ALPENMASTERS 2021 – Selejtezők 1. Rész

Amikor a 2021-es AlpenMasters sorsdöntő fázisba ér, ott olyan a hangulat, mint egy Wagner-opera drámai tetőpontján. Az előző évhez hasonlóan ismét a Großglockner Hochalpenstraßén vendégeskedünk, hogy a hét csoportban induló 14 motornak, valamint a tavalyi év győztesének valamelyikét a hegyek királyává koronázzuk. Először azonban a selejtezők következnek a Hohe Tauern 2500 méteres magasságban fekvő természetes színpadán.

Ebben a számban:

XL-ES ADVENTURE: Ducati Multistrada V4 S, KTM 1290 Super Adventure S

POWER NAKEDEK: BMW S 1000 R, Triumph Speed Triple 1200 RS

KÖZÉPKATEGÓRIÁS NAKEDEK: Aprilia Tuono 660, Ducati Monster+

ELEKTROMOS MOTOROK: Harley–Davidson LiveWire, Energica Eva Ribelle RS

CROSSOVEREK: BMW F 900 XR, Yamaha Tracer 9 GT

KÖZÉPKATEGÓRIÁS ADVENTURE: KTM 890 Adventure, Triumph Tiger 900 Rally Pro

OLCSÓ NAKEDEK: Triumph Trident 660, Yamaha MT-07

Hét motor számára azonban ezután a nyitókép után véget ér a 2021-es AlpenMasters. Bizony, a világszerte legnagyobb és legátfogóbb, de mindenképpen egyedülálló motorkerékpár-összehasonlító teszt szabályai szigorúak. A tavalyi év után idén is kieséses rendszerben folytatjuk a kőkemény párharcot, viszont megnöveltük a létszámot. Öt helyett hét csoport indul, köztük – a 17 éves AlpenMasters történetében először – elektromos motorok is részt vesznek a küzdelemben.

Ugyanakkor rájuk is ugyanazok a szabályok érvényesek, mint a hagyományos, belső égésű motorok hat csoportjára: a hegyi kanyarokban kell bizonyítaniuk. A Motorrevü törzsolvasói ismerik a topteszteket és az 1000 pontos értékelést, de ezt a sémát az AlpenMastersen nem használjuk. Csúcssebesség, egyenesfutás, dinamikai értékek szlalomozás közben, fenntartási költségek – ezek most nem érdekesek, és az ár-érték arány is csak egy jelentéktelen megjegyzés a jegyzőkönyvben.

A 2021-es AlpenMasters színtere: a Großglockner Hochalpenstraße

Ehelyett az illusztris tesztmezőnynek a bár képeskönyvbe illő, de a motorokat és a pilótákat egyaránt alaposan igénybe vevő Großglockner Hochalpenstraßén kell bizonyítania hegyi körülmények között: rendben van-e a manőverezési készség és a kormányzási pontosság csúcstámadásnál és ereszkedésnél, kényelmesek-e az ülések, meg lehet-e pakolni csomagokkal a motort? Hogyan zajlanak a terhelésváltások a kanyarok érintési pontján, milyen a nyomaték a kanyar kijáratánál?

Ennek megfelelően változnak a mérések is: a kanyarból kijövet a 25-ről 75 km/h-ra való gyorsulást mérjük kettes fokozatban, utassal, hegynek felfelé, az ABS működését szintén két személlyel, lejtőn, 75- ről 25 km/h-ra lassulva. Mára a sokat vitatott zajszintmérés is belefolyt a tesztelésbe, ezért a gyakorlatban releváns zajmérések is hozzátartoznak a tesztmindennapokhoz. Röviden: az AlpenMasters a kezdetektől fogva olyan teszt, amelyet gyakorló motorosok végeznek gyakorló motorosok számára. Mégpedig ott, ahol a motorosok a legszívesebben motoroznak: az Alpokban.

Legyen szó az olaszországi Dolomitokról, a francia tengerparti hegyekről, vagy mint idén is, az Ausztria legmagasabb csúcsa, a 3798 méteres Großglockner alatti magashegyi útról – az AlpenMasters a Motorrad tesztcsapatát pontosan abba a régióba repíti, amely a kezdődő hóolvadással lelkes motorosok ezreit is vonzza. Na ja, és mivel is mennek ezek a motorosok?

Feltűnően gyakoriak a GS-külsővel megáldott kék-fehér bokszerek, de a narancsszínű mattighofeni konkurencia is már-már a mormotákéhoz hasonló népsűrűséggel képviselteti magát a hegyen. Közöttük felvillan számos márka és modell, a kattogó XT-ktől a kéthengeres milwaukee-i V motorokig. Sőt, manapság még segédmotoros és robogós csoportok is megmásszák a hágókat, de ez inkább a csoportdinamika számlájára írható, és még nem jelenti azt, hogy számukra is létre kellene hoznunk egy külön csoportot az AlpenMastersen.

A teljes cikk a Motorrevü legfrissebb, 2021/11 számában és a Laptapir.hu oldalán is olvasható! A lap megtalálható az újságárusoknál, illetve megrendelhető előfizetéssel! Utóbbival kapcsolatban további információ ezen a linken található.