Én nem tudom, hogy vannak vele, de engem kiver a víz, ha meglátom, hogy egy kereszteződésben nem működnek a jelzőlámpák. Ez nyilván azért van, mert a rendőr olyan ritkán lép be a közúti forgalomba irányítóként, hogy van időnk elfelejteni, viszont nincs időnk újra megtanulni a karjelzések jelentését.
Tisztázzuk először is, hogy kik jogosultak a forgalom irányítására! A rendőr, a szolgálatban lévő katonai forgalomszabályozó, a katasztrófavédelmi hatóság közúti ellenőre, a vám- és pénzügyőr, a tűzoltó, valamint a forgalmat ellenőrző közlekedési hatóság közúti ellenőre. Tegye a szívére a kezét mindenki! Mikor látott utoljára például tűzoltót forgalmat szabályozni? Örüljünk a magunkban elmormolt válasznak, mert ennek oka az, hogy viszonylag ritkán állnak elő a közutakon olyan rendkívüli helyzetek, amelyekben ezeknek az embereknek a beavatkozására van szükség.
Azokat a jelzéseket, amelyeket a KRESZ-rendelkezések alapján az alábbiakban részletezek, a jogszabály teljeskörűen a rendőrre vonatkozóan határozza meg. De látni fogjuk, hogy a fentiekben felsorolt személyekre is irányadóak azok a rendelkezések, amelyek a rendőr karjelzéseit meghatározzák.
- § (1) A forgalmat az útkereszteződésben irányító rendőr karjelzései:
- a) a rendőr mindkét karjának oldalirányú kinyújtása
− a kinyújtott karral párhuzamos irányból érkezők részére szabad utat jelez: a gyalogos az úttesten áthaladhat; a járművel − ha jelzőtábla nem tiltja − az erre vonatkozó szabályok megtartásával egyenesen, valamint jobbra vagy balra bekanyarodva tovább szabad haladni;
− a kinyújtott karra merőleges irányból érkezők részére a továbbhaladás tilalmát jelzi: a gyalogos az úttestre nem léphet; a járművel az útkereszteződésnél − a kijelölt gyalogos-átkelőhely, illetőleg a megállás helyét jelző útburkolati jel, ezek hiányában az útkereszteződés előtt − meg kell állni;
- b) a rendőr függőlegesen feltartott karja a forgalom irányának megváltozását jelzi: a gyalogos az úttestre nem léphet, az úttesten levő gyalogos pedig köteles az áthaladást mielőbb befejezni; a járművel az a) pontban említett helyen meg kell állni, ha azonban biztonságosan megállni már nem lehet, az útkereszteződésen mielőbb át kell haladni;
- c) ha a rendőr a jobb karjával maga mögé int, bal tenyerét pedig a balról jövő forgalom felé fordítja, a jobbról érkező járművek − a rendőr mögött − balra bekanyarodhatnak; a jelzés nem tiltja a jobbról érkező járművek egyenes irányban való továbbhaladását vagy jobbra bekanyarodását, de a többi irányból érkezők részére a továbbhaladás tilalmát jelenti;
- d) ha a rendőr jobb karját vízszintesen maga elé nyújtja, bal karjával pedig maga elé int, a balról érkező járművek − a rendőr előtt − balra bekanyarodhatnak; a jelzés nem tiltja a balról érkező járművek egyenes irányban való továbbhaladását vagy jobbra bekanyarodását, de a többi irányból érkezők részére a továbbhaladás tilalmát jelenti;
- e) karjelzés hiányában a rendőr vállával párhuzamos, illetőleg vállára merőleges irányból érkezők részére − értelemszerűen − az a) pont rendelkezései az irányadók;
- f) ha a rendőr kinyújtott karjával maga felé int, ezzel a sebesség növelésére, ha pedig kinyújtott karját le- és felfelé mozgatja, a sebesség csökkentésére ad utasítást.
(2) * Ha a rendőr a forgalmat nem útkereszteződésben irányítja,
- a) a járművek megállítására
- aa) karjának vagy fehér szegélyű piros tárcsának függőleges feltartásával, piros vagy fehér fény körbeforgatásával, illetőleg síppal ad jelzést,
- ab) menet közben a megkülönböztető fényjelzést használó gépkocsiból, illetve motorkerékpárról ad jelzést, karjának, fehér szegélyű piros tárcsának, piros vagy fehér fényű lámpának fel-le mozgatásával, illetőleg hangszórón vagy a megállásra felhívó szövegű felirattal;
- b) a megkülönböztető fényjelzést használó gépkocsiból vagy motorkerékpárról, illetőleg rendőrségi helikopterről hangszórón keresztül adott, a követendő közlekedési magatartásra vonatkozó utasításának megfelelő módon kell az úton közlekedő jármű vezetőjének eljárnia.
(3) A rendeletben meghatározott egyéb közúti jelzések és a forgalmi szabályok csak annyiban irányadók, amennyiben a rendőr jelzésével nem ellentétesek.
(4) * Az (1), (2) és a (3) bekezdésben foglalt rendelkezések értelemszerűen irányadók a szolgálatban lévő katonai forgalomszabályozó, a katasztrófavédelmi hatóság közúti ellenőre, a vám- és pénzügyőr, a tűzoltó, valamint a forgalmat ellenőrző közlekedési hatóság közúti ellenőre által adott jelzésekre is.
(5) * A közterület-felügyelő a jármű megállítására a (2) bekezdés a) pont aa) alpontjában foglalt jelzést adja. Az ilyen jelzés észlelése esetén a járművel meg kell állni.
- § * (1) A jelzőőr vagy a polgárőr jelzőtárcsával vagy − feltartott, vagy vasúti átjárónál az úttesten állványra helyezett − piros fényű lámpával adott jelzésére meg kell állni. (2) Ha a forgalmat jelzőőr vagy polgárőr irányítja, köteles azt az egyéb veszélyt jelző táblával − a jelzőőrre vonatkozó kiegészítő táblával együtt − a külön jogszabályban meghatározottak szerint előre jelezni.
A jelzőőr eszköztára tehát jóval kisebb. A jelzőőrre tipikus példa, amikor az úton haladva útépítésbe botlunk, és a forgalom az úton folyó munkák miatt csak egy sávon bonyolódik.
A vasúti átjárót és vasúti gyalogos-átkelőhelyet biztosító jelzőberendezés, a „Vasúti átjáró kezdete” – és az azzal együtt alkalmazott „Állj! Elsőbbségadás kötelező” – jelzőtábla és a gyalogosok részére szolgáló terelőkorlát elhelyezéséről, fenntartásáról és üzemeltetéséről, a vasúti átjáró és a vasúti gyalogos-átkelőhely burkolatának fenntartásáról, továbbá a vasúti átjárónál jelzőőr állításáról a vasúti pályahálózat működtetője köteles gondoskodni.
Azokon a helyeken, ahol a KRESZ 9. § (1) bekezdésének c) pontjában említett fényjelző készülék van, a fényjelző készülék üzemzavara esetében jelzőőr állítására a villamos, valamint a megkülönböztető jelzéseket használó gépjármű üzemben tartója jogosult. (A KRESZ 9. § (1) bekezdés c) pontja az utat (vagy egyes forgalmi sávokat) keresztező villamos, illetőleg a megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművek áthaladásának biztosítására szolgáló fényjelző készülékről rendelkezik.)
A jelzőőrnek éjszaka és korlátozott látási viszonyok között piros fényű lámpával, egyébként jelzőtárcsával kell jelzést adnia