Elektromos kisokos az ElektroBikertől: Mindent a töltésről

Az elektromos motorkerékpárok és robogók mostanra állandó résztvevői a mindennapi közlekedésnek. Az új technika számos új alkatrészt és fogalmat is hozott magával, melyeket az ElektroBiker munkatársai segítségével igyekszünk mindenki számára érthetővé tenni. Az előző két részben kiveséztük az akkumulátorokat, most az elektromos motorkerékpárok töltési lehetőségeit vesszük sorra.

Az elektromos járművekkel kapcsolatosan a második leggyakrabban feltett kérdés, hogy „Mennyi idő feltölteni?”. Erre sokszor nehéz pontos választ adni, hiszen több tényezőtől is függ. Például attól, hogy az akkumulátor mennyire van lemerítve. A gyártók általában a teljes, vagyis a 0% és a 100% töltöttségi szint közötti időigényt szokták megadni. Emiatt a gyakorlatban többnyire rövidebb időre van szükség, hiszen amikor megérkezünk a töltési helyre, rendszerint azért marad valamennyi az akkumulátorcsomagban.

A töltés sebességét a legtöbb motorkerékpárnál a töltő teljesítménye és az akkupakk kapacitásának viszonya határozza meg. A legtöbb kétkerekű esetében a háztartási konnektor áramkörének terhelhetősége a szűk keresztmetszet, vagyis alatta marad a dugaszolóaljzatból felvehető teljesítményhatárnak. A legkisebb robogók töltői általában 500-700 watt teljesítményigényűek, a nagyobb társaik pedig 1-2 kW teljesítménnyel terhelik a helyi hálózatot.

A töltési idő jó közelítéssel becsülhető az akkumulátorkapacitás és a töltőteljesítmény hányadosaként. Pl. egy Surron Light Bee 1920 Wh-s akkuját a gyári 600 W-os töltővel nulláról feltölteni kb. 3 óra. A matek: 1920 Wh/600 W = 3,2 h Míg a kisebb motorok töltői általában egy különálló tápegység formájában kívülről csatlakoztathatók, addig a nagyobb társaiknál rendszerint beépítik a járműbe.

Támogatott tartalom

A teljes cikk a Motorrevü legfrissebb, 2021/11 számában és a Laptapir.hu oldalán is olvasható! A lap megtalálható az újságárusoknál, illetve megrendelhető előfizetéssel! Utóbbival kapcsolatban további információ ezen a linken található.