Honda CB650F – Friss vér

A motorosok átlagéletkora folyamatosan nő. A Honda is belátta, hogy ha í­gy haladunk, 1-2 évtized múlva nem lesz kinek eladni a motorokat, éppen ezért legújabb modelljükkel a fiatal szí­veket akarja elcsábí­tani. Jó tudni, hogy valakinek van valami terve, hogy ezen kicsit változtasson.

A Honda még a legelején tisztázta, hogy a CB650F nem a nagysikerű Hornet örököse. (A hí­rek szerint a modellkí­nálatból kiesett Hornet utóda 2016-ban érkezik). A CB650F teljesen új projekt, a fejlesztéssel megbí­zott csapat fiatal, javarészt huszonéves mérnökökből állt, akik különösen érzékenyek az új trendekre. Lényegében olyan motort kellett tervezniük, ami saját maguknak tetszik, mivel újdonságával a japán gyártó a 17-30 év közötti korosztályra gondolt. A haditerv működött, a motor jól néz ki, nemcsak összességében, de részleteiben is vannak megkapó, sőt, újszerű megoldások.

 

Motorok Honda CB650F

 

Hangsúlyos eleje és rövid, szellős hátsó része miatt kifejezetten dinamikus kiállású motor. Az új acél váz takaros hegesztési varrataival a CB650F egyik látványeleme. A főváz csövei a szokásos kerek helyett lapí­tott, ovális átmérőjűek, hogy ennyivel is keskenyebb legyen a motor. Megakad a szem a bizalom gerjesztően vaskos alumí­nium lengővillán épp úgy, mint a széles, 180-as gumival szerelt, hat pár küllős hátsó kerék könnyed eleganciáján, de az igazi flesst vitathatatlanul a négy kipufogókönyök adja. A jobb oldalon lehúzott leömlők a már történelemnek számí­tó 1975-ös CB400F emlékét elevení­ti fel. A hibátlan látvány kedvéért az olajszűrőt elölről áthelyezték alulra, í­gy a kipufogócsövek jobban rásimulnak a blokkra, valamint arra is törekedtek, hogy az összképet ne rontsák holmi ví­zcsövek vagy vezetékek.

 

Motorok Honda CB650F

 

A CB650F Thaiföldön készül, de a kivitelezés minőségét nézve akár japánból is jöhetne. Nincs baj a karbonmintás fekete elemekkel sem, de ami igazán igényessé teszi, az a rugalmas vázvédő gumi és a masszí­v tankvédő. Utóbbi az alapfelszereltség része, de külön érkezik, a vevő maga döntheti el, hogy rárakatja-e a szalonban vagy sem. Szerintem kifejezetten jól néz ki, kényelmes, ráadásul attól a szörnyűségtől sem kell aggódnunk, hogy már a márkakereskedéstől hazáig vezető úon karcos lesz a tank. Az aranyszí­nű kerekekkel szerelt fehér-piros-kék trikolór a legütősebb összeállí­tás, de sárgában és matt szürkében is jól mutat, emellett fehérben és mattfeketében választható.

 

Motorok Honda CB650F

 

Szokatlan a műszeregység leosztása, amely a tablet nemzedéknek szóló motoron természetesen full digitális. A két részre osztott egység bal oldalán van a sebesség és a fordulatszám kijelző, a jobb oldalin az üzemanyagszintről, az átlagos és pillanatnyi fogyasztásról, a pontos időről és a megtett kilométerről kapunk egyértelmű és jól leolvasható információt. A fokozatkijelző talán az egyetlen, ami hiányzik.
A blokk a japán iskola szerint épült klasszikus sornégyes, 30 fokban előre döntött hengerekkel. Bár totálisan új fejlesztés, azért van némi hasonlóság közte és a korábbi 600-as Hornet (és a CBR600) között, ha más nem is, a 67,0 mm-es furatméret mindenképpen. Hogy mégsem ezekből az elődökből indultak ki, annak az az oka, hogy egy lényegesen szelí­debb, szolgálatkészebb és könnyebben kezelhető gép volt a cél.

 

Motorok Honda CB650F

 

A mérnökök keményen dolgoztak a vezérműtengely profiljának kialakí­tásán, illetve a vezérlési időkön, hogy az alsó tartományban is legyen elég pezsgés, különös tekintettel a harmadik és a negyedik fokozatra. A fordulatszám végi csúcsot (87 LE 11 000/min-nál) már egy kicsit másodlagosnak tekintették, inkább az általánosan használt tartományba akartak több izgalmat csempészni, azaz sokkal fontosabb volt a nyomaték (63 Nm 8000/min-nál). Itt álljunk is meg egy pillanatra, a leömlők találkozása előtt dupla belső válaszfalat, gázterelő lemezeket alkalmaztak, a szabadalmaztatott megoldás épp ezt a nyomatékos karaktert hozza ki belőle.

 

Motorok Honda CB650F

 

A rugózás igen egyszerű. Az első, 41mm-es belsőcső-átmérőjű klasszikus teleszkópvilláról a Honda úgy döntött, hogy ne legyen állí­tható, a lengőkarhoz közvetlenül kapcsolt rugóstag esetében is csak az előfeszí­tésen változtathat a pilóta. Elöl a két, 320 mm-es tárcsába új kétdugattyús úszó féknyergek harapnak, mí­g a hátsó, 241 mm-es féktárcsát lassí­tó egydugattyús nyereg a CB500-on debütált. Munkájukat kétcsatornás ABS segí­ti.
Spanyolország bővelkedik remek motoros úvonalakkal, de a kiválasztott helyszí­n minden várakozásunkat felülmúlta, egyben a lenyűgözően változatos kanyarkombinációk alaposan próbára tették a CB-t. Nyergébe ülve azonnal nagyon barátságosnak érződik, 81 cm-es ülésmagassága az arany középú: se nem alacsony, se nem magas. Ahogy a sajtótájékoztatón megtudhattuk, a motoros elég közel ül a CB tömegközéppontjához, ez, valamint a relatí­v széles, egyszerű acélcső kormány nagyban segí­ti az agilis irányí­thatóságot. Olyan érzésünk van, mintha egészen rövid lenne a tengelytáv, pedig az 1450 mm egyáltalán nem számí­t annak a 600-as osztályban.

 

Motorok Honda CB650F

 

A kulcs elfordí­tásával ismerős hang érkezik. A négyhengeres Hondák udvarias, de távolról is felismerhető muzsikája. Hogy mennyire rugalmasan reagál a gázra, már az első kilométereken kiderült. Lineárisan húz, nem bizonytalankodik még akkor sem, ha kisebb tempónál hatodikba felváltva 2000-ig leesik a fordulat. Ha azonban nem spórolunk az üzemanyaggal, és egészségesen kiforgatjuk, kifejezetten sportosan lehet vele közlekedni, és a hang is megérkezik. A kigyorsí­tás a 2. és a 3. fokozatban a legélvezetesebb, ezzel párhuzamosan azonban erősödik a lábtartókon és a markolatokon érezhető vibráció. A kuplungkar vaj puha, a váltó pedig nagyon hondás, büntetlenül lehet ugyanannál a tempónál feljebb vagy lejjebb kapcsolva is használni, a motor nem veszi zokon.

 

Motorok Honda CB650F

 

A CB650F vezethetőségén nehéz fogást találni. Kanyarodik, fordul, az egyenesfutással sincs gond, végzi a dolgát, remekül elhiteti velünk, hogy a világ legtermészetesebb dolga eszelős tempóban dolgozni fel a kanyarokat. De nincs semmi kiemelkedő, bár ezt egy hatszázas, olcsóbb árfekvésű motortól badarság is lenne elvárni. Az egyszerű futómű ellenére beleköthetetlen pontossággal követi az í­vet, a gyári beállí­tás inkább feszes, mint lágy. A hosszú lengővillának köszönhetően pedig nagy tempónál is megfelelően stabil. A végsebesség tesztelésére ezútal nem volt lehetőség, de volt néhány egyenes, ahol 180-ig lehetett gyorsí­tani, és nem okozott gondot a gépnek, még bőven voltak tartalékai. Ugyan a szélvédelem teljes hiánya itt már megmutatkozott.
A 160 km-es tesztú alaposan igénybe vette a fékeket is. Az állí­tható fékkar már kifejezetten a kisebb kezű, azaz női pilóták felé mutatott gesztus, és a dupla tárcsafék elegendően harapós, egyáltalán nem kell hozzá nagy kézerő, miközben nagyon finoman adagolható. ím nem szeretnék átsiklani a tény felett, hogy utunk során háromszor is érkezett furcsa, rezonáló hang az első fék felől, utoljára egészen határozottan és hosszan, amit egy másik tesztpilóta is tapasztalt. A Honda szakemberei ezt a fixen felfogatott féktárcsa rezonanciájával magyaráztak a helyszí­nen, de a jelenséget, illetve annak okát minden bizonnyal még alaposabban megvizsgálják.

 

Motorok Honda CB650F

 

17 literes tank a gyár által megadott 4,76 l/100 km-es fogyasztással 360 km-nél nagyobb hatótávolságot tesz lehetővé, ez nem rossz. A teszt során az átlagfogyasztás a műszer szerint 6,2 l/100 km volt, de nem a fogyasztásrekord felállí­tása volt a cél.

 

Motorok Honda CB650F