BMW K 1600 GTL – Túrakéta

A BMW hathengeres túrarakétájára felülve megelevenednek az első, vele szerzett döbbenetes élményenk. Mert be kell vallani, azok voltak. Döbbenetesek.

A forma, a méretek már ismerősek voltak, éppen eleget ácsorogtunk annó Kölnben és Milánóban a BMW standjának fő helyén dí­szelgő motor előtt. De meglepő volt a feszesen fütyülő, surrogó motorhang, amely lassú menetnél még a kipufogóhangot is elnyomja, aztán rögtön meglepett minket az a könnyedség, amellyel a K 1600 az összes dolgát intézi.

Motorok BMW K 1600 GTL 2011
Kanyarban döbbenetesen könnyed

A gázmarkolat olyan könnyen jár, a főtengely pedig olyan könnyedén pörög fel, hogy első alkalommal akkor gázzal indultunk, mint a kezdők. Meglepő dinamizmussal lódul meg a monstrum, majd négyezres fordulat körül úgy viselkedik, mint egy rakéta, amely éppen elhagyni készül a légkört. Talán ez a vehemencia és a szigorú, vércse-szerű arc az, amely úgy takarí­tja le maga elől az autópályát, mint hóeke az Alpok újait. Az utak, sztrádák megszokott agresszorai, az autós márkatársak és audisok alázatosan húzódnak le előle, csak a legvérmesebbek próbálnak lépést tartani vele. Végsebesség dolgában még úgy-ahogy partiban lehetnének, de azzal a kirobbanó, mégis jóindulatú gyorsulással, amely a hathengeres sajátossága, autónak nincs mit kezdenie, mint feltartott kezekkel jobbra húzódni – persze index nélkül…

Motorok BMW K 1600 GTL 2011
A bal kormányvégen található a tempomat kapcsolója, a szélvédő állí­tó

gombja és az összetett menürendszer kezelőszervei


Mindeközben a K 1600 vezetője a városban használt „Komfort” futómű csillapí­tási módból a „Road” módon keresztül „Sport” módba vált a bal kormányvégen lévő Menü gombbal és a markolat tövénél lévő forgógyűrűvel, a sebességtől és az úhibáktól bekövetkező lágy lengés kisimul, a futómű feszessé válik, a száguldás még 180-nál is rezzenéstelen. Miközben a vezetőt eltölti az a megnyugtató, egyben veszélyes érzés, hogy ezt a sebességet tökéletesen uralja. Ebben a hihetetlen menetstabilitás mellett a kis erőt igénylő, nagyon jól adagolható fékek is közrejátszanak. A bombabiztos egyenesfutás mellett a kanyarok í­vére szinte magától rááll a termetes cirkáló, akkor sem jön zavarba, ha azok sűrűn váltogatják egymást. Bal kanyar, jobb kanyar, pillekönnyűséggel követi le bármely ú nyomvonalát.

Motorok BMW K 1600 GTL 2011
Egy ilyen kaliberű túracirkáló nem lehet meg audiorendszer nélkül.

A bal térdnél lévő összes gomb ehhez tartozik


Mindezek mellett a motor harapóssága három fokozatban állí­tható – a BMW-nél természetes módon, menet közben – az ülésből: „Rain” üzemmódban egészen finoman vesz fel a gázt, a „Normál mód” már határozott reakciókban nyilvánul meg, és nevéhez méltó módon a „Dynamic” módban a legkarakteresebb a gázvétel. Találó is a Dynamic üzemmód elnevezés, sokkal pontosabban utal a működés finom határozottságára, mintha „Sport” üzemmódnak hí­vnák.

És aztán ott van az ESA rendszer, az elektromos rugóelőfeszí­tés állí­tási lehetőség, természetesen a kormányról: „szóló motoros”, „szóló motoros + poggyász”, „motoros + utas” szintek segí­tenek mindig optimálisra hangolni a futóművet. Bár ezek már régen nem új fejlesztések a bajoroknál, mégsem mehetünk el szó nélkül e kuriózumok mellett. És akkor még nem szóltunk a kikapcsolható kipörgésgátlóról, vagy az ABS rendszerről. Az első létéről leginkább laza, úszéli talajon szerzünk tudomást, mí­g ez utóbbi létével akkor szembesülünk, ha a harapós fékekkel és a tapadással elkalibráltuk magunkat. A szabályozás immáron egészen finom, hol van már a kezdeti ABS-ek durva lépésekben zajló működésbe.

Motorok BMW K 1600 GTL 2011
Kényelem a köbön: hatalmas, deréktámaszos vezetőülés,

háttámlás utasülés és fűtés mindkét helyen


Szolgáltatások garmadájával kényezteti a BMW gazdáját, és mindegyik kifinomultan működik. Mellettük már apróságnak tűnnek az olyan hasznos dolgok, mint a kifejezetten nagy mozgáspályán, elektromosan állí­tható szélvédő, a markolat és ülésfűtés, vagy az a kihajtható szélterelő, amely hőségben pont a vezető testére, egyenesen a hónalja alá irányí­tja a hűsí­tő menetszelet.

Apropó, szélvédő… még egy érdekes feladatot ellát: a gyújtás levétele után a plexi leereszkedik legalacsonyabb állásába ezzel lehetetlenné téve a műszerfalba integrált GPS készülék ellopását. Az emlékező szélvédő a gyújtás ráadása után a kikapcsolás előtti utolsó pozí­ciójába tér vissza.

A K 1600 GT, szolgáltatásaival új korszakot nyit meg a motorozásban, egy olyan korszakét, amelyben elektromos asszisztensek tömege szolgálja a motorost. Mind nélkül lehet létezni, de mindegyikkel fantasztikus motorozni.

Motorok BMW K 1600 GTL 2011
Kattintson a képre a galériához

Utasvélemény
A K 1600 GTL-nél az utast is megilleti a kényelem. A szélcsatornás tervezésnek köszönhetően a szélvédelem pazar, akkor is, ha az utas nem simul szorosan a pilóta hátához.A láb természetes pozí­cióban, a térd kb. derékszögben hajlik, még rövid lábúak szá-mára sincs úban a jókora oldaldoboz. Az ülés párnázása tökéletes, méretei szinte már túlzásnak tűnnek. Külön öröm, hogy van ülésfűtés, és az is, hogy az utas maga állí­that-ja azt. A kapaszkodó fogása jó, kicsit ugyan szűk a hely az ülés és kapaszkodó között, de az sem zavarna, ha nem lenne, mert a hát-támla biztonságát élvezve térdemen pihen-tettem a kezem. Ellazulva i gyeltem, ahogy suhant a táj – köszönhetően a lépcsős ülés-nek. Egy idő múltán eluntam a nézelődést. Gondoltam, akár meg is uzsonnázhatnék