Hogyan csomagoljunk motoron?

A motorkerékpárokat nem kifejezetten teherszállí­tásra tervezték. De kis leleményességgel és odafigyeléssel minden szükséges holminkat magunkkal tudjuk vinni, induljunk akár rövidebb, akár hosszabb úra.

1. Készí­tsen listát, hogy mit szeretne magával vinni, és azt hová, melyik táskába fogja elcsomagolni. Szelektálja ki a felesleges dolgokat, a hajsütő vas, a házimozi rendszer, a plüssmaci gyűjtemény nyugodtan otthon maradhat.

2. A motor terhelhetősége véges. A gyártó által megadott maximális terhelhetőséget (utassal és vezetővel együtt) a kezelési úmutatóban vagy a váztáblán találja. Külön-külön a csomagok maximális súlya a 15 kg ne haladja meg. A dobozok és a csomagtartó keret teherbí­rását is vegyük figyelembe.

3. íœgyeljen a súlyelosztásra. A motor bal és jobb oldalát szimmetrikusan terhelje, ehhez érdemes az oldaltáskák tömegét személymérlegen lemérni. Ne terhelje túl a motor hátulját, mert ezzel megváltozhat a tömegközéppont, ami előnytelenül módosí­tja a motor irányí­thatóságát. Fontos a központi rugóstag előfeszí­tése a gyári vázgeometria megtartása érdekében.




4. A guminyomást a terhelésnek megfelelően kell beállí­tani. Vegyük figyelembe a gyártó által két személyre ajánlott értéket. A terhelt motor fékúja megnövekszik, a kormányzás módosul, a gumik melegednek.


5. Ne gátolja a légáramlást! Sokan az első sárvédőre rögzí­tik a hálózsákot, vagy nagy villatáskát csatolnak a fényszóró alá, ezzel a motor hűtéséhez szükséges légáramot csökkentik.

6. Terepmotoros túrára nem ajánljuk az oldaldobozt, mert keményebb ledobbantásnál megsérülhet a láb, akár el is törheti a kemény doboz.

7. Vegye figyelembe, hogy a motor rugózik. A nyeregzsák berugózva se érjen hozzá a kipufogóhoz, lehet, hogy táskánk nem, csak a benne tárolt hőre érzékenyebb holmink látja kárát. Gyúlékony anyagot ne a kipufogó oldalra csomagoljunk! A másik veszélyes eset, ha a táska túl közel van a hajtólánchoz, a futómű alkatrészeihez vagy a hátsó kerékhez. Bizonyosodjon meg arról, hogy marad elegendő hely akkor is, ha teljesen berugózik a motor.

8. A ruhákat érdemes szorosan gurigába összetekerni, í­gy foglalják a legkisebb helyet, és kevésbé gyűrődnek. A dobozokban, nyeregzsákban használjunk belső táskát. Ez egyrészt megvédi az átnedvesedéstől, másrészt sokkal könnyebb azokban felvinni szállásunkra a holmijainkat, mint a teljes csomagot leszerelni.

9. Vigyázzon a fényezésre! Úgy akassza be a kampót, hogy az ne karcolhassa meg a burkolatot és az ülésben se tegyen kárt. Vastag ragasztószalaggal megakadályozhatjuk, hogy a fényezett felülethez érő gumipók kidörzsölje a lakkozást. Az irányjelzőbe akasztott gumipók nem jó ötlet, a rugalmas szárat elhajlí­thatja. Ne hagyjon szabadon lebegő gurtni véget.




10. Rögzí­tse megfelelően a poggyászt. Ha az egyes csomagokat megrángatva a motort is mozgatja, akkor jó munkát végzett. Menet közben a rázkódástól a textilzsákok tartalma átrendeződhet, amitől akár meg is lazulhat egy-egy gumipók vagy heveder. Ezeket megállásonként célszerű ellenőrizni és ráfeszí­teni, ha szükséges.