Bridgestone Battlax BT-021 – A túra nem luxus

Luxus túraguminak nevezi a Bridgestone az új Battlax BT-021 sport-túragumiját, ami leváltja a sikeres BT-020-at.


Hosszú folyamat eredménye, hogy a Bridgestone ebben az évben dominálja a MotoGP-t és a legtöbb szériamotoron szerepel első felszerelésként. Igaz, csak a veszedelmesen erős négyüteműek megjelenése a királykategóriában tette ismertté a több komponenses futófelületet, de valójában a japán gumigyár már 1985 óta szériában is alkalmazza ezt a technológiát, í­gy hosszú tapasztalatokra támaszkodott, amikor beszállt a motorsport legmagasabb osztályába.

A BT-012 volt a kétkomponensű motorabroncsok útörője, a Bridgestone vele egy olyan gumit akart, ami hosszú életű, mégis jól tapad a kanyarokban. így a közepén keményebb, a szélén puhább keverékkel látta el. SACT (Straight And Cornering Technology) névvel jelölte akkoriban ezt az új eljárást. Később a radiál sport-túra gumijainál bevezette a monospirális öv technológiáját (MSB), ezt a HTSPC (High Tensile Super Penetrated Cord) szálanyaggal tökéletesí­tette. Majd a DBC (Dual Belt Construction) kettős övvel és az OBF (Outside Bed Filler) oldalfal kitöltő anyaggal javí­totta a gumik egyenes futását. Ezeknek a technológiáknak az összegzése vezetett ahhoz, hogy a BT-020 a világpiac egyik legsikeresebb sport-túra gumija lett.


A Bridgestone most bemutatta az utódot. A BT-021 azzal a célkitűzéssel száll ringbe, hogy jó tapadási érzés mellett könnyed, sportos kanyarodást, és minden körülmény mellett stabilitást biztosí­tson – mindenkinek, aki az új naked bike-okon és túragépeken élvezni akarja a sportos üzemmódot és kényelmet egyaránt. Ezért nevezte el a japán gyár az új gumiját luxus túraguminak. Szerintük mindent jobban tud, mint elődje, és mindezt nagyobb kilométer teljesí­tmény mellett. Az autópályán jó stabilitás és visszajelzés, az országúon jó tapadás és csillapí­tás, valamint csökkentett zaj és rezgés mellett.


Az elődnél már használt technológiák mellett a BT-021 kétkomponenses futófelülete az igazi újdonság, mivel a lágyabb gumi nem csí­kban lett elhelyezve a keményebb mellé a gumi szélén, hanem a keményebb keverék végigfutja a gumi teljes szélességét, a lágyabb ennek tetejére lett helyezve a tapadó felület szélén. Ezzel csökken a két keverés közötti labilitás, az egyenletesebb kopás mellett pontosabb kanyarodási érzést í­gér a gyár.

Szardí­nián próbálhattuk ki az új BT-021-est. Hogy változékony volt az időjárás, az csak nekünk volt kellemetlen, a gumitesztelés szempontjából viszont előnyös. Kevésbé kedvező volt a mindössze 5 és 10 fok közötti, erre a szigetre egyáltalán nem jellemző hideg. Az első 60 kilométert Ducati ST3-mal mentem szárazon, nagyon jól illett ehhez a motorhoz a Bridgestone új gumija. Könnyedén, határozottan kanyarodott vele és jó visszajelzést adott. Aztán átszálltam a Honda CBF 1000-re, és hamarosan eleredt az eső. Volt jó néhány alattomos folt, ahol minden alkalommal összerezzentem, hogy most csúszni fog a motor, de a BT-021 jól tette a dolgát és minden a zöld tartományban maradt.

Öt első és hét hátsó méretben lesz kapható az új Bridgestone, 110/70 ZR 17 – 120/70 ZR 18-ig, valamint 150/70 ZR 17 – 190/50 ZR 17-ig, és 160/60 ZR 18-ban. Hogy meg tudja ismételni elődje sikerét? A japánok aktuális szárnyalását látva igen valószí­nű.