Ez úgysem hiszi el senki – Ducati 1199 Superleggera

Minden fejlesztő álma, hogy úgy állhasson neki egy versenymotor tervezésének, hogy semmiféle költségkorlátot nem kell figyelembe vennie. A Ducatinál megvalósult ez az álom, és a Superleggera egy lenyűgöző gyári motorkerékpár lett a létező legjobb tömeg-teljesí­tmény aránnyal – még ha ezt csak 500 tulajdonos élvezheti is majd.

„Öt-hat évente egyszerűen muszáj valami teljes őrültséget csinálnunk” – mosolyog a Ducati sajtószóvivője, David James. 2007-ben a Desmosedici esett ebbe a kategóriába, most a Superleggera került sorra. Csak azt mondhatjuk, a műtét sikerült. Emlékeztetőül: már a Panigale is feladta a leckét a többieknek a könnyűépí­tés terén, ennek a koncepciónak logikus és következetes folytatása a Superleggera, amelynél azt, ami egyáltalán az alkatrészekből megmaradt, a lehető legkönnyebbre készí­tették. Tí­zkilónyi súlycsökkentés volt az elvárás, 12 lett belőle.

 

Motorok Ducati 1199 Superleggera

 

Az eredmény egy egyedülálló és exkluzí­v motorkerékpár lett, amelynek sarokszámai egyenesen lélegzetelállí­tóak: üzemanyag nélkül mindössze 166 kilogrammos tömeg áll a bő 200 – versenykittel állí­tólag 205 – lóerős V2-es erőforrás újába. A mugellói pálya boxutcájában álldogáló vérvörös fényezésű Superleggera tarsolyában is ott lapul a versenykit, és csak arra vár, hogy megmutathassa, ki az úr a háznál.

„Ha csak az ABS-t elhagynánk róla, akkor már túl könnyű lenne a szuperbike-vb szabályai szerint – pedig még lámpával, tükrökkel és indexekkel is fel van szerelve” – kacsint David James nem kis büszkeséggel. Gyári motorkerékpár – még ha egy mindössze 500 darabos sorozatról beszélünk is – még soha nem készült ilyen teljesí­tmény-tömeg aránnyal. Nem véletlen, hogy a Ducati műszaki szakemberei minden követ megmozgattak a súlycsökkentés érdekében. Mí­g egy új modell megjelenésénél a módosí­tások listájának elkészí­tése gyakran unalmas feladat, addig a Superleggera esetében a könnyűépí­tés és a tuningolás iránt rajongók is élvezettel böngészgetik a felsorolást. És ezért igencsak megéri csemegézni ezekből a részletekből, mielőtt a boxlámpa zöldre váltana.

 

Motorok Ducati 1199 Superleggera500 darab, aztán kész, vége. Sokak számára a Superleggera csak álom marad. A sorozat az utolsó darabig elkelt

 

 

 

Kezdjük a váznál: alumí­nium- helyett magnéziumötvözetből öntötték.  A kerekek mart Marchesini magnéziumfelnik. A rugós tag rugója titánból készült. Mindez pedig közúi engedélyt is kapott. A kipufogó teljes egészében titánból készült. A villát gyártó Öhlins a külső csöveket változó átmérővel igyekezett a lehető legkönnyebbre és emellett a lehető legstabilabbra kialakí­tani. Ezért az alsó villahí­d alatt a külső kontúr kissé ovális. A már amúgy is könnyű hí­dvázat önhordó karbonszerkezetre cserélték. Ehhez illően az összes idom és borí­tás is szénszálas. Magától értetődően egy könnyű lí­tium-ion akkumulátort alkalmaztak. Az üléspárnán 83 grammot spóroltak, a mart hűtőfedélen kilencet. Kereken 200 alkatrészt módosí­tottak – összegez a projekt vezetője, Eugenio Gherardi. A száz titáncsavar ebből csak egynek számí­t.

 

Motorok Ducati 1199 Superleggera

 

 

Hasonló intenzitással vetették rá magukat az erőforrásra. A világon elsőként alkalmaztak egy szériagép esetében mindössze két dugattyúgyűrűt. A dugattyúalpak a gyári superbike-okhoz hasonlóan marással készültek, a tömegmegtakarí­tás itt darabonként 93 gramm. A mart égésterekkel együtt ez 12,5-ről 13,2 : 1-re növelte a sűrí­tést. A Forma 1-es beszállí­tó, a Dell West által gyártott szelepek közül a szí­vók után immár a kipufogószelepek is titánból vannak, ezért a Superleggera 500/min-nel többet pöröghet. A szí­vóoldali vezérműtengely bütykeinek kontúrja is megújult, és valamivel a löketük is nagyobb lett. Jókora adagot spóroltak meg a főtengely lendtömegéből, amelynek szárnyaiból már csak egy kis csonk maradt. Wolframból (amelynek sűrűsége két és félszerese a vasénak) készült kiegyensúlyozódugók gondoskodnak arról, hogy a 396 grammos tömegcsökkenés ellenére megmaradjon a sima járás és a robbanékony pörgősség.

 

Motorok Ducati 1199 SuperleggeraA motorfék, a wheeliekontroll és a kipörgésgátló immár a kormányról állí­tható

 

 

 

És végre eljön a mi időnk, a boxutca lámpája zöldet mutat. Fél órára miénk a mugellói GP-pálya. Felüvöltenek a Ducati versenykipufogói. Ezek további 2,5 kilogrammot takarí­tanak meg, és a magasabb szélvédővel, a tükörtartó furatainak mart borí­tásával, a szerelőtámasszal és az adatrögzí­tő DDA+ rendszerrel együtt egy versenykit részei, amely mind az 500 elkészült darabhoz jár.

 

Motorok Ducati 1199 Superleggera

 

Nem kell sok kanyar ahhoz, hogy egyértelművé váljon: ez a motor sokkal több, mint egy feltupí­rozott Panigale. A Superleggera már nagyon közel áll egy igazi szuperbike-hoz. Mindenekelőtt az a mód egyedülálló, ahogy bevágódik a kanyarokba, ebben sokkal jobb, mint nagyszériás testvérei, és ez az, ami az igazi szuperbike-versenygépek szintjére emeli. A Ducati pillekönnyűen kanyarodik, nem izgágán vagy idegesen, hanem kí­méletlenül közvetlenül és zseniális pontossággal. Minél nagyobb a sebesség a kanyar elején, a Superleggera annál koncentráltabbnak tűnik. Egy milliméterrel sem tér le az í­vről, ha kanyarban elvesszük a gázt. Olyan, mintha végig szorosan követné a pilóta pillantását.

 

Motorok Ducati 1199 Superleggera

 

###

 

 

A villa sem hétköznapi alkatrész, külön a Superleggera számára fejlesztették, beállí­tását a Ducati az Öhlins szakembereivel együttműködve kí­sérletezte ki. A villa még mindig inkább lágynak mondható – legalább ennyiben hasonlí­t a gyári Panigaléra. Ráadásul álomszerűen reagál, szó szerint felszippantja az ú egyenetlenségeit. Ez is oka annak, hogy a pilóta egyre növekvő bizalommal és egyre nagyobb tempóban veszi be a kanyarokat, és olyan manőverek kellős közepén találja magát, amilyenekbe az ember csak akkor merészkedik bele, ha már szinte eggyéolvadt a motorral. Mint például a két erősen kifelé dőlő lejtős kanyarban, a Casanovában és a Savelliben, amelyekben az a legfontosabb, hogy a lehető legkevesebbet veszí­tsünk a lendületből. Őket ugyanis a két emelkedő jobbkanyar, az Arrabiata 1 és 2 követi. A Superleggera kéthengerese hihetetlen lendülettel vág neki az emelkedőnek, felfelé is brutális erővel tolja előre a motort. A felesleges lendtömegtől megszabadí­tva olyan vehemensen pörög, hogy az ember beleszédül. 7000/min-től úgy megy, mint egy rakéta, semmiféle gyengeséget vagy kí­méletet nem ismer. Ez a vulkán egy pillanatra sem hagyja, hogy a pilóta kifújja magát, még az 1,1 kilométer hosszú egyenesben sem.

 

Motorok Ducati 1199 SuperleggeraA tömegcsökkentés eredményeképp a Superleggera főtengelyének sonkáiból már csak csonkok maradtak. Jól látható a szárnyankénti három wolframdugó

 

 

 

Mindeközben tökéletesen viselkedik, finoman és hihetetlenül közvetlenül veszi a gázt, és a finoman kiegyensúlyozott főtengelynek köszönhetően megdöbbentően nyugodtan jár. De mi van, ha szabadon engedik?! A váltóautomatika az új sebességfokozat-érzékelőnek és az átalakí­tott hangolásnak köszönhetően gyorsan és simán pakolja egymás után a fokozatokat.

 

Tömegcsökkentés
A 1199 Panigale R-hez képest
_ Karbonidomok és egyéb alkatrészek: –1 kg
_ Homoköntvény eljárással magnéziumból készült monocoque: –1 kg
_ Karbon hátsó váznyúlvány: –1,2 kg
_ Titánkipufogó: –2,5 kg
_ Kovácsolt magnéziumfelnik: –1 kg
_ Litium-ion akkumulátor: –2 kg
_ Villa és rugós tag: –1,4 kg
_ Superbike-dugattyúk: -194 gr
_ Főtengely kiegyensúlyozó wolframsúlyokkal: –396 gr
_ SBK-lánc (520-as) és lánckerék, titáncsavarok és mart alumí­nium alkatrészek: –1,3 kg
Összesen 12 kg-mal kisebb menetkész tömeg

 

 

 

A módosí­tott elektronika ugyanakkor gondoskodik arról, hogy ha a pilóta mégis túlvállalná magát a gázmarkolaton, akkor se a kavicságyban végződjön a dolog. A menetprogramokon kí­vül a kipörgésgátlót is ennek megfelelően hangolták. Még akkor is visszafogottan, alig érezhetően avatkozik közbe, ha alaposan megtekerjük a gázkart. De nem csak a hangolás új, az abroncsméret automatikus kalibrálása is része a dolognak. Ahogy a négy fokozatban állí­tható wheelie-kontroll, amely még a gyors Arrabiata 2 kanyar utáni vak hegykúpon is lágyan kontrollál, és csak egy kicsit engedi elemelkedni a talajról az első kereket. Az összes elektronikus segédprogramot a motorfékkel együtt egy külön egységgel a kormányról lehet állí­tani.
Hogy í­gy minden olyan könnyűnek tűnik?

 

Motorok Ducati 1199 SuperleggeraNem igazán az a kilenc gramm fontos, amit megspóroltak a betöltő fedelén, inkább azt mutatja, milyen alapossággal dolgozták ki a motor minden részletét

 

 

 

Ami azt illeti, a Superleggera azért továbbra is megmaradt szörnyetegnek. Ha túlságosan keményen bánunk a kormánnyal a motor felegyenesí­tésekor és kigyorsí­táskor vagy a célegyenesben, azt kormánycsapkodással és szitálással nyugtázza. Ilyenkor csak az segí­t, ha lazábbra engedjük a gyeplőt, azaz a kormányt. A hátsó guminyomás csökkentése több saját csillapí­tást eredményezett, és ezáltal is nyugodtabb lett a motor. A félóra egy pillanat alatt elrepült, a pilóta totál kimerült. Hiszen bár a Superleggera hihetetlenül kezes és pontos, ráadásul mesébe illő elektronikus segédprogramokkal van ellátva, motorozni vele hihetetlenül intenzí­v élmény. Folyamatosan tökéletes koncentrációt igényel, hiszen úgy tűnik, mintha minden felgyorsí­tva történne körülötted. Ez egyszerűen egy közúi engedéllyel bí­ró ágyúgolyó.

 

Motorok Ducati 1199 SuperleggeraBalra a Panigale dugattyúja három gyűrűvel, a Superleggerának csak kettő van

 

 

 

És bár igazából kár érte, hogy versenypályákon hajszolják végig, másrészt viszont bűnös dolog lenne nem kihasználni a benne rejlő lehetőségeket. Ez a kettősség elgondolkodtató, bár csak 500 tulajdonosnak kell majd törnie rajta a fejét. Több példány ugyanis nem készül belőle. Amikor a Superleggerát a 2013-as EICMA-n először bemutatták a nagyközönségnek, rengeteg előrendelést kaptak, 2013 végére pedig már mindegyik elkelt – darabonként 65 000 euróért. Őrület? Talán. De egy álom. Mi legalábbis alig várjuk, hogy elteljen a következő öt-hat év.

 

Motorok Ducati 1199 Superleggera