Honda CB 1000 R – Szamuráj a kávéházból

A Honda sportos nagy nakedbike-ja elhagyta a Hornet nevet. Olaszok tervezték, japánok fejlesztették, a kooperáció gyümölcsét pedig mostantól egyszerűen csak CB1000R-nek hí­vják, ahol a sportos menetteljesí­tményeket jelző R-betű a leghangsúlyosabb.


A hagyományokat mindig érdemes követni és tiszteletben tartani. Nincs ez másként a motorgyártásban sem. A jól bevált receptet pedig igazán ötletes, tartalmas újí­tásokkal még tovább finomí­tva újabb és újabb hagyományteremtő megoldások születhetnek. Akárcsak a CB1000R esetében. Az előd, a 900-as Hornet sorozat a CBR900RR blokkját alapul véve igazi sikertörténet volt, akárcsak 600-as kistesvére, a CBR600-as átalakí­tott blokkjával. Majd több generáció elteltével, tavaly a kis Hornet radikális átalakuláson ment keresztül: igazán egyedi, olasz divat ihlette ruhába öltöztették, amely megmutatta, hogy a csupasz Hondák háza táján új szelek fújnak.

Olasz-japán házasság


Sajnos a CB1000R bemutató tesztjén nemcsak szél fújt, hanem reggeltől estig szakadt az eső, í­gy a sportosságot jelző R-betű mögött megbúvó harapós egyéniség csak szolí­dan tudta kivillantani foga fehérjét. Bár a Hornet… bocsánat, idéntől már csak CB1000R – melynek formáját egy magyar származású olasz tervező, Paolo Cuccagna álmodta meg – már álló helyzetben is hátborzongatóan félelmetes, támadásra kész nagyvadra emlékeztet. Talán nem véletlen, hogy az igazán egyedire sikerült zöld fényezést – ami életben sokkal szebb, mint fotókon – „Sárkányzöld”-re keresztelte a Honda. A félkarú lengővilla, a dupla négyküllős felnivel, a szigorú első fényszóró, a hűtőt borí­tó „kopoltyúk”, a sportos ülések, az egyedi tükrök és a vezethetőséget nagyban javí­tó, alul elvezetett kipufogó, mind-mind olyan stí­lusjegyek, melyek összetéveszthetetlenné varázsolják az új CB1000R-t. Mindez azért sikerülhetett ilyen jól és ilyen egyedire, mert a japán tervezőgárda nem sokban tért el az olasz dizájner csapat első papí­rra vetett formájától. így tehát az olasz „divattervezők” ötleteit precí­z japán mérnöki gárda házasí­totta össze a 2007-es CBR1000RR Fireblade blokkjával, illetve annak nakedbike-hoz illő karakterisztikájúra hangolt változatával.

Technika



A blokk alá helyezett kipufogórendszer nagyban segí­ti a
tömegközéppontosí­tást, ami jól érezhető az új CB-n: az irányí­tás gyerekjáték

A hengerfej környéki módosí­tások által 130 lóerő környéki végteljesí­tményre és elsősorban alsó és középtartományi kövér nyomatékra hangolták a CB-t, ahogy az csupasz motorhoz illik. A szupersport modellhez képest eltérő vezérlési időket alkalmaztak (nem nyitnak akkorát a szelepek és hosszabban is vannak nyitva), a 46 mm átmérőjű szí­vótorkok helyére 36 mm-esek kerültek, illetve a gyújtást és a befecskendezést is átprogramozták. A kazettás váltó Fireblade örökség maradt, sőt, a 43 mm-es teljesen állí­tható fordí­tott villák is. Hátul rugóelőfeszí­tésében és húzófokozati csillapí­tásában állí­tható, sportos közúi használatra hangolt rugóstag dolgozik a félkarú lengővilla és a váz között. A radiális főfékhenger és a 2008-as CBR1000RR első féknyergei, valamint a Bridgestone BT-015 sportgumik is azt hangsúlyozzák: ez a gép nem távoli rokon, hanem a Fireblade közvetlen leszármazottja. Egyedül a 2007-ben megjelent 600-as Hornetről ismerős fröccsöntött alumí­nium gerincváz és a teljesen egyedi, öntött alumí­nium félkarú lengővilla a kirí­vó műszaki különbség a szupersport fivérhez képest, azonban mindkettő a sportos használatnak megfelelően tervezett és mereví­tett alkatrész.

Vizespóló-verseny



Ahogy elindultunk a zuhogó esőben néha még vetettünk egy-egy reménykedő pillantást az égboltra, hátha… De nem. Majd az első sarok után azt éreztük: mindegy is. A 2008-as Fireblade-nél jól bevált, blokk alá helyezett kipufogóval a súlypont valóban egész alacsonyra került. Már ahogy elgurultunk az első sarokig érezhettük, milyen könnyen kezelhető az ezres CB, egész alacsony tempónál is könnyű billegés nélkül irányí­tani. Kompakt, sportos, mégsem kényelmetlen üléspozí­cióból irányí­tjuk a kifejezetten keskeny fenevadat, ami rajta ülve inkább szelí­d háziállatnak tűnik. Ahogy kiértünk az autópályára, majd az országúra, í­zelí­tőt kaptunk a csupasz Honda példás stabilitásából is nagy sebességnél. Itt végre a sárkányzöld fenevad kedvére hányhatta a tüzet, ahogy rátekertük a gázt. A CB alulról selyempuhán, de határozottan indul meg, középen pocakos nyomatékgörbével kényeztet, majd valahol 8000 környékén még erőteljesebben kezd tolni. 9500 felett aztán elhal az erő, a legszebb azonban a közvetlen, azonnali gázreakció, ami finomabbnak tűnt, mint az erős terhelésváltási reakciókkal küzdő 2007-es donor Blade. A váltó ellenben kicsit csattogósabb annál, a hidraulikus kuplung pedig egész férfias kézerőt igényel de legalább könnyű adagolni.



Több mint lámpatest: az első, szigorú tekintetű fényszóró
meghatározó stí­lusjegy, a műszerfalborí­tással kiegészí­tve pedig egész jól
eltereli a menetszelet

Szélvédelem terén meglepően jól teljesí­t a nagy CB, főleg egy teljesen csupasz géphez mérten, amin mindössze az első fényszóró lámpateste és a műszerfalat takaró borí­tás hivatott némileg elterelni a menetszelet. A gyárilag szerelt Bridgestone BT-015 jól tapadt az esőben, í­gy a megbí­zható első fékkel könnyedén elboldogultunk ví­zen is – bár tegyük hozzá: a feláras extraként kapható ABS mindig jól jön. Emellett meglepő volt a hátsó fék hatékonysága is, a mérnökök jól tették, hogy a Fireblade-énél nagyobb, 256 mm-es tárcsára és kétdugattyús nyeregre bí­zták a hátsó kerék kordában tartását.



A zöld fényezéshez kissé furcsa a kék műszerfal világí­tás. Egy
váltófokozatkijelző jól jönne, az immobiliser szériatarozék

Az eső miatt leginkább a műszerek áttekinthetősége szenvedett csorbát, ugyanis a kis LCD kijelzős sebességmérő adatai eltorzultak a sűrűn egymás mellett ülő ví­zcseppektől, í­gy a sebességet csak tippelni lehetett, azonban tökéletesen látható maradt, ahogy gázadáskor a fordulatszámmérő tempósan nyújtogatta digitális nyelvét. Talán egy váltófokozatkijelző még jól jönne a mindennapi használat során.

Az új CB1000R-t olaszok tervezték, Olaszországban gyártják és elsősorban az európai piacra szánta a Honda. Az igazán í­zléses, egyedi külsejű naked bike nyerő pozí­cióból indul, hiszen amellett, hogy egyedi és szép, a mindennapi felhasználás során is jeleskedik, ráadásul a széria indí­tásgátló mellé rendelhető opciós ABS, sőt a gyári kiegészí­tők listáján olyan hasznos extrák is vannak, mint például a markolatfűtés.


A siker receptje pedig nem volt más, mint az összefogás, ahol két teljesen eltérő kultúra dobta össze tudásának legjavát. Jó lenne ilyet máshol is látni…