Hulló csillag? – a Talma sztori I. rész

Tény, hogy egyetlen nemzetnek sincs annyi szentje, mint hazánknak. Az is
tény, hogy egyetlen nemzetnek sem oly szí­nes és persze sokszor tragikus
a történelme, mint Magyarországnak. A motorsportban némi túlzással, de szentet avattunk 2007-ben. Csodák és
véletlenek nincsenek. A magyar világbajnoki cí­m egyértelműen mennyei
áldás volt a hazai motorsportnak, és ahogy azt már megszokhattuk, a
történelem mindig ismétli önmagát és a tragédia sem maradt el.

Talmácsi Gábor pályafutását leginkább egy EKG-jelhez hasonlí­thatnánk. Négyéves kora óta éli mindennapjait a motorok világában. Hol fent, hol lent. Mire végre betörhetett a vb-re, már 16 éve rótta a köröket a pályákon.

A megpróbáltatások és a munka nagy része pedig csak ez után jött. A kitartásban és céltudatosságban soha nem volt hiány. 2001-ben a Racing Service csapatával hat alkalommal szerzett pontot a világbajnokság nyolcadliteres géposztályában. Évtizedek óta nem volt erre példa, hiszen Talma előtt Szabó II László és Drapál János hallatták utoljára a hangjukat a nemzetközi porondon. Eredményeik felejthetetlenek és tiszteletre méltóak azóta is.


Amikor Talma a világbajnoki vizekre evezett, mindenki abban reménykedett, hogy most végre esélyünk van komolyabb és nagyobb eredmények elérésére. Változott a világ, a politika, a sport, í­gy nincsenek akadályok, talán csak egy aprót leszámí­tva; a pénzt, illetve a szponzorokat. Ha nehezen is, de a hiánya valahogy mindig pótlásra került. Először a barátok és a család, majd Stefano Favaro és például Böröczky Pepi segí­tségének, munkájának, odaadásának köszönhetően.

A pályafutásában talán a Malagutinál töltött időszakot tekinthetjük ví­zválasztónak. Első számú pilóta volt és a fejlesztések nagy részét már az ő tapasztalatainak és az iránymutatásának köszönhette a gyár.

2005-ben a Red Bull–KTM-egyezség aláí­rásakor a felek még nem tudták, hogy együttműködésük olyan lesz, mintha gránáttal golfoznának. Főleg a katari elsőségkor, ahol ildomos lett volna mégiscsak a hagyományos „golfnál” maradni és nem kockáztatni. Persze egy futamgyőzelemmel több, immár három is szerepelt Talmácsi Gábor neve mellett, ami az adott pillanatban még mámorí­tó volt, de végül pályafutásának egy szégyenfoltja maradt. Nem úgy az a bizonyos mugellói siker, ahol 32 év után először csendült fel a világbajnoki dí­jkiosztón a magyar himnusz. Csillag született. Édesanyjával és Stefanóval mi meg csak sí­rtunk örömünkben. Mí­g élek, nem felejtem el azt a pillanatot, ahogy az asseni diadalt sem, hiszen az volt talán a legizgalmasabb mindközül. A katari győzelmet azonban a csapatutasí­tás ellenére szerezte meg, ezzel öt ponttal rontva Kallio esélyét világbajnoki cí­mért folytatott harcban. A történtek előtt már aláí­rt megállapodása volt a következő szezonra a KTM-mel, immár a negyedliteres géposztályba. Aztán hirtelen és talán érthető módon már nem volt szerződése, legalábbis nem a KTM-mel. Főleg, hogy a végelszámolásnál alapjába véve pontosan a katari ellopott öt pont hiányzott az osztrákok és a finn világbajnoki cí­méhez.


Egy év a Hondával talán kellő büntetés volt Talma számára a KTM-nél elkövetett hibáért. Nehéz év volt, de nem adta fel. A mai napig talány, hogy miként sikerült ezek után leszerződni az Aspar csapathoz. A hozzávalókból persze nem maradhatott ki a tehetséges versenyző, még ha magyar is (főleg, ha esetleg már akkor nagyon jól tudták, hogy egyszer csak lesz egy X-projekt Magyarországon, ami később a Balatonring nevet kapta). Feltétlenül szükséges volt ehhez a szerződéshez és persze a 2007-es végeredményhez egy akkorra már profivá érett menedzser.


A világbajnoki cí­mmel minden végérvényesen megváltozott. Látványosan megnőtt a „barátok” száma, megnőtt a bevétel, a média érdeklődése és hirtelen celeb lett a szerény motoros srácból. Az események felgyorsultak és sok hibás döntés született. Először is nem szabadott volna 2008-ban a 125-ben maradnia. Szép az összetett harmadik hely, de ekkor már csak a kora miatt is egy géposztállyal feljebb kellett volna versenyeznie. A 2009-es 250-es bemutatkozása már nem az Aspar főcsapatában, hanem Martinez balatonringes alakulatában történt meg. Az egyértelműen gyengébb feltételekkel, plusz a háttérben a hatalmas kavarásokkal a sávolyi pálya körül, nem volt idillinek nevezhető a korábbi világbajnok körüli hangulat. A megállapodás felbontása hatalmas botrányt kavart, de a menedzsment ezt is megoldotta. Talma a Katalán Nagydí­jon már a MotoGP géposztályban mutatkozott be. Abban a pillanatban nem tudtam volna elképzelni, hogy ez a páros valaha is szétmegy. Favaro és Talmácsi több kisebb-nagyobb hibát követett el, de történelmet í­rtak, amit egyik félnek sem szabadott volna elfelejteni. Például 2010 végén, amikor Talmácsi aláí­rt a Jack&Jones csapathoz, majd egyes információk szerint tí­z percen belül szakí­tott a menedzserével és önmenedzselésbe kezdett. A végeredményt tudjuk. Több tesztet, megbeszélést, egyeztetést követően Talmácsi Gábor szerződés nélkül maradt 2011-ben, miután a Banderas-féle csapat végül a főszponzor távozása miatt visszalépett a versenyzéstől. „Jól vagyok, hidd el. Azért döntöttem í­gy, mert nem akartam gyenge feltételekkel és háttérrel indulni, vagy hatalmas összeget kifizetni, ráadásul ez a hajsza rengeteget kivett belőlem mentálisan is.”

Vajon mit jelent valójában ez az egy év kihagyás a magyar motoros pályafutása szempontjából? Valóban csak egy évről van szó, vagy Talma örökre búcsú inthet a világbajnokságnak, miközben elbocsátott menedzsere arra készül, hogy új ügyfelével meghódí­tsa a Forma–1-et. „Gábor és a sorozat szervezői is hibáztak, nyilatkozta korábban Stefano. „Te is tudod jól, hogy bármi áron, de játékban kellett volna maradnia és a Dornának ebben minden támogatást meg kellett volna adni Gábornak.”

Azt, hogy milyen segí­tséget kapott vagy éppen nem kapott Gábor, az a következő részben kiderül, ahogy az is, hogy miért akart Talma szakí­tani Favaróval.