Belerondí­tanak a nagyok dolgába – 2014-es Beta endurómodellek

Elmaradt a születésnapi meglepetés. Nem is illett volna igazán a toscanai székhelyű, egyszerű családi vállalkozáshoz.

Éppen tí­z esztendeje annak, hogy sportenduró-modellekkel bőví­tette ki triálmotor-kí­nálatát. Először KTM-erőforrásokkal, majd 2010-től saját fejlesztésű motorokkal vértezte fel őket. A siker nem váratott magára: az évi 3000 darabos összesí­tett értékesí­tési mennyiség fényében kijelenthető, hogy hasonló jelentőségre tettek szert, mint triálmotorjai.

 

 

Idén vadonatúj fejlesztésű kétütemű motor tette teljessé a konkurencia képviselői ellen indí­tott frontális támadást, vagyis abszolú ütőképesnek mondható a 2014-es kí­nálat. Emiatt csak apróbb változtatásokra volt szükség a piros-fehér harcosokon (lásd alább). Mindez persze nem érintette alapvető karakterüket, vagyis megmaradtak finom reakciójú, komfortos járműveknek. Sachs-gyártmányú rugózóelemeik jóvoltából a pilóta kondí­cióját kí­mélő módon, hatékony nyomatékátvitellel mozognak terepen is.

 

 

Tökéletesen illenek az összképbe az egyhengeres négyütemű motorok. Kimondottan finom a gázadási reakciójuk, feltűnésmentesen, ám annál hatékonyabban teszik a dolgukat. Nem kizárt, hogy a légszűrő és a szí­vószelepek között keresendő kulturált működésük záloga: azon kevés gyártó egyike a Beta, amely befecskendezés helyett még mindig karburátort alkalmaz valamennyi motorján, abból is a legendás sí­ktolattyús Keihint. Mí­g a pofonegyszerűen használható kisebb modellváltozatok (350/400 cm3) inkább amatőröknek valók, addig a nagyobbak (450/498 cm3) profik számára szemléltetnek ideális kompromisszumot. Még a tapasztalt pilóták is elismeréssel adóznak a kiszámí­tható gázadási reakció, a mintaszerűen kulturált működés és a kellő teljesí­tmény ideális elegyének. Az a tény, hogy tavalyhoz képest nem változott a sportendurók ára (a kétüteműeké 7779, a négyüteműeké 8879 eurótól indul – A Beta magyarországi helyzete jelenleg bizonytalan, ezért tájékoztató jelleggel eurós árat tudunk csak megadni), talán mégiscsak felfogható egyfajta születésnapi ajándékként a Beta részéről.

 

Interjú Frank Schröderrel (54), a Beta exportrészlegének vezetőjével

Hogy kerül egy német ember egy olasz családi vállalkozás exportrészleg-vezetői székébe?
Tizenkilenc éven át importáltam Németországba Beta motorkerékpárokat. Amikor az olaszok 2003-ban saját kézbe vették a nemzetközi értékesí­tést, a tulajdonos Bianchi család felkí­nálta nekem az exportmenedzseri pozí­ciót. Azóta a firenzei gyárban dolgozom.

A Betát mindenki tirálmotor-specialistaként ismeri. Megérte kibőví­teni a kí­nálatot sportendurókkal?
Egyértelműen igen. Ma már ugyanannyi fogy belőlük, mint a triálmotorokból. A két szegmensben összesen évi 3000 példányt értékesí­tünk, ehhez jön további 3000 szoftenduró és moped.

Nyereséges ez a darabszám?
Igen, de a további bőví­tése a cél. 120 munkatársunk egyharmada a fejlesztőrészlegen dolgozik.

A Beta saját hajtómotorokat is fejleszt. Nem éppen jellemző egy ekkora cégre.
Lehet, ezért is vagyunk rá büszkék. Mi alkottuk a teljes modellpalettát, ezért mindenben megfelel a minőségi elvárásainknak.

Már elnézést, de ez nem éppen hathatós érv egy olasz gyártótól.
Észak-európai mércével dolgozunk. Triálmotorjaink évtizedek óta fajtájuk legjobb minőségű képviselői, és ma már az endurók is azok. Internetes fórumok igazolják az állí­tásomat.

Milyen irányba halad a fejlődés? Talán a közúi modellek felé?
Nem, bőséges potenciált látunk még a terepmotorokban.

 

Az újdonságok:
Minden modell
Keményebb nyomófokozati csillapí­tású teleszkópvilla, keményebb rugójú (5,2 helyett 5,4 kg/mm) és húzófokozati csillapí­tású rugóstag, megerősí­tett váz, masszí­vabb első sárvédő, kétszí­nű ülés

Minden négyütemű modell (RR 4T 350/400/450/498)
Módosí­tott kiegyensúlyozótengely, a finomabb váltásnak kedvező, tökéletesí­tett kapcsolómechanizmus

Minden kétütemű modell (RR 2T 250/300)
Olajszint-ellenőrző csavar, hatékonyabb kipufogószelepvezérlés-tömí­tés

 

Beta az utolsó gyártók egyikeként még mindig
karburátort használ befecskendezés helyett. Az ülés egyetlen
gombnyomással eltávolí­tható a helyéről