BMW R1200GS ESA

Az új BMW R1200 GS-esn végrehajtott fejlesztések legfontosabbja a kormányról szabályozható futóműbeállí­tás. Uraim! Önök talán nem is tudják elképzelni, milyen fontos szerepet játszhat egy férfi életében plusz két centiméter!

Ettől a két centimétertől nagyobbnak érezzük magunkat, magabiztosabban vesszük
az akadályokat, és másképpen tekintünk a világra. Természetesen az új,
2008-as BMW R 1200 GS kormányról állí­tható futóművéről van
szó!

A három éve, a K 1200 S modellen bemutatott rendszert a
terepmotorozás igényeinek megfelelően továbbfejlesztve szerelték be a 2008-as
GS-be. Az új futóműállí­tó rendszer már nem csak a rugóelőfeszí­tést,
hanem az első-hátsó csillapí­tást is képes beállí­tani.
A bal
kormánymarkolaton lévő ESA gomb hosszú ideig tartó benyomásával háromféle
beállí­tás közül választhatunk, amelyeket kis ikonok jeleznek a
műszerfalon.
Az “egy sisak” jel a szóló motorozáshoz ajánlott
előfeszí­tést, az “egy sisak és a súly” jel együttesen a csomagokkal megterhelt
motor, a “két sisak” az utassal való motorozás beállí­tását jelenti. E
három setting a közutakra szolgál, és mindhárom esetben a hátsó rugóstag, a
Paralever előfeszí­tését változtatja.

Irányí­tóközpont: a bal kormánymarkolaton
található az info center képenyőváltója (INFO), az ABS és a kipörgésgátló
kapcsolója (ASC/ABS), valamint a futóműállí­tás (ESA) gombja.

A terepmotorozáshoz két további beállí­tást
találunk:
a “lapos hegyek” ikon a kis terepegyenetlenségeken való lassú
és gyors haladáshoz, a “magas hegyek” ikon pedig a nagyobb egyenetlenségekkel
tűzdelt terepen való motorozáshoz való beállí­tást élesí­ti be. Az első
esetben 50 %-kal, a második esetben 100%-kal nő az első és a hátsó rugóstagok
előfeszí­tése. A 100 %-os előfeszí­tés esetében ráadásul két centiméterrel megnő a
motor szabad magassága is.



Nem is gondolnánk, mennyit számí­t ez
a két centiméter! Alapállapotban az ember egy utcai motoron, mí­g kiemelt
állapotban egy endurón érzi magát
, arról nem is beszélve, hogy terepen
mennyit jelent az a plusz két centiméteres szabad magasság.

A kijelzőn a kétféle terepmód ikonjai
láthatók.

A rugóalap előfeszí­tése járó motornál, álló helyzetben
lehetséges, az ESA gomb megnyomása után kis késéssel kezdődik meg, és az ikon
villogása jelzi a folyamatot.

Az összesen ötféle rugóelőfeszí­téshez
– amely tulajdonképpen a pozití­v és negatí­v rugóú arányát állí­tja be –
beállí­tásonként háromféle csillapí­tás rendelhető. Ezek közúi üzemmódban “Comf”,
“Norm” és “Sport” lehetnek, terep üzemmódban “Soft”, “Norm” és “Hard”.

A csillapí­tás változtatása az ESA gomb rövid megnyomásával akár menet közben is
lehetséges.

Itt pedig szóló üzemmód (Sport fokozatban) és a
szóló+csomag üzemmód (Normál fokozatban) beállí­tások láthatók.

Az elmélet a gyakorlatban is egészen jól bevált. Mí­g a
hullámos, tí­z-húsz centis bukkanókon a GS utcai beállí­tással úgy viselkedett,
akár egy rodeóbika, a bukkanós terepbeállí­tással egészen jól kivasalta az
egyenetlenségeket, mindössze a hátulja pattogott néha el
, majd ha a
csillapí­tás mértékét softra állí­tottam, már ez az elpattogás is
megszűnt.

A Telelever hidraulikája a kormányról állí­tható
(jobb kép). Az ESA egység lelke az egykarú lengővilla bal oldalán, a vázcsövek
között búvik meg (bal kép).

Érdekes még a BMW kipörgésgátlójának hatása is.
Működésének alapját az ABS szenzor jelenti, amely ebben az esetben nem
az irreális lassulásra, hanem a hátsó kerék szögsebességének az első kerék
szögsebességéhez képest bekövetkező növekedésére lép működésbe úgy, hogy
csökkenti a befecskendezett üzemanyag mennyiségét.
Az alacsonyabb
sebességi fokozatokban nagy gázadásra a motor olyan hangokat hallat, mintha
kihagyna a gyújtása, egy azonban tény: a kipörgésgátló hatására a hátsó
kerék még az ú széli laza murvás talajon sem pörgött ki egy-egy pillanatnál
tovább.



Az új R 1200 GS első
pillantásra szinte semmiben nem különbözik elődjétől.
A szemmel látható
különbségek egy árnyalattal elegánsabbá teszik az előző évjáratok modelljeinél, a komolyabb változtatások a műszaki tartalomban keresendők. A
legkomolyabb fejlesztést a kormányról állí­tható futóműhangolás
jelenti.



Tudják, az a bizonyos két centiméter…