Itt az új Honda CBR1000RR

A korábbi várakozásoknak megfelelően, a Honda elhozta a kölni kiállí­tásra a vadonatúj CBR1000RR-t.

 

Annak ellenére, hogy néhány részlet már korábban is kiszivárgott a sportmotor kivetkező generációjáról, azért í­gy is maradtak meglepetések. Az egyik, hogy az alap Fireblade előtt mutatkozott be a jobb felszereltséget kí­nált CBR1000RR SP, illetve, hogy érkezik egy második, limitált kiadás is, ami CBR1000RR SP2 névre hallgat, és kizárólag verseny célokra szánják.

 

CBR1000RR SP:

 


A Honda lépést tartva a trendekkel természetesen jó vastagon teletömte az új 1000-est elektronikus segédekkel. Az SP az első Honda, aminek felfüggesztésében Öhlins NIX30 villák és TTX36 rugóstag dolgoznak. Ezek pontos beállí­tását elektronikus rendszer felügyeli, ami érzékelők segí­tségével folyamatosan monitorozza a kerekek sebességeit, a motor fordulatszámát, a fékerőt, a sofőr által kiválasztott futóműkarakterisztikát és a pillanatnyi gázállást. Mindezek figyelembevételével léptetőmotorokon keresztül állí­tja be a rendszer a mindenkori optimális húzó- és nyomócsillapí­tást. Összesen három aktí­v mód és három manuális mód közül választhatnak a sofőrök. A folytatásban érdemes szót ejteni még az RLC-ről (Rear Lift Control), ami a hátsókerék féktávon történő felemelkedését hivatott megakadályozni, illetve a kanyar ABS sem maradhat ki a sorból (A C-ABS elhagyásával durván 10 kg-tól szabadult meg a Honda).

 

Az elektronikai segédeken kí­vül ugyancsak szót érdemel az új CBR1000RR SP műszerfala, ami a méregdrága RC213V-S-hez hasonlóan egy teljesen szí­nes TFT kijelző. A display automatikusan állí­tja a fényerőt és hármféle módot kí­nál: Street, Circuit és Mechanic.

 

Az új sportmotor igen tekintélyes súlycsökkentést tudhat magáénak. Az elődjéhez képest összesen 14 kg-t vesztett a tömegéből. Ennek köszönhetően menetkész állapotban 197-et mutat alatta a mérleg.

 

Maga az erőforrás is radikálisan új. Ez az első négyhengerese a Hondának, amiben alkalmazta a Throttle by Wire rendszert. Ez a fejlesztés három vezetési módot tett lehetővé. A Mode1 a maximális erőt rendelkezésünkre bocsátja. A Mode2-nél az első három fokozatban felügyeli a rendszer, hogy mennyi erőt küldünk a hátsó kerékre. A Mode3 esetében pedig a negyedik fokozatban sem engedi el a kezünket teljesen. Ezek mellett akad még egy USER mód is, amiben minden paramétert testre szabhatunk.

 

A gyorsváltóval párosí­tott blokk egyébként konstrukciójában is új. A mostani fejlesztéseknek köszönhetően bő 10 lóerővel többet képes kipréselni magából, mint elődje és 2 kg-val könnyebb is. A furat és a löket nem változott (76 x 55,1 mm), de a kompressziót 12.3:1-ről 13:1-re feltornázták.

 

 

CBR1000RR SP2:


A Honda csúcs-sportmotorjának zászlóshajójából mindössze 500 példány készül és többek között a HRC logókról és a karbon betétekről lehet könnyen beazonosí­tani. Ezek mellett a könnyí­tett Marchesini felnik is árulkodó részletek.

 

 

Az igazán nagy differenciát szabad szemmel viszont nem látni.

 

íme a blokkot ért változások:

 

A 76 milliméteres furat egyezik az SP-jével, a szí­vószelepek tányérjai azonban 31,5 milliméterre (+1 mm), a kipufogószelepeké pedig 25,5 mm-re (+1,5 mm) nőttek. Változott a szelepek szöge is, a korábbi 11/11 fokos (szí­vó-/kipufogóoldal) értékről 10/12 fokra álltak át a fejlesztők a megfelelő gázcsere érdekében. A szelephézag ellenben nem módosult, miként a 13,0:1 arányú sűrí­tési viszony sem, átformálták viszont a szelepeket és az égéstereket is. A hosszabb gyújtógyertya és a szorosan az égéstér köré tervezett hűtőfolyadék-köpeny jelentősen javí­tja a hőháztartást – ez a megoldás is egyenesen az RC213V-S-ből érkezett.

 

A dugattyúk tetejét hőkezeléssel tették ellenállóbbá a csapszeg hüvelye körül, a csapszeg pedig 2,5 milliméterrel rövidebb lett, í­gy hengerenként 8 grammot spóroltak. Mindemellett a szelepemelők külső átmérője 2 mm-rel nagyobb (28 mm) lett, súlyuk – a kisebb magasságnak és falvastagságnak köszönhetően – mégis csökkent.

 

További érdekesség, hogy az SP2 az SP minden vezetést segí­tő és menetbiztonsági elektronikus eszközét megkapta, annyi különbséggel, hogy alapbeállí­tásaik az SP2 küldetéséhez passzolnak. Versenyzéshez és „egyszerű” pályahasználathoz egyaránt kí­nál idomszettet a Honda.