BMW R 1200 R 2015

Tavaly év végén kaptunk meghí­vást a BMW-től az új R 1200 R – R, mint roadster – kipróbálására. A spanyol szerpentineken szerzett tapasztalataink alapján azon gondolkodunk, átkereszteljük Road Starra.

Röviden felmordul, rázkódik egyet, majd egyenletes alapjáratot vesz fel a motor. Ebben önmagában még nem lenne semmi különleges, de van valami a hangjában, mintha legalábbis azt akarná mondani az új BMW R 1200 R, hogy „Én vagyok az országú királya: a legkorszerűbb 1170 köbcentiméteres bokszermotorom és teljesen új futóművem van. Az elődöm szép volt és kényelmes, de egyben nagyon visszafogott is. Én szerettem volna kitűnni a tömegből.”

 

Nos, a lapunk rendelkezésére bocsátott fehér fényezésű, piros vázas példány biztosan kitűnik a tömegből. Rudi Probst, a BMW sajtófelelőse szerint: „Ez a kivitel inkább a fiatal, mí­g a kék és szürke az érettebb vásárlókat szólí­tja meg.” Az eltérések a tankborí­tás és az első sárvédő fényezésén kí­vül csak a váz és a féknyergek árnyalatára vonatkoznak, műszaki szempontból teljesen azonos a három szí­nváltozat.

 

Motorok Tesztek galériája BMW R 1200 R 2015
Hét kép a galériában


Bizonyára sokakat érdekel, hogyan viselkedik a Telelever felfüggesztést leváltó teleszkópvilla. Tény, hogy e tekintetben nagyobb az eltérés az előző és a mostani generáció között, mint motorikus téren. Az új R 1200 R-nek nagyon merevek a villaszárai, ezért egyrészt pontosan irányí­tható, mert valós idejű visszajelzést ad az úról a kormánya, másrészt mind lassí­táskor, mind irányváltások alkalmával „normális” viselkedést tanúsí­t. A normális azt jelenti, hogy fékezéskor jobban lesüllyed az eleje, mint Teleleverrel tenné. Emiatt az irányí­thatóságnak kedvezően alakul a futómű-geometria, vagyis könnyebb kormányozni.

 

Kanyargós országúon kimondottan jól jön ez a sajátosság, mert egyébként az új R is hosszú motorkerékpár: 125 milliméter az utánfutása és 1515 milliméter a tengelytávja. Mértéktartó kanyargáskor érezni is ezt, de aggodalomra semmi ok, mert sportos stí­lusra váltva minden stimmel. Szinte optimálisak a menettulajdonságok. Mindenfajta kapkodást és idegességet mellőzve, nyugodtan és pontosan teljesí­ti az R a kiadott irányváltoztatási parancsokat. A legélesebb kanyarokat is be lehet venni vele, soha nem válik labilissá, bármilyen szögbe döntse is le a motoros.

 

Motorok Tesztek galériája BMW R 1200 R 2015

Az analóg kilométeróra mellett található, változtatható tartalmú digitális kijelzőn jelenik meg az éppen használt sebességfokozat és menetprogram, valamint az aktuális fordulatszám

 

Megjegyzendő ugyanakkor, hogy tesztpilótánk idővel, ahogy egyre jobban belejött a szlalomozásba, úgy érezte, bizonyos helyzetekben – például az átdöntések második fázisában vagy nyújtott, lejtős balkanyarok kivitelezésekor – jobban rá kell terhelnie az első kerékre, mint az alapülőhelyzetben kényelmes lenne számára.

 

Szerencsére segí­tségére volt az extrának számí­tó magas nyereg, amely egy az új R 1200 R-hez rendelhető ülésváltozatok közül. 3 centiméterrel magasabban húzódik az ülőfelülete, mint az eredeti gyárié (79 helyett 82 cm-en), és előnyösebb menetdinamikai szempontból, mert nagyban megkönnyí­ti a testsúly áthelyezését. Emiatt még jobban irányí­thatónak érezni az R-t.

 

###

 

Tesztmotorunk félaktí­v Dynamic ESA futóművel volt ellátva, amely a mindenkori közlekedési helyzet és az úburkolat állapotának függvényében rugalmasan változtatja a lengéscsillapí­tók karakterisztikáját. A nagy tengelytávval együtt példás fékezési stabilitással ruházza fel a BMW-t, még intenzí­v fékezés közben is stabilan tartja az irányt az R 1200 R. Ezúon gratulálunk azoknak, akik a Conti ABS és a Brembo fékek be- és összehangolását végezték.

 

Hosszú rugóújai dacára nem rugózik olyan kényelmesen az új, mint a „régi” R. Az egyébként kiváló munkát végző teleszkópvillája nem vasalja olyan simára a talajhullámokat, mint a Telelever. A hátsó rugóstag még mérsékelt road menetprogramban is meglehetősen szárazon továbbí­tja a teleszkópvilla által messzemenően kiszűrt kisebb lökéseket, viszont nem kezd el pumpálni a hátsó kerék, amikor teljes erővel kigyorsí­t a motor talajhullámos kanyarból. Mindent egybevéve sportosabb az új R futóműve, mint korábban volt. Ez egyfelől némi áldozatot követel a komfort oltárán, másfelől azonban egyértelmű nyereség a kormányzási pontosság és a visszajelzés terén.

 

Motorok Tesztek galériája BMW R 1200 R 2015

Még tempomat is van az R 1200 R teljes felszereltségű változatán. Minden gomb és kapcsoló jól elérhető

 

Természetesen maga a „ví­zhűtéses” bokszermotor is sokat hozzáad az R 1200 R sportosságához, kiváltképp 5500-as percenkénti fordulat fölött. A kisebb sebességfokozatokban nem sokat érezni belőle, olyankor szabályos linearitással pörög fel egészen a leszabályozásig. Ha viszont kis fordulatról nagy elánnal húzatja ki az ember, akkor olyan érzése támad, mintha az emlí­tett fordulatszámérték környékén feltárulna még egy fojtószelep, ezért road programban is felettébb élénk hajtómű benyomását kelti a kéthengeres. Még a nagyobb végáttételű R nineT-ben dolgozó léghűtéses bokszernél is energikusabb.

 

Egyébként semmiben nincs hiány kis fordulaton. Nyugodtan ki lehet gyorsí­tani éles kanyarból kettes fokozatban, az alapjáratit alig meghaladó fordulatról. A kezdeti kelletlenség jeleként finom rázkódás fut át a motoron. A dologban a nagyobb lendtömegű főtengely a ludas, amely eredetileg az R 1200 GS Adventure-ben ünnepelte premierjét, és azóta mindegyik részleges ví­zhűtésű bokszermotorba beköltözött. Az R 1200 GS-é csak később kapta meg.

 

Motorok Tesztek galériája BMW R 1200 R 2015

 

A főtengely áldásos hatása a motor finomabb járásában nyilvánul meg, igaz, e tekintetben különbség van a nemrég kipróbált GS és az R 1200 R között. Az R-ben nyugodtabban, mechanikusabban és akusztikusabban jár a motor, ami persze lehet, hogy nemcsak a gyártási toleranciákon, hanem az új szí­vó- és kipufogórendszeren is múlik. Az viszont már biztosan a toleranciáknak tudható be, hogy az R-nél nem tapasztaltunk kuplungrángatást hirtelen elinduláskor.

 

Alapból két menetprogram, a rain és a road jár a motorhoz, az általunk kipróbált komplett felszereltségű példány azonban rendelkezett kipörgésgátlóval párosí­tott pro jellegmezőkkel is. A kipörgésgátló észrevétlenül szabályoz, csak abból lehet következtetni a működésére, hogy nem a várt lendülettel kezd gyorsí­tani a bedöntött motor, amikor kanyarból kifelé jövet meghúzza a bajszát a motoros. Utóbbinak lehetősége van dynamicra váltani, vagy akár egyéni menetprogramot beállí­tania magának a saját í­zlése szerint.

 

Sajnos, az idő rövidsége miatt nem állt módunkban kipróbálni ezt, de egy kiadós teszt keretében mindenképpen pótolni fogjuk a mulasztásunkat. Annyit viszont már most is elárulhatunk, hogy abszolú jogos lenne a Road Star név.