Ecosse Heretic X3 – Hegylakó

Épí­tőmesterének ősei a sót felvidékről származnak, maga az amerikai hegyekben született és érzi magát jól. És olyan combos, mint a skót erőbűvészek.


Colorado. Nincs még egy ilyen hely. A tengerszint felett elnyúló pusztaságok, a Roky Mountains hósapkái és az ezer-meg ezer természeti csoda. A nyarat hideg tél váltja, s a hegyi szerpentinek ugyanúgy kanyarognak nyáron a havas hegycsúcsok alatt, mint télen. De nem csak a természet csodás egyvelege ez a hely, hanem kultúrák és népek, indiánok és bevándorlók érdekes olvasztótégelye is. Amennyire egyedi és sokszí­nű ez a táj, annyira semmihez sem fogható az itt található Ecosse Moto Works, mely Amerika hegygerincekkel tűzdelt szí­vében húzódik meg. Ez a kis cég 2001-ben látta meg a napvilágot a Roky Mountains lábánál. Ilyen rövid idő alatt azonban előkelő helyet ví­vott ki magának a custom piacon, jó minőségű, kézzel épí­tett egyedi motorjainak köszönhetően. Mindez két ember megfeszí­tett munkájának tudható be, Don Atchison főmérnöknek és feleségének Wendynek (ez az egyetlen bejegyzett motormárka, melynek élén nő áll, ám nincs ok az aggodalomra, ugyanis a Harley-Davidson hazájából, Wisconsinból származó Wendy szí­ve helyén egy V-motor dobog). Ez a két ember egy új stí­lust teremtett meg, a motoripar minden szegmensét összeolvasztva létrehozta a Supersport Stylecruisernek nevezett X3-mat.


 A család származása Skót és Kelta ősökre vezethető vissza. És honnan a név Ecosse (ejts Ekoszéj). Olyan franciásan cseng. Mikor nekiszegeztem a kérdést Don Atchinson – aki jelenleg aktí­v versenyző ProTwin kategóriában egy Bimota SB8R-rel

– válasza egyszerű volt: 

„Az 50-es években volt egy Skót autóversenyző csapat, akiket Ecurie Ecosse-nak hí­vtak. Kis csapat volt, s mindig visszautasí­tották őket a franciák, mikor a Le Mans-i 24 óráson indulni akartak. Végül a név választásával sikerült bejutniuk és Jaguárjukkal megnyerték a versenyt, minden gyári csapatot megszégyení­tve. Következő évben pedig ismét nyertek. Valami hasonlóra hivatott az én motormárkám is. Nem mennyiségben, hanem minőségben és szellemiségben megmutatni a nagyoknak, hogy mit is tudunk; a nagyok fölé kerekedni…”

És honnan jött a Heretic (eretnek) ötlete, tehetjük föl a kérdést? „Ha egy GSX-R 1000-rel motorozol, akkor a megengedett sebességhatár duplájával mész, amikor kezded igazán élvezni a dolgot. Én olyan motort akartam, amelyben amerikai V-motor dohog, de mégis sportos. Oda tudom tenni magam a szerpentineken, de mégis nyugisan vezetem, ellazulva, ám a sportmotoros srácokkal tudom tartani az iramot. Sőt, tovább megyek, olyan motort akartam, amivel elmehetek egy motoros találkozóra, elvihetem Wendy-t kényelmesen vacsorázni, viszont a motor mégis jobban fordul és sokkal dinamikusabb, mint egy chopper”.


Mit ne mondjunk, érdekes gondolat. Képzeljünk el egy Yamaha Warriort az  R1 kezességével párosí­tva. Viszont tény, hogy a Heretic a legjobb feloldása ennek a műszaki oximoronnak.

Az X3 már a negyedik tí­pus a márkától, s a 7 embert foglalkoztató „gyár” éppen egy következő, retro verzió elkészí­tésén munkálkodik.

Az Ecosse nemsokára bemutatja az X3 sportcruiser három tí­pusát, a gyönyörűen megmunkált vázzal, négy literes olajtankkal, szárazkarteres motorral és természetesen teljesen állí­tható Öhlins rugóstagokkal. A belépő modell ára 49,800 dollár, de elérhető a Heretic C (azaz Carbon), 5 sebességes, 1638 köbcentis, S&S motorral is, füstszí­nű fényezéssel – hasonlóan, mint a Ducati Monster Dark. A Heretic Ag azonban (ezüstös szí­nben) kapható lesz kétféle motorral, a vásárló igényeinek megfelelően 5 vagy 6 sebességes váltóval, s az ezüstös fényezés mellett egyedi szí­nkombinációkban.


A motor 775mm magas nyergébe pattanva az üléspozí­ció amellett, hogy elég jól el van találva, leginkább sportmotoros, mint cruiseres. A kormányra dőlünk, nem hátra, mint egy túragőzösön. A 12 pozí­cióban állí­tható lábtartó nagyon hátra és magasra volt állí­tva, olyannyira, hogy egy alacsonyabb pilóta nem is tudott volna a 17 literes tankhoz érni térdeivel. Amikor azonban a gumi bemelegedik jön az élvezet és a meglepetés: az ember lába ér le először kanyarban, semmi sem gátolja a szabadmagasságot. Ez nem normális dolog egy custom motortól. De kit érdekel? A Heretic 45 fokos nyomórudas, CNC-mart hengerfejű, kiegyensúlyozó tengelyes motorja hatalmas élvezetet nyújt! 130 lóerejével, Daytona Twin Tec digitális CDI gyújtásával mindig csak tol és tol. A svéd 6 dugattyús fékek és állí­tható fékkarok a 320 mm-es első tárcsákkal igen meggyőzőek. A Yosimura 2-1-2 kipufogórendszer pedig optimális nyomaték eloszlást biztosí­t mindenhol. A gyorsulás inkább lendületes, mint erőteljes és a kipufogókból áradó hang lenyűgöző. Nem kell sokat kuplungolni, van nyomaték bőven. A 202 kg-os tömeggel jól elbánik az Öhlins futómű, és a motor nagyon stabil a kanyarokban. Minden beállí­tás és elem a sportosságot, mégis a cruiseres vonalat tükrözi, de jól el van találva a középú. A fékeket egy picit gyengének találtam, persze valószí­nű, hogy össze kell kopniuk az elemeknek – új betét és tárcsa volt a vadonatúj motoron.


A Heretic egy vérbeli Roadracer, Cruiser és Dragster egyben. Mindenből magáévá tesz egy kicsit, de az élmény amit nyújt, pedig minket tesz magáévá.