Honda CB 1300 – í“riási

Van egy CB 1000-sem, láttam, hogy Japánban most 1300-asként is készí­tik. Hogy tudnám az enyémet is átalakí­tani?”


Ez nem kitaláció, tényleg kaptunk ilyen olvasói levelet. Persze szó sem lehet átalakí­tásról, mert az 1300-as teljesen más motor. Más a váza, más az erõforrása. Mindössze a fényezését és a formáit választották meg úgy, hogy a sikeres ezresre emlékeztessenek. De ha egymás mellett áll a két gép, akkor már viszonylagos ez a hasonlóság, mert az 1300-as formáinak a kidolgozása sokkal finomabb.

Mivel azonban a gépet nem az európai piacra szánták, – inkább a gazdag japánok gigantomániáját elégí­tik ki vele – ezért eddig nem juthattunk ilyen tesztpéldányhoz. Most a szigethalmi 97 Motorsnak köszönhetõen hozzájutottunk egy frissen importált CB 1300-ashoz. Szép példány. Az egész óriás tele van apró, finom megoldásokkal. Finom mûvû csavarok, gondosan formatervezett és az eddigi legszebb kijelzõ diódákkal ellátott mûszerfal, igényesen fényezett, krómozott, és polí­rozott felületek – még a Hondánál is ritkán látni ilyen kidolgozási minõséget. De a hátsó rugózás az igazi mûszaki csemege.


Kétoldalt gáztartályos Showa-rugóstag – himbarendszerre felszerelve! Hogy megmaradjon a két rugóstagos külsõ és mégse kelljen lemondani a himbarendszer progreszszí­v hatásáról, a lengõvilla fölé mindkét oldalon kitámasztó rudazatot helyeztek el a végén aszimmetrikus kétkarú himbával. Persze, hogy jól mûködik. Különben nem csinálták volna meg.

Olyan nagy ez a motor, hogy még az óriási erõforrás is elvész benne. Nem a CB 1000-res blokkját növelte meg a Honda, hanem minden módosí­tás nélkül egyszerûen átvette az X4-es muscle bike hûtõbordákkal ellátott, szép rajzolatú, ví­zhûtéses négyhengeresét.

Ahogy helyet foglalunk az 1300-ason, igazolódnak benyomásaink: nagyon nagy motor.


De jól helyezték el a kormányt és a lábtartókat, nemcsak óriások ülhetnek rajta kényelmesen. A nagy négyhengeres határozottan duruzsol a gép hasában, majd ellenállhatatlan nyomatékkal tolja a gépet elõre, akármelyik sebességfokozatban vagyunk. Ötödikben alapjáratról(!) ütközésig húzhatjuk a gázt, és csuklás nélkül tör elõre a gép. Nem akartak hinni a fülüknek a Hosuba Garázsnál, amikor 1000-res fordulattól kértem a mérést. De már itt 65 Nm nyomatékkal szolgál. Viszont 8500-nál vége, amibõl az utolsó 1500 már kicsit erí´ltetett.

Van, aki unalmasnak tartja, mert sehol sincs erõcsúcsa, de aki szeret kapcsolgatás nélkül motorozni, az imádni fogja. Nem is száguldásra készült ez a gép, 182 km/h-nál le is szabályozza az elektronika. Egyszerûen szuverén nyomatékrugalmassága emeli ezt a nagy- motort magasan a többi fölé. Japán szerénységgel, de határozott öntudattal.

A futómû nagyon stabil egyenesfutást biztosí­t, ami még fokozza a nyugodt jelleget. A rugóstagok nagyon finoman mûködnek és a fékek jól boldogulnak a 273 kilós monstrummal. Túlságosan japán ez a gép? Lehet, de aki egyszer megértette az óriások nyugalmát, az Európában is szeretni fogja.