Install Pocket Bike 50 – Zsebre teszlek

A közlekedési eszközök számos őrült formájával találkoztam már. Az
egyikkel először 15 éve Angliában, egy motoros találkozón. í“ránként
60-nal hasí­tani alig 10 centivel a föld felett, fülig húzott térdekkel?
Elég elvetemülten hangzik ahhoz, hogy próba nélkül is megkedveljem a
témát. Ettől az sem rettentett el, hogy az alkalmi kipróbálók között nem
egy távozott a harctérről tenyérnyi levedző bőrhiánnyal lábszárán vagy
felkarján. De a sportág – mert hát itt arról beszélhetünk – rendszeres
űzői a száguldás legvidámabb formájának tartják.

A zsebmotorok ötlete honnan is származhatna, mint a miniatürizálásról hí­res Japánból. A gokartokhoz hasonlóan kezdetekben azokból az alkatrészekből épí­tették, amit a garázs mélyén találtak. Kis méretük, könnyű szállí­thatóságuk és egyszerű kezelhetőségük miatt szinte azonnal népszerűek lettek. Az olaszok gyorsan ráéreztek a dologra, és ahogy kiváló versenymotorokat épí­tenek, ugyanúgy a pocket bike gyártásnak is ők a legnagyobb mesterei. A legeredményesebb motorversenyzők közül nem egy kezdte karrierjét ilyen mini motoron. Elég csak Valentino Rossit emlegetni, aki kétszer is megnyerte az olasz bajnokságot, de Loris Capirossi vagy éppen Thomas Luethi is innen érkezett a gyorsasági motoros világbajnokságba.


De mi is az a pocket bike?

A pocket bike a gyorsasági motorok családjába tartozik, csak éppen negyed akkora méretben, mint egy rendes versenymotor. Ez alól a kezelőszervek kivételek. Rendszerint 40-50 cm3-es kétütemű motor hajtja, a normál változatok 2,5-4,5 lóerejéhez képest a kihegyezett versenygépek 16 LE felett teljesí­tenek, mondanom sem kell, ebben a kategóriában is nagyon erős a tuningpiac. Jellemzően nincs rugózásuk, csupán a gumik nyelik el az egyenetlenségeket.

Motorok Install Pocket Bike RR

A kis méretnek temérdek előnye van azon kí­vül, hogy erről aztán tényleg mindenkinek, még egy ötévesnek is leér a lába. Az egyik, hogy könnyedén befér egy személyautó csomagtartójába, í­gy a szállí­tása nem lehet gond. Hasonlóan a versenyhelyszí­n megoldása sem ördöngösség, a legjobb egy gokart pálya, de ennek hiányában egy lezárt parkoló is megteszi (Természetesen csak ha a tulajdonos engedélyezi). Eleinte csak kis szériában, főleg a versenyzőknek készültek, ennek megfelelően csillagászati összeget kértek egy-egy darabért. Ahogy azonban Kí­na is beszállt a gyártásba, és tömegtermelésben készülnek ezek a hobbi motorok, meglepően leszaladt az áruk. Végül is a pocket bike a legolcsóbb versenyzési lehetőség a nagy motorok rettenetes költségigényével és rizikójával szemben. Ez persze nem jelenti azt, hogy teljesen veszélytelen.

Motorok Install Pocket Bike RR



Néhány biztonsági lépést meg kell tennünk mielőtt pocket bike-ozunk. Kicsi méretük ellenére, igen nagy sebességek elérésére képesek, ezért zárt bukósisak, protektoros motoros ruházat – de minimum könyök és térdprotektor -, valamint motoros kesztyű viselése mindig kötelező. Ruházatnál lényeges, hogy jól tudjon mozogni benne a pilóta, figyelembe véve, hogy rá kell hajtogatnia magát az apró motorra. A helyszí­n legyen szilárd burkolatú, egyenletesen sima, lehetőleg száraz, és ember, állat vagy egyéb jármű elöl elzárt. Közúon használni tilos, a pocket bike-ok kifejezetten verseny célra készültek. 18 év alatti gyermek kizárólag felnőtt felülete mellett próbálhatja ki, ilyenkor fokozottabban figyeljünk a (jó méretű!) védőfelszerelés használatára.

Motorok Install Pocket Bike RR

Ezeket megfogadva Kí­nában készült tesztmotorunkat a SilverKart gokartcsarnokba vittük. A mindössze 19 kg-os járművet könnyedén kiemeltük az autó csomagtartójából. A tank feltöltése az előre bekevert 25:1 benzin-olaj arányú kannából történt, ugyanis egy egészen új, 2011-es modellévű pocket bike-ot próbálhattunk. A bejáratási periódus 3-4 üzemanyagtanknak megfelelő távolság, ezt követően állhatunk át az 50:1 arányú keverékre. Ajánlott a jó minőségű, szintetikus 2T Racing olaj – talán ez a legdrágább a szerkezet üzemeltetésében. Jöhet az indí­tási procedúra. A felállí­tott motort lábával közrefogja a pilóta. Ráadja a szí­vatót, majd 2-3-szor teljes hosszában kihúzza a berántó kötelet. Ezt követi a gyors és erős berántás, amire a motor azonnal indul. Hagyjuk bemelegedni egy-két percig, majd vissza lehet tolni a szí­vatókart alaphelyzetbe, és a motor készen áll a próbára. Hajtóműve lényegében nem több annál, mint ami egy átlagos láncfűrészben dolgozik, a kétüteműek jellegzetes illata hamar megtölti a csarnokot.

Motorok Install Pocket Bike RR

Egy Pocketbike-ot nagyjából úgy kell kezelni, mint a rendes nagy motorokat, de a nagyon kompakt tengelytáv, és a kis tömeg – persze csak addig, amí­g nem eszik túl sok csülköt a pilóta – miatt egészen másként zajlik az irányváltás. Az első körben még meglehetősen labilisnak tűnt az alkotmány, köszönhetően az aprócska, 10 colos kerekeknek, de hamar hozzá lehet szokni. A villámrajthoz a lábrásegí­tés nem árt, de utána meglepő száguldásra képes, mintha egy félliteres műanyag kólásüvegen csücsülnénk, ami hatvannal száguld. (A gyári áttétellel 65 km/h a végsebessége.) Szerencsére van benne több fokozatban állí­tható végsebesség leszabályozó is – ha valóban gyermekoktatásról van szó, akkor jobb, ha a srácok egyelőre nem a végsebességet, inkább a technikát tanulják, és ennél jobb mód nincs arra, hogy tutira szót fogadjanak. Feladatainkat a gáz és a fék kezelése teszi ki, lévén automata váltós centrifugálkuplunggal. Elöl hátul tárcsafékeket találunk, ráadásul a hullámos fajtából, de ezek sokkal inkább hasonlí­tanak a kerékpáros tárcsafékekhez, mint a motorokéhoz, ugyanis bowden működteti őket. Amit viszont tilos, az a hátsó fék használata kanyarban, mivel ez könnyen a motor megcsúszását és túlkormányzottságot okozhatja. A köridők rövidülésével egyre jobban kell koncentrálni a lábtartásra. Az új modell eloxált alu lábtartói szerencsére már felhajlanak. Egy tank üzemanyaggal nagyjából 1-1,5 órán át kitart – természetesen ez függ attól is, hogy mennyire van meghajtva a motor.

A kí­nai gyártó kétéves modellje – a tulajdonos által használhatóvá alakí­tva
Motorok Install Pocket Bike RR

Az első, amit lecserélt a kormány, az egyenesebb darabbal sokkal jobban irányí­tható,

csak sajnos az első áramvonalidomot fel kellett áldozni a kormánycsere miatt.

Megtoldották a hátsó váznyúlványt, í­gy kényelmesebben elfér a 176 cm magas pilóta.

A tuning a sportdobban és a láncáttétel módosí­tásban ki is merül, amire esküsznek, az

az üzemanyagkeverékhez használt eper illatú szintetikus 2T versenymotorolaj.

A matricázás, fényezés, polí­rozott fémfelületek a megszállott tulajdonos keze munkáját

dicséri, aki egyébként közúon egy Suzuki Hayabusát hajt. Baráti társaságuk rendszeresen

rendez versenyeket. A kí­nai gyártmány meglepően jól bí­rja, egy esés miatt bekövetkező

váztörésen kí­vül csak lánc és gumicserét igényelt a kis jármű.