Honda Vision 50 – Falánk macska

Igyekeztem mentálisan is felkészülni erre a tesztre. Szürkeállományom márványába süllyesztettem a harcos, fojtásuktól megszabadí­tott, sőt, esetenként alaposan kihegyezett kétütemű ötvenesekkel szerzett emlékeimet kékes füstjükkel, komoly étvágyukkal és a – vitatható – szabályokat áthágó menetteljesí­tményükkel egyetemben.

A Vision 50 sztorija már tavaly nyáron elkezdődött, amikor a Honda bemutatta a Lead örökösét, a Vision 110-et. A japán gyár kí­nálatát nem lepik el az ötvenesek, egyetlen kivételt jelentett az extravagáns megjelenésű Zoomer, holott régebben a szegmens egyik meghatározó szereplője volt. Az elmúlt években azonban a piac az ésszerű, praktikus és mindenekelőtt gazdaságos modellek felé nyitott, amire a Hondának is lépni kellett, í­gy a nagy testvér után ősszel bemutatták a Vision 50-et.

Motorok Honda Vision 50

A 110-es tesztünket a 2011/10-es Motorrevüben olvashatták, és ha most hirtelen elő tudják kapni azt a számot, láthatják, hogy nem könnyű a két robogón különbségeket felfedezni. A legegyértelműbb fogódzkodó a műszerfal skálázása, mí­g a nagyobbikon 140-ig tart, addig az ötvenesen 60-nál végződik. Ettől és néhány nüánsznyi eltéréstől eltekintve (lásd a keretest) külsőre semmi különbség közöttük. A tesztjármű különlegességét ezútal az adta, hogy a Honda Dekorrobogó játékának egyik pályaműve dí­szí­ti, a mindig éhes Nyan Cat motí­vummal, gyárilag egyébként öt, kissé konzervatí­v szí­nben kapható.

Motorok Honda Vision 50

Alig vettük át a motort, a kis Vision mindjárt két meglepetést is okozott. Komoly összeget tettem volna rá, hogy egy ilyen soványka test ülése alatt nem rejtőzhet akkora csomagtartó, amelybe zárt sisakom belefér. A tétet elvesztettem volna, mert lazán becuppant az Arai. Akár az egy szál bél lány, aki hatalmas adagokat képes elfogyasztani, a Vision egy kisebb bevásárlást is könnyedén elnyel. Ezenkí­vül a szokásos szatyorakasztó fülecske növeli a tárolókapacitást, és két kicsi nyitott tárolórekesz a kormány alatt, ahová egy laza mozdulattal bedobhatjuk kulcscsomónkat vagy a garázsnyitót. Sőt, van itt még egy gyári csomagtartó keret is, csak az adapterlapot kell rácsavarozni, és jöhet a hátsó doboz.

A másik meglepetés Budaörs után az 1-es főú emelkedőjén ért. Az 50 köbcentis, négyütemű blokktól nagy csodát nem vártam, ráadásul a szabály az szabály: a rendszám nélküli segédmotoros kerékpároknak 45 km/h lehet a tervezési sebessége. Sí­k úon éppen ennyit tud a 3 lóerős motor. Az emlí­tett emelkedőhöz közelí­tve már előre borí­tékoltam, hogy jó, ha 30 felett marad majd a mutató. Szerencsére két sáv van, mí­g én felkapaszkodom, az autók nem akarnak mindenáron letolni. Ugyanitt egyébként minden jármű veszí­t tempójából, a 80-nal haladó teherautók rendszerint 50-nel döcögnek fel, tartósteszt kétütemű Kymcónk 60-ról 45-re lassí­t. Ezzel szemben a Vision töretlenül mászott felfelé 45-tel, semmit sem veszí­tve tempójából.

A műszerfal gusztusos, de teljesen fapados, időmérő óra sincs, de a Vision tulajdonosa legyen nyugodt ember, aki nem akar versenyre kelni az idővel. Lehet vele azonban elegánsan, derűsen gurulni, miközben van időnk és lehetőségünk észlelni a körülöttünk zajló világot. Erre például ott vannak a masszí­v tükrök, melyekben kivételesen jól látni a hátulról közeledőket, ami igazán akkor fontos, ha elhagyjuk a helységnévtáblát. Ekkor nagy körültekintést és a gyorsabb járművek iránti feltétlen tiszteletet igényel a Vision, mint minden 50-es – azaz alaposan le kell vele húzódni. Alapigazság, hogy az ú széle mindig rosszabb, töredezik vagy felhullámosodik az aszfalt. A futómű jól kezeli az úhibákat, a 14-es kerekek és lengéscsillapí­tók szépen tompí­tják az ütéseket. Ahogy azt az importőrtől megtudtuk, igény esetén – és egy kis felárért – az 50-es Vision 16-os első kerékkel is rendelhető, amit a macskaköves óvárosban közlekedőknek ajánl a gyártó. Alig 10 km-rel az órájában vettük át a tesztjárművet, de a fékek az első pillanattól kezdve tudták a dolgukat, nem kellett a szokásos mentegetőzés, hogy még be kell kopniuk. Az elöl tárcsa, hátul dob rendszer kombinált, ami ebben a köbcenti-kategóriában ritkaságszámba megy.

Motorok Honda Vision 50
Az ülés alatti rekesz egy zárt sisakot is képes elnyelni anélkül, hogy a

gyári szerszámkészletet és a kézikönyvet kivennénk.



A gyári adatok szerint a Vision 50 egy liter benzinnel 52 km-t képes megtenni. 30 km/h sebességgel. Azt előre tudtuk, hogy ezt a fogyasztást életszerű használat mellett nem fogjuk reprodukálni, alattunk egy liter kereken 40 km-re volt elég, ami azért nem rossz. Kétütemű Kymco tesztrobogónk ugyanennyivel 30 km-re sem jutna.

A kis Vision 134 000 Ft-tal olcsóbb testvérénél, az árkülönbség tetemes részét (95 000 Ft-ot) a regisztrációs adó teszi ki. Ha nem is a kategória legolcsóbb darabja, de japán viszonylatban kifejezetten jó ár ezért a mindennapi városi használatra alkalmas, segédmotoros jogsival a legfiatalabbak által is vezethető csinos kis robogóért.

Különbségek
Első ránézésre könnyen összetéveszthető a 110-es és az 50-es

Vision, de vannak azért eltérések. Az 50-es esetében:

  • vékonyabb a kipufogódobhoz vezető cső

  • más a kipufogódob végződése

  •  60-ig skálázott a műszerfal

  •  plusz két hátsó prizmája van

  • 29 mm-rel hosszabb a tengelytáv

  •  30 mm-rel nagyobb az ülésmagasság

  • 24 mm-rel nagyobb a szabadmagasság

  • 2 kilóval kisebb a tömeg

  • más az erőforrás (49/108 cm3, 3/9 LE, 3,5/8,7 Nm)