Bemutató: E-Bike-ok

Motoros szemmel furcsa jószágok az e-bike-ok. Van, hogy észre sem vesszük őket, hiszen a modern darabok simán összetéveszthetők egy hagyományos kerékpárral. Pedig ezekben is van motor, még ha közben tekerni is kell. És bármilyen szentségtörésnek tűnik, amit most leírunk, még motorosként is élvezhető járgányok.

Tudta, hogy már az 1890-es években is készítettek elektromos kerékpárt? Az amerikai Ogden Bolton Jr. 1895 decemberében kért szabadalmat saját fejlesztésű, a hátsó kerékagyba épített elektromos motorral szerelt kerékpárjára. A párizsi világkiállításon Jakob Lohner és Ferdinand Porsche kétmotoros, 5 LE-s modellt mutatott be, azonban ahogy a többi járműkategóriában, néhány évtizedre itt is háttérbe szorultak az elektromosok. Az áttörést a Yamaha hozta el, 1989-ben készítette el első pedálszenzoros e-bike prototípusát, amit 1993- tól már sorozatban gyártottak, majd 1995-ben a Honda agymotoros bringát mutat be a Tokió Motor Show-n. Az igazi forradalmat a lítiumionos akkumulátorok hozták meg. 2011-ben a Bosch is beszállt a bringabizniszbe, és 2012-ben Miskolcon megnyitotta pedelec gyártóüzemét.

HA MAGÁTÓL MEGY, NEM KERÉKPÁR!

A köztudatban tévesen az terjedt el, hogy ha 300 wattnál kisebb teljesítményű rásegítő motorral van felszerelve egy kerékpár, akkor arra a kerékpárra vonatkozó szabályok az érvényesek. Figyelem, ez nem így van! Legyenek bármilyen kicsi teljesítményűek, ha önállóan hajt, azaz gázkar, vagy gázmarkolat van rajtuk, és nem kell a haladáshoz feltétlen tekerni, akkor az segédmotoros kerékpár, amelyre kötelező a bukósisak, a vezetői engedély és a kötelező felelősségbiztosítás.

MIK AZOK AZ E-BIKE-OK?

Az e-bike kifejezés elég tág fogalom, éppen ezért folyamatosan megy arról a vita, hogy pontosan mi is tartozik bele – és egy kicsit mindenkinek igaza van. Hogy kibogozzuk a szálakat, érdemes a kezdetektől indulni. Az elmúlt évtizedekben a hazai utakon először olyan kerékpárszerű járgányok jelentek meg, amelyek mozgatásához nem kellett feltétlen emberi erő – akkumulátorról egy elektromotor hajtott egy kerékpárt úgy, hogy akár nem is kellett tekerni. Gázkarral, vagy húzható markolattal működött, mint a robogók. Mindenki megörült, hogy majd az idősebbek körében milyen hasznos kis szerkezet lesz.

De sajnos egyre több baleset lett belőle, mert kontrollálatlanul „óriási” sebességgel haladtak a nénikék, bácsikák. Ráadásul elég ormótlanul is néztek ki – robogószerűek, nehezek voltak. Ezek a típusok mára teljesen eltűntek az üzletek kínálatából, ugyanakkor időközben kicsit át is értelmezték a jogszabályt. Jelenleg az ilyen elektromos járművek, még ha teljesítményük 300 W alatt is van, a csak jogosítvánnyal és kötelező felelősségbiztosítással használható segédmotoros kerékpárok körébe tartoznak. Ugyanakkor elindult egy másik irányú fejlesztés.

A normál kerékpárokba kezdték beépíteni a villanymotort. Eleinte jellemzően a kerékagyakba, gyártófüggően az elsőbe vagy a hátsóba. Ezek már konkrétan biciklivázra épültek, amit itt-ott persze kissé megerősítettek, illetve az akkumulátorokat igyekeztek elrejteni pl. a csomagtartóra vagy a kulacstartó helyére szerelve, ám még mindig kicsit csúnyácskák voltak, de már a mai értelemben vett e-bike-ok, vagyis nem lehet pedálozás nélkül aktiválni az elektromos rendszert, azaz rásegítős motorjuk van.