Itt a tavasz: szezonkezdési tippek

A tavasz első jeleire a motorosok a levegőbe csapnak és alig várják, hogy megtegyék első kilométereiket. Ez előtt azonban nem árt néhány fontos dolgot a fejünkbe verni, illetve minimális edzéssel a testünket is felkészíteni a következő hónapokra.

Manapság már nem elég a naptárra vetni egy pillantást. Követni kell az aktuális időjárási előrejelzéseket, mert előfordult már májusban hó és találkoztunk már januárban is 10 Celsius-fokos nappali csúccsal. A jobbra forduló időjárással egyre többet gondolunk a motorozásra, de mielőtt nekivágnánk, nem árt néhány kötelező kört lefutni. Közhelyszámba megy, hogy a motorkerékpárnak műszakilag rendben kell lennie. A tavaszi ellenőrzés során az abroncsok nyomására, a fékrendszer megfelelő működésére és a különböző folyadékok szintjére, illetve ezek szükséges cseréjére érdemes időt és pénzt fordítani.

Egy jól karbantartott gép ugyanis rengeteg kellemetlenségtől kímélheti meg gazdáját. Ugyanez igaz a védőruházatra is. Különösképp a sisak plexijét fontos ellenőrizni és alaposan megtisztogatni. Ugyanis nem biztos, hogy a hosszú téli pihenő után emlékezetből szeretnének eltalálni a legközelebbi benzinkúthoz. A szögre akasztott bukó felvétele előtt még érdemes a bélésre is vetni egy pillantást, lehet, hogy egy gyors mosással jelentősen javítható az állapota. Legalább ennyire fontos a nagy kihagyás után a fizikális és szellemi felkészülés. Utóbbit úgy lehetne röviden összefoglalni, hogy agyban kell ott lenni. Szükséges, hogy a motoros újból tisztába kerüljön azzal, hogy hiába visel bármilyen rikító színű öltözetet, attól még ugyanúgy láthatatlan marad a forgalomban, mivel a többi közlekedő nem számít rá. A téli hónapok alatt elszoktak a motorosok jelenlététől.

Érdemes azt az irányelvet követni, hogy a motoros lényegében nem is létezik, az autósok nem tudnak róla és nincsenek jogai. Ez a mentalitás elősegítheti azt, hogy elkerüljük a rázósabb szituációkat. A többiek fejével gondolkodó, a forgalmat lényegében kívülről szemlélő pilótát ritkábban éri utol a baj, mint azt, aki elvárja, hogy betartsák vele szemben a szabályokat. Ezt érdemes megfogadni egész évre, de szezonkezdetkor célszerű még defenzívebb vezetési stílust felvenni. A legalapvetőbb elv, amit fontos mindenkinek félhangosan mantrázni a sisakban, hogy nem szabad sietni. A motorkerékpárokra vonatkozó, részben eltérő szabályok ugyan lehetővé teszik a gyorsabb előrejutást, de mivel egyelőre senki nem számít a kétkerekűek felbukkanására, ezért nem okos dolog tükröket súrolva előresuhanni a sorok között, vagy a buszsávban 50 km/h-val elszáguldani az álló autók mellett. Érdemes azt is a fejünkbe verni, hogy az elvesztegetett időt nem szabad megpróbálni behozni.

Ha valahol feltartottak, akkor annak úgy kellett lennie. Inkább legyen 10 perccel hosszabb az út, minthogy anyagi kárral, vagy netán személyi sérüléssel érjen véget az adott etap. Szintén a megszívlelendő tanácsok közé tartozik, hogy a sávot fogni kell. Bár a hatályos KRESZ-szabályok szerint jobbra húzódva kellene haladni, azonban ekkor a zsúfolt forgalomra jellemző farkastörvények miatt biztosra vehetjük, hogy lesz olyan négy- vagy többkerekű, amelynek sofőrje úgy gondolja, hogy teljesen jól megfér egymás mellett autó és motor.

A sávon belül a belső keréknyomot választva egyértelművé tehetjük ottlétünket a mögöttes forgalom résztvevőinek. Az előrelátó motoros emellett bőséges helyet hagy maga körül, ezáltal teret nyer a nem várt helyzetek kivédéséhez. Érdemes ugyanezeket az elveket a lakott területen kívüli közlekedésnél is fejben tartani. A városvége táblát elhagyva számos újabb veszély is leselkedik a motorosokra. A hideg időjárás általában felgyorsítja az utak állapotának leromlását, több és nagyobb kátyúval kell számolnunk. Lehet, hogy kedvenc kanyarjaink ősszel még teljesen járhatóak voltak, de mostanra úgy festenek, mintha néhány eltévedt harci repülőgép több hullámban is szőnyegbombázta volna. Általában a sokat szidott közútkezelő néhány hónap késéssel, de befoltozgatja a nagyobb gödröket, így a nyár elejére már bevállalósabbá válhat a vezetési stílus.

A téli kényszerpihenő után érdemes még az ismert utakat is óvatosan bejárni, csak akkor mélyíteni a döntéseket, ha már megbizonyosodtunk arról, hogy nem lesz belőle kellemetlen meglepetés. A mentális felkészültség mellett a testünkre is érdemes gondot fordítani. Bár a motorozás olyan, mint a kerékpározás: ha egyszer megtanultuk, akkor nem lehet elfelejteni, nem árt némi fizikai felfrissítést is végezni. Megfelelő edzéssel javítható a testtudat, aminek egyenes velejárója a mozgáskoordináció javulása, ennek pedig a motorkezelésben is óriási szerepe van. A rendszeres és céltudatos mozgás javítja az állóképességet. Kevésbé fáradunk el egy-egy hosszabb túra során, így nagyobb napi távolságokat is betervezhetünk.

A megnövekedő teljesítőképességgel távolabbi tájakra juthatunk el. A megfelelő fizikai felkészültség a testtartást is javítja. Bár az eltérő motorkerékpár-típusok különböző üléspozíciót kínálnak, és egy fotelrobogó kényelme össze sem hasonlítható egy sportgépével, mindegyiknél nagy igénybevételnek vannak kitéve a törzs- és nyakizmok. Sok esetben látni olyan motorosokat, akik már nem figyelve a testtartásukra, görnyedt háttal, beejtett vállakkal, előrenyújtott nyakkal ülnek a nyeregben, ami igen egészségtelen.

A fizikai felkészülés részeként be lehet ütemezni egypár gyakorlókört is. Érdemes visszanyúlni a jogosítvány megszerzésénél tanultakhoz, és egy kietlen parkolóban végrehajtani néhány ügyességre épülő feladatot. Ezek sokat segíthetnek a járműkezelési rutin gyors visszaszerzésében. Ezzel együtt pedig felkészültebbé tehetnek minket a későbbiekben a nem várt akadályok elkerülésében. Ezekből pedig bőségesen lesz. Főleg a kezdeti időszakban célszerű azzal kalkulálni, hogy számos veszélyes szituációt kell megoldani. A forgalomból sokáig hiányzó kétkerekűek újbóli felbukkanására nem számít a többi közlekedő, így lépten-nyomon veszély leselkedik ránk.