Ducati 999 S Xerox Racing – Mint a világbajnok

Ki nem akarná magát úgy érezni, mint a világbajnok. Legalább is külsőre megoldható, Magyarországon készül James Toseland motorjának tökéletes hasonmása.


Azért túlzásba nem akartam vinni. Szerezhettem volna egy Toseland Replica sisakot, Toseland Replica ruhát, aztán kezdhettük volna a népszerű képjátékot hogy „találják meg az öt különbséget”. Valójában sokkal több különbség van az Andy Meklau és csapata által felépí­tett Ducati 999 S és a gyári 999 F05 között, de a legfőbb az, hogy utóbbihoz halandó nem tud hozzájutni, előbbihez – a kellő anyagiakat feltételezve – bárki. És ha világbajnoki futamokat nem is lehet vele nyerni, de a 999 S Xerox Racing kiváló alap ahhoz, hogy nemcsak megcsodáljanak, de pályanapokon, vagy akár amatőr bajnokságokon jót motorozzunk, és akár nyerjünk is vele.

Mielőtt Meklau a Suzuki Motor Europe gyári versenyzője és a magyar Ducati vezérképviselet részese lett (micsoda kombináció!) évekig Ducatival versenyzett, legutóbb pont a 999 S-sel a Német Superbike Bajnokságon, ahol a vb-vel ellentétben szinte széria motorokkal kell indulni. Persze ott annál fontosabb, hogy magát a széria gépet minél jobban tökéletesí­tsék, és az ott szerzett tapasztalatokat használták fel a Xerox felépí­tésénél is.


Eddig két példány készült el, a másodiknál már több magyar beszállí­tó is dolgozott rajta. „Az elsőnél az ismert olasz és osztrák forrásokat jártuk végig, de miután az a gép elkészült, néhány alkatrésszel nem voltunk igazán megelégedve. Azóta megismertünk néhány magyar kisiparost, aki nemcsak szí­vvel-lélekkel, de komoly szakértelemmel is dolgozik. Ezért a második gépnél, felhasználva az elsővel szerzett tapasztalatokat, náluk készí­tettük el őket.”

Először lecsupaszí­tották a 999-et, leszedtek és lekötöttek róla minden a pályához nem szükséges alkatrészt – a világí­tást, az indexeket, a tükröket, a rendszámtáblatartót, majd a drága és törékeny tartókat könnyebbre, de gazdaságosabbakra cseréltek. Az első idomtartó a lámpaházzal közös magnéziumöntvény alkatrész, ezt a Ducati Performance katalógusból származó, vékonyfalú alumí­nium csőből készí­tett darabra cserélték le. Az idomot és ülésidomot szénszálassal pótolták, ezeket Dúzs Péter Polidom cége készí­tette. Vonalvezetése a gyári Superbike versenygépével egyezik, tehát nincs benne kivágás az oldaltámasznak, és alul zárt. Egy gond azért akadt. Amikor a méreteket vették, még nem volt meg az 57 mm csővastagságú Termignoni rendszer, ugyanaz, ami a verseny Superbikehoz tartozik, ami viszont nem fér el az első Xerox felépí­tésénél használt méretekben, ezért az idomot utólag kellett hozzá illeszteni.


A teljesí­tményt a kipufogón kí­vül Ducati Performance Racing chippel növelték, viszont a leszabályozási fordulatot nem emelték fel (igazán nincs is szükség rá), í­gy a gép megőrzi a gyári garanciáját. Elöl 14, hátul 39 fogas lánckerék került fel (széria 15 és 36), szintén a Ducati Performance alkatrésztárból. Ez jó kompromisszum versenypálya használatra, versenykörülmények között a Pannonia-Ringre 41 fogas lenne optimális.

Meklau állí­tható Ducati Performance lábtartókat szerelt fel, elöl-hátul keményebbre cserélte a rugókat, megemelte a motor farát 25 mm-rel, és úgy hangolta a csillapí­tást, hogy két perc alatti köröknél sem ússzon nála a motor a Pannonia-Ringen.

A széria 999 S-hez fűződő viszonylag friss emlékekkel vágtam neki a Xerox próbaújának a az Ostffyasszonyfai pályán. Kevés módosí­tás, óriási hatás – ez az első, és a végén is összefoglaló benyomás. Miközben a szériát könnyedén, lágyan lehetett terelgetni kerek í­veken, és ezeken is volt a leggyorsabb, a Xeroxot majdnem úgy kell vezetni, mint egynégyhengeres superbike-ot. Könnyű szűk í­vre terelni, de
aztán azon kell tartani, minél hamarabb felállí­tani, majd kihasználva bőséges
nyomatékát, keményen kigyorsí­tani vele. Keményebben veszi a gézparancsokat, a
teherváltások is sokkal keményebbek, mint a szériánál, ami annál az országúon
annyira kellemes, folyékony stí­lust segí­ti. De itt a köridő számí­t, és azt í­gy
lehet lefaragni. A széria 999 S teljesen kivasalta a Pannonia-Ring összes
úhullámát, a bekeményí­tett futóműnél az összes megint előjön, viszont
fékezésnél és főleg kigyorsí­tásnál í­gy sokkal stabilabb a motor. A célegyenesen
ismét több figyelmet igényel, mert a visszavett utánfutással nagy tempónál
sokkal érzékenyebb a gép, és ha túl görcsösen kapaszkodunk a kormányba, elkezd
szitálni.



Összegezve nemcsak úgy fest a 999 S Xerox Racing, mint a
vb-motor replikája, de igazi versenymotor is lett belőle. Nehezebb vele gyorsan
menni, mint a szériával, viszont lehet igazán gyorsan. Hogy miként lehet ezt
még fokozni? Megjött az a tuning kit, amivel a három évvel ezelőtti Racing
szintjére lehet emelni a teljesí­tményt, annak behangolásával fogják tölteni a
telet.