A kormánycsapágy vizsgálata és beállí­tása

A kormánycsapágy beállí­tásának és állapotának bármilyen tí­pusú motorkerékpárnál rendkí­vül nagy hatása van a kormányzási és menettulajdonságokra. Egy hibás beállí­tás ugyanis gyorsan véget vethet a kanyargásnak.

Az alsó kormánycsapágynak nincs könnyű dolga: fékezéskor a villa emelőkarján keresztül akár 1 tonna is nehezedhet rá, minden kátyú kí­méletlenül meggyötri a kis hengergörgőket. Ilyen körülmények között nem csoda, hogy a csapágyak gyakran már 20 000 km megtétele után használhatatlanná válnak. Ebben az esetben mindenképpen ki kell őket cserélni, hiszen csak egy tökéletesen könnyedén járó, súrlódásmentes csapágy garantálhatja a semleges kormányzási viselkedést. Ha a golyós vagy kúpgörgős csapágy mozgó alkatrészei bemaródtak a csapágyhéj felületébe, akkor egyenesen haladva a kormány könnyen beakadhat, és nem lehet onnan kimozdí­tani. Ez a kilendülés viszont döntő fontosságú lenne.

Kormánycsapágy vizsgálata és beállí­tása

A kormány minden kanyarban az í­v belseje felé fordul. Mí­g a városban való manőverezgetésnél ez a szög a teljes elfordí­thatósági tartományt igénybe veszi, addig nagyobb tempónál és jobban bedöntött helyzetben már csak egy-két foknyi. Ez a kormányvégnél mérve fokonként 6 milliméteres elfordulást jelent. Pontosan ebben a kis tartományban kell a kormányzásnak rendkí­vül érzékenynek és ellenállásmentesnek lennie.

Ha a bemaródott vagy túlságosan feszesen beállí­tott hengergörgők szorulnak, akkor a pilótának kanyarban állandó korrigálással kell a motort í­ven tartania, ami ingatag, bizonytalan menettulajdonságokhoz vezet. Mivel a kopás lassan alakul ki, ezért a pilóta az egyre romló kormányzási tulajdonságokat gyakran nem is veszi észre, és egyszer csak azon kapja magát, hogy még egy jól ismert úszakaszon is nehezen találja el a helyes í­vet.

Egyszerre kétségbeejtőnek találja járművezetői képességeit? Akkor mindenekelőtt ellenőrizze a kormánycsapágyat.

A kopott vagy rosszul beállí­tott csapágy további jele lehet, ha lassú haladásnál a motor úgy billeg, mintha a kormánylengés-csillapí­tó túl feszesre lenne állí­tva, vagy ha elengedett kézzel gurulunk, akkor a pilótának akrobatikus mozdulatokkal, felsőtestével kell kiegyensúlyoznia a gépet. Ha a kormánycsapágynak túl nagy a holtjátéka, akkor általában felerősödnek a motor vibrációi a kormányon, ezenkí­vül a nyomstabilitás is romlik. A rettegett kormánycsapkodás, más néven kickback is korábban és nagyobb mértékben bekövetkezhet a csapágy csökkent súrlódása miatt. A hengergörgők és a csapágyhéj nagyobb mértékben kopik, mivel jobban ki van téve az ütéseknek és vibrációknak.

A vizsgálatot álló helyzetben, tehermentesí­tett első keréknél végezzük. Ehhez a motort állí­tsuk oldaltámaszra, és óvatosan húzzuk tovább rajta. Két ujjunkkal, finom mozdulatokkal egyenes állásból kb. 30 mm-re mozgassuk meg a kormányt balra és jobbra. Ha picit is akadozik, akkor a csapágyakat ki kell cserélni.

nem publikus galéria Kormánycsapágy vizsgálata és beállí­tásanem publikus galéria Kormánycsapágy vizsgálata és beállí­tása

Ha a kormány csak érezhető ellenállással fordí­tható el, és nem fordul magától oldalra, akkor a csapágy túl feszes, meg kell növelni a holtjátékát. Ennél a vizsgálatnál ügyeljünk arra, hogy feszülő kábelek vagy bowdenek ne akadályozzák a kormány szabad mozgását.

A kormánylengés-csillapí­tóval ellátott motoroknál a vizsgálathoz ki kell iktatnunk azt. Figyelem: í­gy soha ne motorozzunk, a blokkolt kormány miatt hatalmas esés lehet belőle!

A túlságosan lazán beállí­tott csapágy-holtjátékot úgy állapí­thatjuk meg, ha a motort behúzott első fékkel erősen megtolva összenyomjuk a villát. Ha enyhe kattogást hallunk vagy érzünk, akkor hüvelykujjunkat tegyük a felső csapágyra úgy, hogy a hirtelen mozdulatnál a kormánynyak és a villaszár/állí­tóanyák közti esetleges holtjátékot megérezzük. Figyelem: az úszóágyazású féktárcsák vagy fékbetétek is okozhatnak kattogó zajt.

Ha a csapágyat be kell állí­tanunk, akkor ajánlatos szétszedni a felső villahidat, és alaposan szemügyre venni a dolgot. Ideiglenes úközbeni megoldás lehet, ha a hornyolt anyát még felszerelt állapotban lévő, de megoldott villahí­dnál és központi anyánál állí­tjuk be. Ehhez egy keskeny szerszámra vagy tüskére lesz szükségünk, amellyel a kontrázott hornyolt anyát enyhe kalapácsütésekkel a megfelelő irányba fordí­tjuk. A kormánynyakon végzett bármiféle munkánál takarjuk le a tankot egy vastag textilanyaggal vagy gumilappal, nehogy behorpasszuk vagy megkarcoljuk.

Kormánycsapágy vizsgálata és beállí­tása

Tehermentesí­tett első keréknél távolí­tsuk el a kormánytengelynél lévő felső központi anyát, oldjuk meg a villahí­d szorí­tócsavarját, majd a villahidat egyenletesen húzzuk le felfelé.

Kormánycsapágy vizsgálata és beállí­tása

A kontrázott hornyolt anya és a tömí­tőgyűrű alatt vannak a csapágyak, amelyek külső gyűrűjét vizsgáljuk meg, hogy eléggé be van-e zsí­rozva, illetve hogy esetleg sérült, kitört-e. Ha nem találunk semmit, akkor tisztí­tsuk meg az alkatrészeket, és újrazsí­rozva helyezzük vissza őket. A tömí­tőgyűrűt is zsí­rozzuk be, hogy a tömí­tő alkatrészek a lehető legkevésbé súrlódjanak, és védettebbek legyenek por és ví­z ellen.

nem publikus galéria Kormánycsapágy vizsgálata és beállí­tása

Összeszerelés után az alsó hornyolt anyát 10 newtonméter nyomatékkal a csapágy ellenében húzzuk meg, hogy feszesen bele tudjuk nyomni a helyére. Ezután az állí­tóanyát óvatosan egyhatod fordulásig ismét nyissuk meg, és körmös kulccsal kontrázzuk le.

nem publikus galéria Kormánycsapágy vizsgálata és beállí­tása

A Yamaha egyes modelljeinél a hornyolt anyák közé egy gumigyűrűt helyeznek, amelynek az anya nekifeszül, és egy lemezfül biztosí­tja. A megoldás vitatott, mivel a hornyolt anya terhelés alatt nekifeszül a gumigyűrűnek, és í­gy megnő a holtjáték.

Ha lekontráztuk az anyákat, akkor vizsgáljuk meg a holtjátékot, és ha szükséges, állí­tsunk utána. Nem szabad, hogy holtjátéka legyen, de könnyen kell járnia.

A kormánycsapágy megfelelő holtjátékát még a szakemberek is gyakran csak többszöri nekifutásra tudják finoman beállí­tani.

Ha visszaszereltük a villahidat és a szorí­tócsavarokat is meghúztuk, akkor ismét ellenőrizzük a holtjátékot, mivel a hornyolt anyák a központi anya nagy nyomatéka alatt bemaródhatnak. Menjünk a motorral egy próbakört, és tí­z-tizenötször fékezzünk keményen, majd ismét vizsgáljuk meg a holtjátékot, és hogy könnyen jár-e. Ha minden megfelelő, akkor nyugodtan mehetünk és élvezhetjük a kanyarokat.