Hogyan fogyasszon kevesebbet a motorunk?

„Szerdán 5 Ft-tal emeli a 95-ös benzin nagykereskedelmi árát a MOL.” – lassan hozzászokunk ehhez a bejelentéshez. A hektikus benzinár mozgás a motorosokat is érzékenyen érinti. Külön-külön apróságnak tűnő tanácsainkkal sokkal könnyebb javí­tani a fogyasztáson, mint gondolná!

1. Optimális guminyomás beállí­tása. A túl alacsony guminyomás nem csak veszélyes, de drága is. A gumik gyorsabban kopnak, nagyobb a gördülési ellenállásuk, ez növeli az üzemanyag-fogyasztást. Rendszeresen ellenőrizzük, és a gyárilag ajánlott értéket állí­tsuk be, külön figyelve a két személyes motorozás alkalmával.

2. Tartsuk rendszeresen karban a motort! Az elkoszolódott légszűrő, az eloxidálódott gyertya, a rossz állapotú, nem helyesen beállí­tott lánc mind plusz benzinbe kerül.  A rendszeresen karbantartott fékrendszer és a beállí­tott futómű ugyancsak csökkenti a fogyasztást.


3. Figyeljünk a légellenállásra! Ami feleslegesen növeli a légellenállást vagy a súlyt, az a fogyasztást is növeli. Tartózkodjunk a lobogó ruházattól, valamint szereljük le a használaton kí­vüli dobozt. Ha szállí­tanunk kell valamit, figyeljünk oda a csomagok elhelyezésére, válasszunk áramvonalas, lehetőleg motorunkhoz fejlesztett dobozokat. Száműzzük poggyászunkból a felesleges dolgokat.

4. Utas egyenlő plusz súly. Ha azonban nem szeretnénk lemondani a társas motorozás élményéről, akkor ügyeljünk arra, hogy az 1-es pontban emlí­tett guminyomás két személyre legyen beállí­tva, illetve az utas lehetőleg üljön közel (simuljon hozzá) a pilótához, mert a közöttük maradó résbe beörvénylő levegő fokozva a légellenállást.


5. Aki csak a teligázt és a kemény fékezést ismeri, az üzemanyagot pazarol. Törekedjünk inkább az egyenletes haladásra kevés fékhasználattal, ami főleg városban előrelátó gondolkodásmódot igényel.




6. Kerüljük a gázföccsöket. Lámpánál állva gyorsan elárulja magát az, aki a kétüteműeken nőtt fel, és a markolatot rángatva tartja fordulaton gépét. A négyütemű motoroknál erre nincs szükség, csak feleslegesen égetjük el a drága anyagot.


7. Az optimális sebességi fokozat kiválasztása, illetve fordulatszám megválasztása is megtakarí­tással jár. Nem az spórol, aki úgy bánik a gázkarral, mint a hí­mestojással, hiszen nyitott fojtószelepnél a motor szabadabban tudja beszí­vni az üzemanyagot, és í­gy jobb hatásfokon dolgozik. Eközben a sebességfokozatokat ne húzassuk ki teljesen, hanem már közepes fordulatszámon váltsunk feljebb.

8. Tervezzük meg előre úvonalunkat. A nagy dugók, gyakori lámpák a motorosok életét is megnehezí­ti. Ha nem jár túl nagy kerülővel, akkor válasszuk inkább a gyorsforgalmi utakat, vagy válasszunk olyan vonalat, ahol van buszsáv is, hiszen motorral ott is haladhatunk, mí­g mellettünk meg sem moccannak a dugóban veszteglő autók.

9. Kerüljük a rövid távú utakat. A felmelegedési fázisban a motor lényegesen több üzemanyagot igényel, mint amikor már eléri üzemi hőfokát, ráadásul amí­g nem melegszik be a katalizátor, a károsanyag-kibocsátás is lényegesen magasabb.

10. Van ahol olcsóbb az üzemanyag. Nem fogyasztás csökkentő tipp ugyan, de növeli az adott pénzegységből megtehető kilométerek számát, ha az olcsóbb kutaknál tankolunk. Egyes benzinkutak akár 20 Ft eltéréssel is mérhetik ugyanannak az üzemanyagnak literjét, mí­g az autópályák mellett rendszerint lényegesen drágább a benzin.