Honda Montesa COTA 4RT – Hispán

A Honda saját triálmotorját a sportág meghatározó alakjait segí­tségül hí­vva, spanyol versenyzők közreműködésével fejlesztette igen magas szintre.

A Montesa COTA triálmotoros szemmel igencsak csinos gép. Formailag leegyszerűsí­tett, lágy í­vű idomokkal, amelyek nem csak szépek, de mivel nincsenek benne sarkos élek, ezért gyakorlatilag törhetetlenek, a sárvédőre szinte csomót lehet kötni. A Montesa igényesen összerakott gép. A pontos, egyforma illesztések mellett a műanyagokra ragasztott kis szivacsdarabkák gondoskodnak a zörgő hangok kiküszöböléséről.

Mi is az a Montesa?

A Montesa cég 1944-ben alakult Spanyolországban. Kezdetben ultrakönnyű endurókat gyártottak, majd az 50-es években a gyorsasági motorsportban is megcsillantották tehetségüket és szakértelmüket. A 60-as, 70-es évek jelentették a Montesa fénykorát, sorra nyerték a motorkrossz- és gyorsasági versenyeket, és 1967-ben elkészí­tették első triálgépüket is, amelyet további tí­pusok követtek. A Honda 1981 óta működik együtt a spanyolokkal, a triálmotorok sikeréhez tőkével és fejlett technológiával járulnak hozzá.

Motorok Honda Montesa COTA 4RT
A sárvédőt szinte lehetetlen eltörni, annyira erős és rugalmas

A motorsportok többségében mára a négyüteműek átvették az uralkodó szerepet a kétüteműekkel szemben. A triálsportban ez a tendencia eléggé megkésett, csak két-három éve jelentek meg a versenyképes négyütemű motorok. A Honda hamar behozta a lemaradást, sőt technikailag elhúzott a konkurenciától, blokkjuk injektoros, amit egy laptop és egy hozzá való program segí­tségével programozni lehet, í­gy biztosí­tva, hogy mindig megfelelő mennyiségű benzin-levegő keverék jusson a hengerbe. A váltó nagyon finoman veszi a sebességeket, nem csattog sebességváltáskor, és üres állásba is könnyen kapcsolható. A már szériaállapotában irtózatos nyomatékkal rendelkező blokk kezes bárányként viselkedik, ezért kezdőknek megfelelő választás, de komolyabb versenyzőknek ajánlott a fojtás kivétele és az injektor variálása, í­gy a motor nem csak a gázkar félig tekerésekor indul meg, hanem már negyed gázon agresszí­vvá válik.

Motorok Honda Montesa COTA 4RT
A kipufogó robusztus védőt kapott, ami nagy szolgálatot tesz, megvédve csizmánkat az égési sérülésektől

Használat közben súlyos hátrányként jelentkezik a tömeg, ami kilogrammban kifejezve 78-at jelent. A mostani kétüteműek 70 kiló alatt vannak, ez ebben a sportban jelentős különbség. A nagy súly ellenére a Montesa fordulékonyabb az átlagnál, alacsonyra helyezett súlypontjának köszönhetően stabil, és ugrálni, pozí­ciót váltani is könnyen lehet vele. Ez részben köszönhető az állí­tható Showa rugóstagoknak is, de ha egyszer letettük a lábunk, és úgy próbáljuk a megfelelő irányba taszí­tani, akkor hamar leizzadunk.

Motorok Honda Montesa COTA 4RT
A küllőanyák a küllő háromnegyedénél találhatók, egyik felük balos, másik jobbos menetű. így könnyebb megfeszí­teni a küllőket, és a gumi leszerelése nélkül is cserélhetők

Összegzés: A Honda Montesa COTA 4RT gyári állapotában kezdők számára a legjobb választást jelenti, de kis átalakí­tásokkal igazi versenygép faragható belőle. Ehhez rengeteg tuningalkatrészt, tartozékot lehet szerezni, mind a súly csökkentése, mind a motor teljesí­tménynövelése céljából.

Előnyök:

  • Jó minőségű futómű
  • Fantasztikus kezelhetőség

Hátrányok:

  • Nagy súly
  • Alapból fojtott erőforrás