Gulyás Kis Zoltán kaszkadőr

    Gulyás Kis Zoltán nem fenegyerek, aki csak a veszélyt keresi. Profi kaszkadőr, kizárólag olyan mutatványokat vállal be, amit előzőleg végiggondolt, lemodellezett és biztonságosan végre tud hajtani. Első filmje, „A 80 huszár” forgatásán még csak 15 éves volt. A fiatal srác a kaszkadőrélet romantikájába azonnal beleszeretett, mára 130 film (magyar és nemzetközi) közreműködőjeként a kaszkadőrvilág elitjébe tartozik. Lovas kaszkadőrként kezdte, mostanra a szakma szinte minden területén bizonyí­tott, borzalmas mélységekben zuhan, lángoló testtel rohan, ví­zbe ugrik, karambolozik, és mindenféle autós-motoros trükköt hajt végre, amit a megrendelő kí­ván.

    A szédületes mutatványok sorát legutóbb egy újabb Guiness rekorddal szí­nesí­tette, rámpáról rámpára végzett motoros távolugrása közben Veres Zoltán műrepülő Európa bajnok átrepült alatta 200 km/h-s sebességgel. A két jármű között a levegőben 2,4 m távolság volt, a repülőgép 2 méterrel a föld felett repült át a motorkerékpár alatt.

ítalakí­tottátok a motorkerékpárt?

Egy teljesen gyári Yamaha YZ250F krosszgéppel ugrottam. Barátom és edzőm, Kökényesi György tanácsára választottam a 250-es gépet, aki mind a felkészülés során, mind a rekordkí­sérlet alatt nagy segí­tségemre volt.

Milyen előkészületekre volt szükség? Elméletben megterveztétek a produkciót, számí­tásokat végeztetek, vagy a többszöri kí­sérletezésben bí­ztatok?

A helyszí­nen találtunk ki mindent. Veres Zolinak 15 méter fesztávra volt szüksége a két rámpa között. Mi 18 méterre raktuk őket, ebben benne volt a biztonsági tartalék. Durván 6 méter magasak voltak, Zoli a 6,75 méter Tisza hí­d alatt fejjel lefelé is átrepül, í­gy ezzel biztos nem lehetett gond. Én 7-8 méter magasakat ugrottam ezeken a rámpákon. A próbák kedvéért kihúztunk egy szalagot, az alatt repült Zoli, felette ugrottam én, hogy kettőnk között a másfél méter mindig biztosan meglegyen. A feladat nehézségét az jelentette, hogy a motor épp a repülő felett ugorjon át, ami a két jármű közötti jelentős sebességkülönbség miatt nem egyszerű feladat. A próbaugrásokból nagy átlagot vettünk. Nekem 11-12 mp-ig tartott, mí­g a csúcspontra értem. Zoli ezek alapján kezdett visszaszámlálni.

Az időzí­tés itt nagyon fontos szerepet játszott. Hogyan kommunikáltatok egymással?

A sisakomba ezútal nem épí­tettünk be semmit, földi segí­tőnk kézjelére indultam, akinek Zoli rádión adott utasí­tást. Persze lehetett volna ezt kicsit profibban is megoldani, ha jobban rákészülünk, akár lézerkapu segí­tségével, de végül működött í­gy is. Először túlrepült Zoli, másodjára én rugaszkodtam el későn, de harmadik próbálkozásra minden összejött.

Hogyan történt a rekord hitelesí­tése?

A Guinnes világrekordok képviseletében Bánfi Andrea érkezett Angliából, hogy hitelesí­tse a rekordkí­sérletet, aki történetesen magyar származású. Nagyon idegesí­tett, hogy a pénteki kí­sérletünk a nagy szél miatt kudarcba fulladt, hiszen direkt miattunk utazott ide. Tudtam, hogy hétfőn utazik vissza, ezért vasárnap reggel már úgy keltem, hogy ma mindenképpen meg kell csinálnunk. Vasárnap is egész nap fújt, ami nem is a repülőnek, sokkal inkább nekem volt baj. Az érkező rámpa 5 méter széles volt, az elrugaszkodástól érkezésig kb. 25 métert szálltam a levegőben, ezalatt a széllökés tolhat rajtam annyit, hogy a rámpa mellé érkezek. 18:50-kor szinte varázsütésre állt el a szél, de nagyon kevés időnk maradt sötétedésig, hogy felvétel is készülhessen a rekordról. Lényegében szerencsénk volt, hogy mindjárt a harmadikra összejött.

És amikor megvolt…?

Nagyon jó érzés volt, hogy sikerült. Elégtétel a két évvel ezelőtti kudarcra, amikor baleset miatt meghiúsult az egész. Akkor a fogadó rámpa nem bí­rta el a rá érkező motort, és pár ugrási kí­sérlet után beszakadt, 12 bordám és 4 csigolyám tört. Nehéz elmondani, mit éreztem most, amikor bummm, elugrottam és styúú elhúzott alattam a repülő. Jó érzés volt, tényleg… Persze azonnal indult az agyalás is, hogy mindezt hogyan lehetne túlszárnyalni. A 2009-es terv a hármas légi kereszteződés, azaz autó bevonásával egyszerre három jármű lenne a levegőben, természetesen egy időben egymás alatt.


Motoros távolugrás

Az ember örök vágya a repülés. A szárnyaláshoz minden eszközt megragad, nem kivétel ez alól a motorkerékpár sem. A motoros távolugrás ősatyjaként is emlegetett amerikai fenomén, Evel Knievel a 60-as években vált világhí­rűvé extrém motoros ugrásai révén. Azóta a motoros távolugrás külön sportág lett, temérdek (több mint 30) különböző kategóriája létezik annak függvényében, hogy miről mire ugranak, illetve mit ugranak át a motorosok.

A rámpáról rámpára ugrás jelenlegi világrekordere az ausztrál Robbie Maddison, aki 2008 január másodikán állí­totta fel az új, 322 láb és 7,5 hüvelyk (98,34 méter) csúcsot.