Husaberg FE 390 – Figyelni kell a kicsikre

Kisebb lökettérfogat egyenlő jobb kezelhetőség. Ezzel a jelszóval a Husaberg a 450-es géposztályhoz egy kisebb változatot is kí­nál – az FE 390-et.

Motorok Husaberg FE 390 2010Jens Elmwall immár örökre beí­rta magát a Husaberg cég krónikájába. A ma 40 éves fejlesztőmérnök volt az, aki tavaly egy igen szokatlan koncepcióval az offroadvilág középpontjába állí­totta az endurógyárat. Azért, hogy a manőverezőképesség szempontjából kulcsfontosságú, gyorsan forgó főtengelyt minél közelebb helyezhesse el a motor tömegközéppontjához, a svéd mérnök az erőforrást gyakorlatilag álló helyzetben implantálta a vázba. A szokatlan ötlet pozití­v mellékhatásai: a magasan lévő, 70 fokkal előredöntött henger lehetővé teszi a szí­vóoldal áramlástanilag kedvező elhelyezkedését, a váz alsó részének feljebb kerülése miatt pedig nagyobb lett a szabadmagasság. A fejlesztéseket a benzinbefecskendezésre való átállás és a teljes egészében műanyagból készülő hátsó váznyúlvány teszi teljessé. A siker a száműzetésben élő svéd márka – a Husaberg 1995 óta a KTM tulajdonában van – igazát bizonyí­tja. Egy korábbi tesztünkben az FE 450 fürge manőverezhetőségével és nyomatékos motorjának köszönhetően már bizonyí­tott.

Motorok Husaberg FE 390 2010

Egy darabig az FE 390 is az új generációs Husabergek koncepcionális erősségeivel, kiegyensúlyozott stabilitásával és kitűnő kormányzási pontosságával nyűgöz le. A krosszteszt legszűkebb kanyarja a szó szerint a talajra tapadó, és í­gy nagy bizalmat keltő első kerékkel semmi gondot nem jelent. A kisebb lökettérfogat és mindenekelőtt a főtengely plusz lendtömege a kijárt nyomokban és a kaviccsal felszórt barázdákban is segí­t stresszes motorreakcióktól mentesen, jókora nyomatékkal továbbjutni. A jóindulatú jellem csak akkor bosszulja meg magát, amikor igazán komollyá válik a dolog, és a motort egyik kőlépcsőről kellene a másikra katapultálni. Mí­g az FE 450-ből ilyen helyzetben kis gázlöketekkel lenyűgöző, kiválóan kontrollálható sziklamászót varázsolhatunk, a 390-nel nem lehet í­gy finomkodni. Gázt adni és előre – í­gy hangzik az éppoly egyszerű, mint hatékony utasí­tás a kellemetlen talajon való előrehaladáshoz. A kis hajtóműről azonban valamivel több spontaneitást várnánk el.

Pörgősségben a 390-es erőforrás valamivel túlszárnyalja a 450-est, és érezhetően kevésbé befolyásolja a futómű reakcióit, mint a nagyobb lökettérfogatú változat. Ami azt jelenti: az FE 450-nel összehasonlí­tva a WP Suspension rugózó elemek érzékenyebben reagálnak, és hatékonyabban kisimí­tják az éles peremeket.

FE 390 – mi új rajta?

Motor: a löket 55,9 mm-re csökkent (FE 450: 63,4 mm), a furat változatlanul 95 mm

Lökettérfogat: 393,3 cm³, hosszabb lett a hajtókar, a főtengely lendtömegét megnövelték, a vezérműtengely vezérlési idejét ehhez igazí­tották, módosí­tottak a mappingon

Futómű: a villahí­deltolás nagyobb (19 helyett 22 mm)

ír: hazai ára még nem ismert, Németországban 9025 euróért lehet hozzá jutni

És valójában ez jelenti a husabergi lökettérfogat-csökkentés nagyobb hasznát. Hiszen ami a hatékonyságot illeti, az FE 450 már az év lejárta előtt olyan mércét állí­tott fel, amelyet a konkurencia aligha tud megelőzni – az FE 390 sem.