Olvasói motor: Kawasaki VN900

Alanyunk egy 2007-es Kawasaki VN900 Vulcan Classic. Amerikai piacos. 2019-ben mikor a kis 535 Viragom már kicsinek bizonyult két személynek hosszabb túrákra, úgy döntöttem veszek egy nagyobbat. Néhány hét alatt meg is találtam, mostani párom, egy Kawasaki VN 900 Classic formájában. Azt illik tudni már az elején, hogy nem volt patika állapotban.  A volt tulaj telibe vert valami nagyobb kátyút aminek köszönhetően jónéhány küllő kiszakadt a kerék agyból és vitte magával a kerék agy egy részét is. De már hellyel közzel megvolt “csinálva” csak egy picit rázott balkanyarban. FI lámpa azaz a Fault Indicator jelző (de sokan a Fuel Injection visszajelző lámpaként ismerik) világított mikor elhoztam. Valamint a tank is horpadt volt. Ezért aztán egy alapos átvizsgálással kezdtem.

Kiderült egy a légtömeg mérő szenzor gumitömlője lecsúszott és ez miatt világított az FI. Végre lehet motorozni! Nem! Első néhány nap után egyszercsak bedadogott, lefulladt, Fi megint felvillant és az olaj nyomás visszajelző is. Sikerült azért lábon hazamenni vele. A bal oldalon a rosszul elvezetett a feszültség szabályozó és az olaj nyomás szenzor kábelei sérültek. Konkrétan az első pulley (szíj meghajtó kerék) mögé úgy volt behányva hogy az egyszerűen kidörzsölte és kontakt hibát eredményezett. De ez nem a motor hanem a kókány szervizelés hibája. Azóta helyre hoztam az első traktusát is a motornak. Egyedül a tankon a harapás ami utal a múltjára.

Azt még észrevettem, hogy a generátor valószínűleg cserélve volt. Erre a vissza szilózott dekni és a látható kábeltoldás utal. Mint azt fórumokon kiderült a 2010 elött gyártott modelleknek ez egy gyermek betegsége, hogy a generátor alul van méretezve és a felfogató csavarjai is gyengék. Két zavaró dolgot tudok a motor rovására felhozni.  Az egyik az a túl korán felvillanó “ideje tankolni” lámpa. 20literes a tank 9-10liter van még a tankban mikor felvillan a sárga. Mellette pedig az üzemanyagszint jelző sem szuperál rendesen. De hozzá lehet szokni. A másik az pedig a 6. sebbeségfokozat hiánya.

Egyébbként már közel 20.000 kilométert ültem a nyergében. Hosszabb, rövidebb túrákat csináltunk együtt. Átlag 300-400km, de volt már 800km is egy nap, pisi szünettel. Azt kell mondjam nagyon kényelmes. 120km/óráig kapaszkodni sem kell. De mind a motor mind a rider szempontjából a 90-110 közötti sebesség tartomány a kényelmes. Testes, de könnyű jószág. Nem kell hozzá izomerő. 4,5 literrel el lehet vele szaladgálni. Kétszemélyel felmálhazva autópályán sem eszik meg 5,5-nél többet.

Összefoglalva:

Hibái az üzemanyag szint jelző pontatlan működése és (2010) előtti modelleken a generátor meghibásodás.

Zavaró de orvosolható tényező a 6. sebesség fokozat hiánya és/vagy a rossz sebesség fokozat kiosztás (áttételezésel orvosolható)

Pozitívumok az alacsony fogyasztás, nyomatékos motor, gyárilag 4 a kiegészítőknek fenntartott csatlakozók (2 a lámpa búrában, 2 az ülés alatt.)  és a nagy, kényelmes fotel szerű ülés (az utasnak sem épp kicsi). Talán még ide lehet venni az egyszerű, jól szervizelhetőséget. Ezt úgy kell érteni, hogy nem kell darabokra szedni egy gyertya vagy légszűrő cseréhez, de még a szelephézag ellenőrzés sem egy félnapos munka.

Aki szereti a chopper-cruiser kategoriát és nem érdeke a lehető legnagyobb köbcentit a lábaközé venni, annak egy nagyon jó választás.

Fotó: Pál Marcell