Gyári MZ GT 250/500

Az MZ új terep motorkerékpárt épí­t ví­zhűtéses kétüteművel. A későbbi sorozatgyártás nincs kizárva, amennyiben a sporteredmények várakozás szerint alakulnak.

Több, mint 30 éve vesz részt a Motorradwerk Zschopau a nemzetközi terepsportban. Az MZ gyári versenyzők számtalan Európa-bajnoki cí­men kí­vül hét Trophy győzelmet és hat Ezüst vázát szereztek a Hatnaposon, a terepmotorosok világbajnokságán. És ugyanennyi ideje annak is, hogy magánérdeklődőktől megtagadják a megvásárolható MZ endurót, az NDK utánpótlás részére készült néhány kis szériát leszámí­tva. Ezen belátható időn belül kapacitáshiány miatt nem sok változás várható.

Az MZ üzemtől néhány kilométerrel feljebb a völgyben található versenyosztály évről-évre új gyári gépeket hoz létre a nemzeti bajnokságban, az EB futamokon, valamint a Hatnaposon való részvétel érdekében. A gyári versenyzők a műszaki állományhoz tartoznak, és nemcsak a fejlesztésben vesznek részt, hanem saját kezűleg szerelik össze gépeiket.

Terepen az MZ kiegyensúlyozott menettulajdonságokat mutat

A műszaki fejlesztés Zschopauban legalábbis a motorépí­tés terén lépést tart a nyugati konkurenciával, amely tényre egyébként a néhány gyári motorra korlátozódó rész­vétel miatt Nyugaton kevés figyelem irányul.

í­gy például a membrános szí­vás vezérlést kí­sérletképpen már 1976/77-ben bevezették. A kipufogóoldali vezérlőrendszerekkel való kí­sérletezést 1980-ban kezdték el. A motorkerékpár alapvonalai már 1983-ban kialakultak, akkor álltak át az új hátsó lengővillára és a karos áttétellel működtetett kettős rugóstagra.


A motor nem a szériatermékkel áll rokonságban, hanem inkább a korábbi ETS-G terepmotor az elődje. Annak is csak azonos, nagy felületű hűtő-bordázata mutatott távoli hasonlóságot a sorozatgyártású megfelelővel. A ví­zhűtésre 1988-ban tértek át, meglehetősen későn, ha meggondoljuk, hogy a nyugati konkurencia már évek óta folyadékhűtéssel dolgozik. A nagy motorteljesí­tmény í­gy végre a terepezés nehéz körülményei között is jobban fenntartható.

A szí­vómembrán alkalmazása (amelyet egyébként Zschopauban a DKW 350-esen már 1931-ben szériaszerűen alkalmaztak) a távozó égésgázok nyomása által vezérelt kipufogóoldali tolattyúval együtt – a Rotax Rave Systemhez hasonló – jelentősen javí­tja a forgatónyomaték alakulását az alsó fordulatszám tartományban, és csökkenti az üzemanyag fogyasztást is.

Ennek ellenére az MZ GT 250-es 46 lóerejét hatfokozatú váltóművön továbbí­tja a hátsó kerékhez. Az MZ-re jellemző lánctokozásról a gyári gépek tervezői már néhány éve lemondtak, Meghagyták viszont a hátsó dobféket, mí­g elöl tárcsafék teljesí­t szolgálatot.

További javí­tásra került sor a kerékfelfüggesztések terén, amelyek első pillantásra alig különböztethetők meg az olaszokéitól. A saját gyártmányú, 35 mm belsőcső átmérőjű és 300 mm rugóútal rendelkező teleszkópvilla helyébe az EB futamokon és a Hatnaposon a White Power fejreállí­tott teleszkópja kerül. Annak magas műszaki szí­nvonalát az MZ termékek mindeddig nem érték el. A hátsó kerék továbbra is hosszú aluprofil lengővillában fut, amely kis helyigényű, progresszí­v hatású mechanizmuson keresztül támaszkodik a két, gáznyomásos Bilstein rugóstagra. Az egyébként, hogy minek kettő belőle, rejtély marad. Az alsó tartó meghosszabbí­tása révén a teljes rugóú 300-ról 330 milliméterre növekedett.

A 250 cm3-es gépen kí­vül van még 350-es és 370-es változat is, módosí­tott hengerméretekkel, az 500 cm3-es kategóriában való részvétel érdekében. Ezekkel az idén Jens Grüner, Jens Scheff-ler és Andreas Cyffka indul. Harald Sturm, Uwe Weber és Mike Heydenreich hű marad a 250-es géposztályhoz.

Idény közben háromszor cserélik le a bevetett gépeket. í­gy az MZ versenyosztályon évente 18-20 motorkerékpárt készí­tenek, amelyeket aztán felújí­tva edző motorként vagy az NDK egyesületi motorjaiként használnak tovább.

Nyugaton továbbra is hiába várnak Zschopauból származó enduróra. Belátható időn belül utcai motorkerékpár sem igen képzelhető el ví­zhűtéses motorral. A kilencvenes években azonban az enduró motorok fejlesztési eredményeinek nagy része megjelenhet a sorozatgyártásokon is.