Horpadásjaví­tás – fényezés nélkül

Bosszantó hibák. Alig észrevehető, mégis fájó emlékei ballépéseinknek, vagy balszerencsénknek. Horpadások a tankon. Kormány ütötte, vagy épp egy másik jármű, netán egy borulás nyoma. Javí­tani? Legyintek. Kár lenne megbolygatni a gyári fényezést.

A karosszériás mesterség egyidős a járműiparral, de elvetemültek az ókori hadvezérek páncélkovácsait tekintik a szakma legősibb művelőinek. A motorkerékpártank javí­tása már sok embernek okozott fejtörést. Egyszerű, ám brutális módszer, hogy a tank alját kivágják, és í­gy kalapálják ki a deformációt. Mások a lakatost kikerülve azonnal a fényezőhöz rohannak, aki gittréteggel tölti fel a nem kí­vánt gödröt. Egyik sem tökéletes megoldás. Az elemet fényezni kell, ráadásul a vastag gitt felett a fényezés könnyen megrepedhet, lévén a gitt és a fém hőtágulása eltérő. Ős öreg karosszériás fortély, hogy előbb drótokat hegesztenek a tankhoz, majd azokat megszorí­tva rángatják ki a horpadásokat. A gyári fény sajnos ekkor is sérül. A fényezés nélküli horpadásjaví­tás ez utóbbihoz hasonló elven működik. Lényege, hogy műanyag tappancsokat ragasztanak a horpadás mélyére, és azokat speciális célszerszámokkal megfogva kihúzzák a hozzáragasztott fémet.

Horpadásjaví­tás

Nem csalás, nem ámí­tás

A tank – amit le sem kell leszerelni a motorról – sérülésének környékét letisztí­tják. A szakember a horpadás méretétől függően kiválasztja a megfelelő műanyag tappancsot. Erre melegí­tett műanyagragasztót visz fel, majd beilleszti a gödörbe. Egy perc várakozás után a ragasztó megköt, és egy speciális, fogó szerű szerszámmal – amelybe egyrészt befogják a műanyag tappancs különlegesen kiképzett szárát, másrészt két talppal feltámaszkodik a tankra – finom, óvatos mozdulattal kihúzzák a tappancsot, ami magával viszi a horpadt lemezt is. Valójában ehhez kell a rutin. Nagyobb horpadásnál karos kihúzóberendezés segí­t, kisebbeknél finomabb, kézi szerszámmal dolgoznak. Ezután oldószert fújva a tappancsra leválasztják a tankról. Egyszerű esetben már ekkor közel járnak a megoldáshoz, a lemez szinte emlékezik eredeti formájára, a horpadás láthatatlanul eltűnik. Legtöbbször azonban többlépcsős a művelet, szükség van finommunkálatokra is. Jöhet egy másik formájú tappancs, amit a maradék nyomba ragasztanak, aztán még egy és még egy… A nagyobb horpadásokkal anyagnyúlás is felléphet, de ügyes kézimunkával – ehhez poliamid kalapácsot használnak – eltüntethető. A Suzuki tankkal negyedórát dolgoztak, és a reménytelen huplinak nyoma sem volt. A lakk sajnos nagyon picit megsérült, holott a motorkerékpár tankok fényezése rendszerint jobb minőségű szokott lenni, mint az autók karosszériájáé. A Suzuki GSX-R 750 tank alapozás nélküli, leheletvékony gyári fényezésével sajnos problémás eset, de a javí­tás után maradt picinyke lakkhiányt polí­rozással láthatatlanná lehetett tenni.

MUNKAFOLYAMAT



A horpadás              Tappancsragasztás                  Beillesztés



Kihúzás                        Leválasztás                         Törlés

A módszerben az a legszebb – ami kiemeli a hagyományos karosszériás megoldások közül – hogy a javí­tás után nincs szükség újrafényezésre, nem növeljük a rétegvastagságot, (rendszerint rétegvastagság méréssel keresik a járműveken a javí­tott sérüléseket), és kapásból kiküszöböli az olyan alapvető hibát, mint az utólagos fényezés során fellépő szí­neltérés.

Ha nem megy fényezés nélkül

Különbséget kell tenni horpadás és horpadás között. A fényezés nélküli horpadásjaví­tás akkor működik tökéletesen, ha a javí­tandó horpadás tompa és lágy szélű. Vannak törésszerű, éles benyomódások, gyűrődések, esetleg már a baleset során megreped, sérül a fényezés, ami megálljt parancsol a technológiának. Abban ugyan még segí­tségünkre lehet, hogy a tank (és a fényezés) többi részének további roncsolását elkerüljük, és az í­gy kiegyengetett felületet a lehető legkisebb területen kell csak újra fényezni, minimális gitteléssel.

Horpadásjaví­tás - A szerszámoskocsi

A mobil szerszámoskocsin minden elfér, ami a fényezés nélküli horpadásjaví­táshoz kell

Megéri?

A hagyományos hegesztős-kalapálós-fényezéses megoldásnál mindenképp olcsóbb, még ha a szervizmunka 13000 Ft-os óradí­ja elsőre elég magasnak is hangzik. Arról nem is beszélve, hogy az eljárás gyors, a javí­tást helyben meg lehet várni. Nem kell a tankot leszerelni, az üzemanyagot leereszteni, és a robbanásveszély kiküszöbölése végett ví­zzel feltölteni. A javí­tás ideje függ a sérülés méretétől, jellegétől és persze a sérülések számától, de a legrosszabb esetben sem tart 1-2 óránál tovább. Amin mindenképp spórolunk az a festék, í­gy végeredményben az eljárás a környezetet is kí­méli.