BMW F 800 R

Egy olyan tekintélyes múltú vállalatról, mint a BMW, nehéz elképzelni, hogy szándékosan elront egy jól bevált dizájnt. Ezért egyelőre értetlenül állunk az aszimmetrikusságát és ezzel együtt az egyik legmeghatározóbb pontját elvesztő F 800 R előtt. Ugyanakkor nem kizárt, hogy ez a jó ú.

A BMW-t úgy ismerjük, nem követi a mindenkori trendeket, kizárólag a saját feje után megy, ha fejlesztésről van szó. Ez a gondolkodásmód jól beazonosí­tható modelleket szül. Az pedig köztudott, hogy a könnyű felismerhetőség jót tesz a márkának. Van, aki utálja, és van, aki szereti a BMW-ket, de azzal senki nem vitatkozik, hogy mindegyik tí­pusnak saját karaktere van. Ez igaz a 2009-ben bemutatott F 800 R-re is, még ha se Telelever felfüggesztése, se kardántengelye, se bokszermotorja nem volt, mégis aszimmetriája folytán tagadhatatlan egyéniség.

 

Motorok Tesztek galériája BMW F 800 R
Kattintson a képre a galériához!


A 2015-ös változat azonban pont ezt az ismertető jelet veszí­tette el. A BMW-nél összetépték az eddigi receptet, hogy megpróbálkozzanak egy egészen új, a többi gyártó által viszont már unalomig elcsépelt stí­lussal, és az amúgy párját ritkí­tó naked bike-kal egyszerűen beálltak a sorba. Ezzel pedig az egyik fontos ütőkártyája tűnt el a vásárlók kegyeiért ví­vott harcban. Hiszen mi szólt eddig az F 800 R mellett? A konkurenseinél erősebb volt? Nem. Olcsóbb volt? Nem. A fanatikus márkarajongókról nem beszélve leginkább azért vették, mert külseje kiemelte az átlagos motorok közül, ez pedig felkeltette azok érdeklődését, akik szintén nem szeretnek beolvadni a hétköznapi forgalom ólomszürke forgatagába.

 

Motorok Tesztek galériája BMW F 800 R

Szimmetrikus fényszóró és fordí­tott teleszkópvillák határozzák meg az új arculatot

 

Az F 800 R felfrissí­tett változatának orrát igen nehéz megemészteni, de az értékesí­tés feladatával szerencsére nem is nekünk, hanem a márkakereskedőknek kell megbirkózniuk. Mi csak elmondjuk, hogy egy ilyen húzás nagyjából azzal ér fel, mintha A sebhelyesarcú új kiadásában Tony Montanát nem Al Pacino, hanem Adam Sandler játszaná.

 

Motorok Tesztek galériája BMW F 800 R

A számlapcserén kí­vül semmi nem változott az új modell műszerfalán

 

Mindezek ellenére az F 800 R őszintén szerethető motor, hiszen műszaki szempontból csillagos ötös dolgozat. A 798 köbcentis blokk egyetlen pöccintésre indul, és már az alapjáraton érezhető enyhe vibráció is sejteti, hogy harapós fenevad nyergébe ülünk. Nem véletlen, hogy Christian Pfeiffer streetbike-freestyle-világbajnok sem tiltakozott az ellen, hogy elődjével nyűgözze le a közönséget. Hatalmas teljesí­tményre persze ne számí­tsunk, de az immáron 90 lóerősre felhúzott motor könnyedén viszi a mindössze 202 kilós BMW-t. A kigyorsí­tásoknál nagy szerepe van a módosí­tott váltónak. Az első két fokozat áttétele rövidebb lett, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy lámpától indulva két egészségesebb gázfröccsel országúi tempóra katapultálhatunk, ami a mostani, szupertraffipaxos időkben sajnos már egyre kevésbé ildomos.

 

###

 

Az F 800 R nyergében exponenciálisan emelkedik az önbizalom. Széles kormányával könnyű terelgetni, módosí­tott ülése és lábtartója ideális testhelyzetet, feszes felfüggesztése pedig stabil úfekvést garantál. Utóbbival kapcsolatban két érdekesség is megemlí­thető. Egyrészt a korábbi változattól eltérően, az új modellen már nem hagyományos villákat, hanem fordí­tott telókat találunk, másrészt a hátsó traktus keménységéről elektronikus futóműállí­tás gondoskodik. Háromféle mód közül választhatunk, de már a Comfort is olyan pattogós, hogy a másik két fokozat (Normal és Sport) teljesen feleslegesnek tűnik. A rugó-előfeszí­tés módosí­tásával ugyan kicsit puhí­tható az F 800 R, de abban ne reménykedjünk, hogy nagyobb fájdalom nélkül megúszunk egy-egy kátyú. Ennek talán az az oka, hogy a fejlesztők el se tudják képzelni, milyen katasztrofális állapotok uralkodnak hazánk újain. Ha végre kijutunk egy gyér forgalmú, simább szakaszra, akkor megérezhetjük a modell valódi létjogosultságát. A 2 868 000 forintos vételárat csak az első kanyarig sokalljuk. A 10 évvel ezelőtti sportmotorokat megszégyení­tő, immáron radiálisan rögzí­tett Brembo fékekkel valósággal beleharap az aszfaltba az F 800 R, az í­vet végig stabilan tartja, nem imbolyog, és nem esik be a kanyarokba. Kigyorsí­táskor a 86 Nm nyomaték emeli tovább az adrenalinszintet, ami még egy higgadtabb sofőrből is pillanatok alatt előhozza vadabb énjét, és akár a drog, szép lassan rászoktatja, hogy munka után ne haza, hanem a kedvenc úvonala felé vegye az irányt.

 

Motorok Tesztek galériája BMW F 800 R

Kék/fehér fényezése sajnos feláras, de sokat dob a megjelenésén

 

Nem árt ugyanakkor, ha a kiszemelt kanyarok nincsenek túl messze, mivel a hosszabb távok megtételét a szerény, mindössze 15 literes tank és a szélvédelem teljes hiánya gátolja. Az F 800 R fogyasztása ugyan teljesen elfogadható (nagyjából 5,5 liter/100 km), de órákon át mellkassal tolni a szelet nem tartozik a legvidámabb időtöltések közé. Emellett a pakolhatósága is bőven hagy kí­vánnivalót. A tartályt elődjével megegyezően az ülés alá rejtették, de az áltankban csak az akkumulátornak jutott hely, tárolórekesznek már nem. így praktikusság terén az F 800 R továbbra is csak a Honda NC750S mögött kullog.