Ducati Hypermotard 796 – LIGHT MY FIRE!

Izgalmas formavilág, belevaló, 1100 köbcentis, V2-es motor, lángba boruló országú – eddig ez a kép élt bennünk a Ducati Hypermotardról. Mostantól kisebb hengerűrtartalmú változatban is kí­nálják az olaszok.

„Grazie, Troy!” (Köszönjük, Troy!) – ez a felirat olvasható csupa nagybetűvel a Borgo Panigalében működő Ducati-gyár épületeinek falán. így fejezik ki hálájukat a dolgozók az ausztrál Troy Baylissnek a 2008. évi superbike-vb-győzelemért.

Motorok Ducati Hypermotard 796 2010

Nem kétséges, hogy a Ducati nevével szorosan egybeforrt a versenyzés, mivel azonban nem minden rajongójának eltökélt célja, hogy állandóan a térdét koptassa az aszfalton, fontos, hogy utcai használatra alkalmas modellekkel is kiszolgálja vásárlóit. Több évvel ezelőtt vette kezdetét a paletta megfelelő kibőví­tése, és most elérkezett legújabb állomásához, a Hypermotard 796-hoz.

Francesco Rapisarda sajtófőnök szerint „Nem egyszerűen arról van szó, hogy a 696-os motor nagyobb lökethosszú változatát kapta meg az újdonság”. Teljes egészében új motort szerkesztettek hozzá a Ducati konstruktőrei. A szuperbike-ok mintájára ennek a blokkja is úgynevezett vákuumos öntési technológiával készül, ezért mintegy 1,2 kg-mal kevesebbet nyom, mint hagyományos önmaga. A furatátmérő és a lökethossz ugyanaz, mint a régebbi Monster 800-é, ami pontosan 803 köbcentimétert jelent. A forgattyús tengelyen a 848-as könnyű lendkereke teljesí­t szolgálatot. A hengerfejek és a vezérműtengelyek a jelenlegi Monster 696-ból kerültek át, a minden eddiginél nagyobb, 11:1 arányú sűrí­tési viszonyt előállí­tó dugattyúk azonban újak.


Összességében tizenkét kilóval könnyebb a 796-os, mint az 1100-as. Ebből hat a motorra és a perifériájára – mint például a hengerenként egy lambdaszondával rendelkező kipufogórendszer – esik. Utóbbi mellőzi a csappantyú, az első dob szépen, esztétikusan, alulról simul rá a motorra.

Természetesen van egyéb újdonság is. A Ducati kikönnyí­tette a váz hátsó részét úgy, hogy nem változott annak merevsége. Hasonló mondható el a teleszkópvilla belső csöveiről is: 43 mm az átmérőjük (1100-as: 50 mm), és kecsesebb végidommal vannak párosí­tva. Az új villahidakkal együtt összességében a futóművön is hat kilót spórolt meg a Ducati, következésképp 167 kilogramm a Hypermotard 796 tömege.

Az első találkozás kellemes meglepetéssel szolgál: mivel nem mindenkinek van í­nyére a nagyobbik Hypermotard 845 milliméteres ülésmagassága, a Ducati az ülés átalakí­tásával kb. két centiméterrel csökkentette azt. A változásnak köszönhetően könnyen meg tudok fordulni és kievickélni a gyárterületről a motorral anélkül, hogy bizonytalanul, lábujjhegyen kellene táncikálnom.

A kuplungkar vajpuhán jár, a váltó rövid úon és kissé akadozva, mégis flottul kapcsolható. Bologna zsúfolt újain haladva kihajtok a városból, az Appenninek északi vonulata felé veszem az irányt. Ez a számtalan kanyargós útal tarkí­tott környék kiváló helyszí­n a legifjabb Ducati kipróbálására. Mivel egyik kanyar éri a másikat, és alig hosszabbak az egyenesek pár száz méternél, egyértelműen kiderül, mennyire fordulékony a Hypermotard. Abszolú hihető, hogy könnyű, mert nagyon egyszerűen át lehet dönteni egyik í­vről a másikra. A 66 fokos kormányszög és a 100 mm-es utánfutás is előnyösen befolyásolja az irányí­thatóságát.

Az 1100-as vázgeometriáját vették át az olaszok a 796-oshoz, ezért egyáltalán nem meglepő, hogy hasonló menettulajdonságokkal rendelkezik, mint nagyobb testvére. Jó minőségű, sima aszfalton nyugodtan, rezzenéstelenül tartja az irányt, és „U” jelzésű Bridgestone BT 16 abroncsai jóvoltából kimondottan jól tapad az í­veken. Ugyanakkor erőteljes felállí­tó nyomaték kerí­ti hatalmába, ha kanyarban próbál meg fékezni vele az ember, vagy bedöntött állapotában talajhullámok, illetve más úegyenetlenségek kerülnek a kerekei alá. Másodrendű utakon ezért valamivel nagyobb stabilitásra lenne szükség sportos használatához. Mindazonáltal kijárt úon is kellőn komfortosnak mutatkozik meglehetősen puha, de finom reakciójú teleszkópvillára és feszesre hangolt rugóstagra épülő futóműve.

A fékei is remek alakí­tást nyújtanak. Nem olyan eltúlzottan mérges reakciójúak, mint a Hypermotard 1100 S-éi, és két ujjal is jól adagolhatók, továbbá hatékony lassulást garantálnak. Akkor is urai maradnak a helyzetnek, ha nagy sebességgel halad és önfeledten kanyarog a motor, amely egyébként sokkal jobban szereti az eseménydús haladást, mint a nyugodt csordogálást.

4000-es percenkénti fordulat alatt meglehetősen kelletlenül és vibrálva nyugtázza a gázkar parancsait a hengerenként kétszelepes masina a magasabb sebességfokozatokban, de aztán látványosan megélénkül, erőre kap a két hengere, normalizálódnak a terhelésváltási reakciói, és szépen, tisztán veszi fel a gázt. Külön élvezetessé teszi a vezetését, hogy az ülés megváltozott alakjából adódóan nem csúszik rá az ember olyan erősen a tankra, azaz kényelmes testtartásban tudja kamatoztatni a fordulékony futómű előnyeit.

Motorok Ducati Hypermotard 796 2010

6500-nál még rátesz egy lapáttal a motor – vibráció szempontjából is. Szemrebbenés nélkül felpörög nagy fordulatra anélkül, hogy ez számottevő javulást eredményezne a teljesí­tményében. A hangja mindeközben nyers és száraz. A következő kanyar előtt aztán villámgyorsan vissza lehet pakolni a váltóval, ami egyáltalán nem gond, hiszen az anti-hopping- és szervofunkciót ötvöző APTC kuplung hatásosan kordában tartja a hátsó kereket.