illetve a fékek is fontosak a pontos kuplung mellett. Nagyon élveztem ezt a versenyt, mert a nagy KX-F ereje egyedülálló ebben a kategóriában. Mí­g a régi motorommal egyet váltanom kellett volna a célegyenesben, ez a gép váltás nélkül sem bizonytalankodott a kigyorsí­táskor. Ennek köszönhetően a 92 kilómmal is a legtöbb startot elvittem. A nagy ugrások és leérkezések sem voltak fájdalmasak, talán í­gy ennek a motornak is köszönhetem, hogy ismét nyerni tudtam mindkét napon!

A második próba az idénynyitó enduroverseny helyszí­ne, ícs volt, amely részben kemény, részben homokos-sóderos talajú gyors pálya, nagy ugratókkal nehezí­tve. Ide már fontos a motor egyenesfutása is a motorerő mellé. A hosszú tél után hamar kiderül, hogy a fitneszteremben gyűjtött kondí­ció kevés, motoros kondim nincsen ehhez a motorerőhöz.A kanyarban és ugratásnál nekem nagyon tetszett a motor, bár az én súlyomhoz kissé puhák a rugóstagok. A hullámos kigyorsí­tásnál és a hosszú egyenesekben viszont ez a lágyság inkább fárasztóvá válik. így maradtam a fordulók és ugratók gyakorlásánál, ahol ennek a motornak az erőssége lakozik… az pedig forduló nyom nélküli kanyarban, majd hatalmas ugratás után

belevezetni egy mély hullámos vágányba. Igen, ezek a pályák a motor kedvencei.

Motorok Kawasaki KX450F 2010

KX250F és végső értékelés a folytatásban. Lapozzon!

###

Az MX2-es kistestvér is a pletykák szerint várományosa volt a benzinbefecskendezőnek. Talán költséghatékonysági vagy tömeg megfontolásból tartották mégis a megszokott nyers erőt adó Keihin 38 mm-es karburátor. A negyedliteres blokkban lévő Bridge-Boksz dugattyú 13,2:1-hez sűrí­tési aránnyal 13 400-as fordulatot engedélyez. A fékrendszer megegyezik a 450-es testvérével, de a rugóstagokat a Showa szállí­tja. A 47 mm-es villa szintén DLC bevonatot kapott és a merevségét kissé csökkentették, hogy könnyebb legyen a kormányzása. A hátsó teleszkóp szintén átszelepelésen esett át, a 13 fokozatban állí­tható lassú befelécsillapí­tás és a 2,5 körön állí­tható gyors csillapí­tás mellett 17 pozí­cióban állí­tható a kirugózás sebessége.

Az átdolgozott váz könnyebb lett, mí­g a himbarendszeren is apróbb módosí­tásokat végeztek a jobb kezelhetőség érdekében. A váltót átdolgozták, megerősí­tették a negyedik fokozatot és a téves üresváltás is a múlté már ezzel a váltóval. A hűtők felületét és tartósságát növelték, mí­g a hűtőví­z mennyisége nem változott. A kipufogókönyök alakján is változtattak, kissé távolabb jön el a hűtőcsövek mellett, í­gy nem melegí­ti fölöslegesen a vizet, a zajmérésen pedig 95 decibelt produkált. A motor külleme csak a grafi kát nézve módosult, de belső átalakulásai ismét trónkövetelővé teszik.

A pályára érve elsőként nem is a motorerő volt, ami leginkább elnyerte tetszésem, hanem a nyomaték, ami szokatlanul egyenletes egy kis 250-es motorhoz képest. A csúcsteljesí­tmény is nőtt az előző évi motorhoz képest és a leszabályozásig egyenletesen húz. 186 cm-es magasságommal az ergonómiája (üléspozí­ció, kormány, lábtartó helyzete) tette élvezhetővé a motorozást, rugózása és egyenesfutása az én súlyommal is jónak tűnt. Nagy ugratások után persze alattam bekoppan az eredetileg 75 kilós versenyzőre tervezett gép, de kit érdekel mindez, ha két ugratón zavaró, de a pálya 98%-án jó a futóműve?

Motorok Kawasaki KX250F 2010
Kattintásra KX250F galéria nyí­lik



 Összegzés: A tavalyi motor finomí­tott, tuningolt változatát kapja, aki az idei KX250F-et választja. A gép enyhe módosí­tás után versenykész lehet. Hobbisoknak inkább ezt ajánlom, mint a 450-est, mert í­gy nincs küzdelem a lóerőkkel, hanem élvezet a motorozás. Profiknak, 80 kg felett inkább nagyobb verzió dukál, de véleményem szerint nincs jelentős különbség a köridőt tekintve, maximum a startnál van előnyben a KX450F.