BMW K 1600 GTL Exclusive – Ordí­tó luxus

Úgy látszik, már a tökéletesség sem állandó. 2012-ben úgy véltük, ennél több technikai újdonságot már nem lehet egy motorba zsúfolni. Úgy látszik, lehetett.

Hidegen csillogva, orrát a messzeség felé fordí­tva, bevetésre készen állt a kifutópálya betonján. Az ember tekintete becézgetve siklott végig céltudatosan kialakí­tott vonalain. Szí­ntiszta gyakorlatiasság, kiforrottság, sehol semmi fölösleges sallang. Jéghideg nyugalom, képességeinek teljes tudatából fakadó magabiztosság áradt belőle. Egy tökéletes alkotás, amelynek nincs gyengéje.
Az Alkotás szunnyadó rendszere impulzust érzékelt –  a közeledő jeladó impulzusát. Bár semmi nem jelezte, belső állapota megváltozott. Az Alkotás felébredt hibernált álmából.

 

Motorok BMW K 1600 GTL Exclusive

 

Az Ember elhelyezkedett az elegáns, kétsoros öltéssel varrt bőr vezetőülésben, kesztyűs mutatóujjával megnyomta a gumí­rozott multifunkciós gombot. A kormányzár halk szervohanggal nyitott. A második nyomásra megelevenedett a műszerfal. Elektromos jelek futottak végig az Alkotás idegpályáin, az elektromos agy elemezte a perifériákról érkező impulzusokat: sebesség üresben, levegő hőmérséklete 20 fok, pillangószelepek, gázmarkolat alaphelyzetben, utolsó gyújtástérkép Dynamic állásban, rugó-előfeszí­tés szóló terheléshez igazí­tva, csillapí­tás Road állásban, DTC ellenőrizve, aktiválva.

 

Motorok BMW K 1600 GTL Exclusive

 

Kerek ragadozószemei felnyí­ltak, hideg LED-fény söpört végig az aszfalton. Az indí­tógomb megnyomására úgy kelt életre a soros hathengeres erőforrás, mintha gázfröccsöt kapott volna, egy pillanatra felpörgött, majd beállt alapjáratra. A hat dugattyú 120 fokos gyújtássorrenddel szabályosan menetelt föl-alá. Száguldásra készen állva, halk surrogással járva várta a parancsokat.

 

Motorok BMW K 1600 GTL Exclusive

 

Kuplung behúzva, halk, lágy kattanással ugrott be az egyes. Az első gázadás nagyra sikerült, olyan könnyedén pörgött föl az erőforrás. Kuplung fel, megindult a 360 + 90 kg vezetőnyi tömegű monstrum. Tömege egy szempillantás alatt elillant, mintha antigravitációs teret gerjesztett volna maga körül. Az elforduló gázmarkolat potmétere utasí­tást küldött a pillangószelepet állí­tó szervomotornak, az előgyújtást szabályozó egységnek és a befecskendezőrendszernek. Jelek száguldottak a perifériák felől a központ felé, a kalkulált válaszok fénysebességgel érkeztek a központ irányából a perifériákra. A bársonyos an járó blokk fordulatszáma szinte rezgés nélkül emelkedett, az Alkotás ellenállhatatlan erővel lódult meg. 1500-as percenkénti fordulatszámnál már 122 Nm forgatónyomaték állt rendelkezésére. Az Ember végigkapcsolta a sebességi fokozatokat, a tolóerő végtelen volt. A kijelzőn hatos szám mutatta, hogy nincs több sebességfokozat. 100 km/óránál 2900 körül állt a fordulatszámmérő. Sebességváltóra, kuplungra ettől kezdve nem volt szükség, az Alkotás mindenhol elment akár a legmagasabb sebességfokozatban is.

 

Motorok BMW K 1600 GTL Exclusive

 

###

 

A 180 cm magas Ember tökéletesnek találta az üléspozí­ciót, de megfelelt volna akár 10 cm-rel alacsonyabb példánynak is. Megálláskor teli talppal tökéletes biztonsággal fogott talajt. A fejlettebb egyedek 6 cm-rel magasabb üléssel is rendelhetik az Alkotást, felár nélkül.
Felsőtest egyenes, alkarok ví­zszintesen, kezek az alkar meghosszabbí­tásában nyugodtak a keskeny, tenyérbe illő markolatokon. A menetszéltől, esőtől védett combok úgy simultak a tankhoz, mintha annak folytatásai lettek volna, a térd természetes, enyhén hegyes szögben. A kényelem és a hatékonyság természetes egysége – szí­ntiszta ergonómia. A menetszelet a plexi még leglaposabb állásában is jól távol tartotta az Embertől, aki 120 km/órás sebességig találta élvezhetőnek a hangszórókból áradó zene minőségét. Hüvelykujjával megnyomta az állí­tógombot, a szélvédő felemelkedett, a szélzaj eltűnt, a rádió hangja ismét élvezhetővé vált. A légáramlás megváltozott, enyhe szí­vóhatás húzta előre felsőtestét. Immáron a plexin keresztül pásztázta az utat.
A vezető 140 körül enyhe bizonytalanságot érzett, mintha billegett volna a motor.

 

Motorok BMW K 1600 GTL Exclusive

 

Újabb gombnyomás, a kijelzőn megjelenő menüből a forgatható markolatgombbal választotta ki az almenüket – Comfort, Normal, Sport – a csillapí­tás beállí­tásához. Roadról Sportra váltott. A bizonytalanság megszűnt, a K 1600 GTL egyenesfutása bombabiztossá vált, még az átlósan futó hosszanti buszbarázdát is észrevehetetlenül vágta át. Brno előtt kezdődött a régi német hadiú betonlapokból összerakott autópálya-szakasza, ütemesen zakatoltak rajta a járművek. Az Ember kissé visszavette a sebességet, és a Comfort módra váltott. A zakatolás ütemére érkező ütéseket elnyelték a lengéscsillapí­tók.
Cirkáltak, de ez nem cruising volt, legalábbis nem „az” a cruising, amit az amerikaiak értenek alatta. Ez őrjárat volt. Fölényes, magabiztos, erőt sugárzó, tekintélyt parancsoló őrjárat. 160-nal hatodikban, erőlködés nélkül, imponáló tartalékokkal. Az Ember úgy érezte, minden szituációt megoldhat a gázmarkolattal, nem kell váltania, kuplungolnia.

 

Motorok BMW K 1600 GTL Exclusive

 

Percenkénti ötezres fordulatszám fölött nem sokkal 175 Nm forgatónyomatékkal gyűrte az aszfaltot. És még ezt az abszolú önbizalommal teli érzést is lehetett fokozni a jobb kormányvégen lévő kapcsolóval, amellyel három menetprogram – Rain, Road, Dynamic – váltható. Rain üzemmódban a gázreakció érezhetően tompábbá vált, a Road menetdinamikájára bármely más motor büszke lehetett volna. A Dynamic mód hatása egyszerűen mellbevágó volt.  A soros hathengeres erőforrás irtózatos nyomatéka mellett még kí­vánta is a fordulatszámot. Vezetőjét egy mohó, kirobbanó erejű, legyűrhetetlen ragadozóra emlékeztette.

 

Motorok BMW K 1600 GTL Exclusive

 

Az Alkotás egyedülálló a motorkerékpárok világában. Mára az egyetlen soros, hathengeres erőforrássá lett, 106 kg tömegével és mindössze 5600 mm szélességével egyben a világ legkompaktabbja és legkönnyebbje is. A markolat- és ülésfűtésre már fel sem kapjuk a fejünket, de az utasülés háttámlafűtése azért mégsem mindennapi dolog. Ahogy a motorkerékpár világújdonságként bemutatott, az Exclusive esetében szériatartozék kanyarkövető fényszóró sem az. Az ESA II ülésből állí­tható futómű (csillapí­tás és rugó-előfeszí­tés), a választható gyújtástérkép, az ABS, a kikapcsolható kipörgésgátló, az emelkedőn való indulást segí­tő visszagurulás-gátló és a parkolást könnyí­tő talajvilágí­tás, a BMW történelmében az első kulcs nélküli indí­tórendszer, vagy a szintén világújdonságnak számí­tó, a topcase tetejébe integrált fólia antenna olyan luxuscsomagot alkotnak, ami egyedülálló a motorozás világában.

 

Motorok BMW K 1600 GTL Exclusive