Derbi GPR 125 Racing – Időgép

Az Euro 3 korában az emissziós határértékek miatt a kétüteműeket a kihalás veszélye fenyegeti. A Derbi GPR 125 azon kevés modellek egyike, amelyeknek sikerült teljesí­teniük a károsanyag-kibocsátási előí­rásokat.

    Még hogy az időgép ne létezne! A Derbi GP 125 Racingben Marty McFly is sok örömet lelne, még akkor is, ha vele nem vissza a jövőbe, hanem előre a múltba lehet kerülni. Legalábbis ami a hajtóművét illeti.

    A 125-ös esetében ugyanis még egy sí­ktolattyús karburátorral ellátott kétütemű erőforrás gonoskodik a csiklandós előrehaladásról. Mint a régi időkben, a hidegindí­táshoz szivató kell, és az önindí­tó hosszas tanakodása után az egyhengeres jellegzetes morgolódással lát hozzá a munkához. Hogy aztán óvatos elindulásnál rögtön be is szüntesse azt. Kellő fordulatszám hiányában ugyanis a motor egyszerűen nem megy. A tempós haladáshoz az analóg fordulatszámmérő mutatójának mindig a hetes és a kilences között kell lennie. Ez alatt a teljesí­tmény hagy némi kí­vánnivalót maga után, fölötte pedig összeomlik.

    Szorgalmas váltókezeléssel sikerül a mutatót a megfelelő tartományban tartani, bár a sebességváltás nem szerez sok örömet a pilótának. A vékony, műanyag váltókar és a hosszú rudazat már csí­rájában elfojt mindennemű pontosságra való törekvést. A túl hosszú áttétel miatt a hatodik sebességfokozat pedig általában munka nélkül marad. A jelentős vibrációk és a 4,7 literes fogyasztás is azt mutatja, hogy a hajtóművön lehetne még mit finomí­tani.

    A futómű sokkal korszerűbb: a váz és a lengővilla alumí­niumból van, ami a 125-ös kategóriában ritkaságnak számí­t. Elöl egy jókora, nem állí­tható fordí­tott villa gondoskodik a kerékfelfüggesztésről és a rugózásról, hátul egy himbarendszer nélküli, állí­tható előfeszí­tésű rugóstag működik.

    A futómű hangolása nem túl feszes, és a jó válaszreakciók mellett még kényelmes is. Amit a betonkemény ülésről nem lehet elmondani.

    A Derbi könnyedén, stabilan és pontosan forgolódik a kanyarokban, legfeljebb a fordulási köre lehetne valmivel kisebb. Az első fék lehetne valamivel harapósabb, a működtetéséhez szükséges kézerőt viszont sokalljuk. A radiális féknyereg és a flexibilis acélcsövek ellenére a fékhatás csak közepes. Az elekronikus műszerfalról csak a legfontosabb információk olvashatók le. Legalább ennyit a visszapillantó tükröktől is elvárnánk. Hogy semmit nem lát bennük, az Marty McFly-nak tökmindegy lenne, őt csak az érdekelné, ami még előtte van.


Összegzés:

A Derbi GP 125 kettős egyéniség. A jó válaszreakciójú és emellett kényelmes futómű eleven, mégis szűk használható fordulatszám tartományú erőforrással párosul. Még egy 125-östől is nagyobb nyomatékot várnánk az alsó tartományban.

 

Előnyök:

  • Erős, élénk motor
  • Szépen hegesztett alumí­niumváz
  • Feszes, jól működő és még kényelmes rugózás
  • Stabil és pontos menettulajdonságok

Hátrányok:

  • Tompa első fék
  • Pontatlan váltó
  • A műszerfal kevés információt ad
  • Az elektronikát hanyagul helyezték el

További mérési eredmények az adatlapon.