BMW S 1000 R – Új dinamikus roadster az S 1000 RR alapjain

A BMW közvetlenül az S 1000 RR műszaki alapjaira épülő új, burkolat nélküli motorkerékpárja e modell innovatí­v technikájával érkezik a piacra.

A közeli rokonság az RR modellel minden oldalról már első pillantásra egyértelmű. Az új S 1000 R csupán a leglényegesebbre összpontosí­tva, kimondottan offenzí­v dinamikát sugároz. ítgondolt koncepciójával – 160 LE teljesí­tménnyel és 207 kilogramm saját tömeggel, illetve már szériakivitelben verseny-blokkolásgátló berendezéssel (Race-ABS), automatikus menetstabilizáló rendszerrel (ASC) és két üzemmóddal – a BMW S 1000 R új mércéül szolgálhat a dinamikus roadsterek piaci szegmensében.

 

 

Az S 1000 RR 999 köbcentiméteres, soros négyhengeres erőforrását széleskörűen átdolgozták az S 1000 R számára. A mindennapos használat és a sportos országúi motorozások során egyaránt ideális adottságok szolgálatában a tervezők jelentősen megnövelték az alsó és közepes fordulatszám-tartományokon rendelkezésre álló teljesí­tmény és forgatónyomaték-szintet, miközben 2000 percenkénti fordulattal csökkentették a maximális fordulatszámot. A motor í­gy 11 000-es percenkénti fordulatszámnál adja le 118 kW (160 LE) legnagyobb teljesí­tményét, 112 newtonméter maximális forgatónyomatékát pedig 9250-es fordulatnál éri el. Ez az erőforrás 7500-as percenkénti fordulatig 10 newtonméterrel magasabb forgatónyomatékot produkál, mint az S 1000 RR, í­gy a kanyargós országutakon már az alacsonyabb fordulatszám-tartományoktól is bőséges vonóerővel szolgál. Ennek érdekében a motor többek között átdolgozott csatornákkal kialakí­tott hengerfejet, új bütyökprofilokat és ennek megfelelően áthangolt központi szabályzást kapott. A BMS-X motorszabályzó rendszer az elektronikus fojtószelep (E-Gas) alkalmazását is lehetővé tette.

 

 

Annak érdekében, hogy mindenkor pontosan vezetője igényeihez illetve az ú sajátosságaihoz igazodhasson, az S 1000 R már alapkivitelében két üzemmódot és automatikus menetstabilizáló rendszert (Automatic Stability Control; ASC) kí­nál. A „Rain” és „Road”menetprogramok segí­tségével az S 1000 R teljesí­tmény- és forgatónyomatéki karakterisztikája, valamint a verseny-blokkolásgátló berendezés és az automatikus menetstabilizáló rendszer (ASC) szabályzási jelleggörbéje mindenkor a pillanatnyi úviszonyokhoz igazí­tható, ami elsősorban gyakran változó úfelületek esetén növeli hatékonyan a biztonságot.

 

 

A két további üzemmóddal – „Dynamic” és „Dynamic Pro” – kiegészí­tett dinamikus vonóerő-szabályzás (Dynamic Traction Control; DTC) gyári extrafelszerelésként áll rendelkezésre, í­gy az S 1000 R sportos képességei adott esetben akár a versenypályán is maradéktalanul kiaknázhatók. A DTC rendszere dőlésszög-érzékelőt is tartalmaz, í­gy az S 1000 R a sorozatgyártású motorkerékpárok körében jelenleg a legmagasabb szí­nvonalú technikát kapta a biztonság és a dinamika szolgálatában.

 

 

Az S 1000 R futóműve még kimondottan lendületes közlekedés mellett is tökéletes partner a soros négyhengeres aggregát dinamikus teljesí­tmény-karakterisztikájához. Az S 1000 RR műszaki alapjaira épülve, ez esetben is a jól bevált könnyűfém hí­dváz szolgál alapként, amely a motort is teherviselő elemként integrálja. Akárcsak az „RR” esetében, elöl állí­tható, fordí­tott (upside-down) villa, mí­g hátul állí­tható rugóstaghoz csatlakozó kettős lengőkar látja el a kerékvezetés feladatát. A roadsterekkel szemben támasztott speciális igényekhez enyhén átdolgozták a futómű-geometriát. A mindenkor kellően intenzí­v, tartós és mindenekelőtt biztonságos lassulásról az RR-hez hasonlóan elöl radiális felfogatású, négydugattyús nyergekkel szerelt, kettős-, mí­g hátul szimpla tárcsafék gondoskodik, amelyek a részleges kiterjesztésű verseny-blokkolásgátló berendezéssel  működnek együtt. Gyári extrafelszerelésként a dinamikus csillapí­tás-szabályzás (Dynamic Damping Control; DDC) a szabályozott futóművek előnyeivel szolgál. E technika a fokozott aktí­v biztonság mentén kí­nált még dinamikusabb menetteljesí­tmények érdekében elektronikus úon, mindössze ezredmásodpercek alatt illeszti a csillapí­tás karakterisztikáját a mindenkori menethelyzethez.

 

 

Az új S 1000 R formavilágában is hűen tükrözi dinamikus roadster karakterét. A „tail up – nose down” elv jegyében mélyre süllyesztett orrával és meredeken emelkedő farával offenzí­v dinamika jellemzi megjelenését. Akárcsak az RR esetében, az S 1000 R megjelenéséről is első pillantásra jól érzékelhető, hogy kitűnik  a tömegből.

 

Végül, de nem utolsósorban az S 1000 R műszeregységét is egyértelmű versenysport-karakter jellemzi. Az analóg fordulatszámmérővel párosí­tott LCD-kijelző információk e szegmensben egyedülálló bőségét kí­nálja, az aktuális sebességfokozattól, a választott üzemmódon át, egészen a versenypálya-bevetések köridő-mérőjéig. Az optimális sebességváltásokat az egyénileg programozható váltófény segí­ti.

A BMW S 1000 R regisztrációs adóval növelt, bruttó ára 3 898 000 Ft.