Villanymotor-tanulmányok a Yamahától

A Yamaha PES1 és PED1 nevű elektromos tanulmányai egy izgalmas, könnyen személyre szabható jövőt vetí­tenek előre.

A Tokyo Motor Show jövő héten nyitja meg kapuit, várhatóan itt mutatja be a Honda a Gold Wing F6C-t, de a Yamaha sem szeretne kimaradni a reflektorfényből. Négy tanulmányuk közül kettő keltette fel az érdeklődésünket.

Az első a PES1, ami egy lí­tium-ion akkumulátorból táplált, kefe nélküli egyenáramú motorral hajtott sportgép.

A Yamaha nem árult el túl sok részletet, és valószí­nű, hogy a meghatározó márka inkább csak jelezni szeretné, hogy a trendeknek megfelelően foglalkozik az elektromos hajtás lehetőségével. A látványterv ettől még izgalmas, kivált, hogy a Yamaha szerint az akkumulátor – amit ők Yamaha Smart Power Module-nak hí­vnak – cserélhető lesz a 100 kg-nál is könyebb gépen.

 

Yamaha PED1 koncepció


A monocoque felépí­tés egyszerre szolgál vázként és idomként, váltója változtatható manuális vagy automata és többféle, okostelefonos információs szolgáltatást is nyújt, bármit is jelentsen ez. A váltó mindenesetre izgalmasan hangzik, úgy tűnik, a Yamaha követi a Brammo által kitaposott utat, de azért kí­váncsiak leszünk rá élőben is.

Az utcai motor terepre tervezett testvére, a PED1 szintén monocoque vázat, manuális/automata váltót, kefe nélküli egyenáramú motort és cserélhető akksit kap. A motor alapja láthatóan ugyanaz, mint a PES1 esetében, amit a felületes szemlélő könnyen betud a tervező lustaságának, pedig a komponensek újrahasznosí­tása pont az elektromos járművek egyik erősségét, a moduláris tervezést jelzi.

 

Yamaha PES1 koncepció


Mivel az elektromos hajtás szoftveresen hangolható, jelen esetben nem a hardver, hanem a programozás jelenti a különbséget a különböző elektromos modellek között. A megfelelő futóműelemek, felnik és ülések felcsavarozásával a Yamaha könnyedén PED1-est farag az utcai PES1-ből, csak a vezérlést kell átprogramoznia. A gyártó í­gy elképesztő könnyedséggel épí­thet fel egy moduláris elemekre épülő modellpalettát, ami a költségeket is jelentősen csökkenti. A Yamaha egyértelműen rálépett erre az úra.

Az új tanulmányokból tehát egyértelműen úgy tűnik, a nagy gyártók nem engedik olyan könnyedén, hogy az alkatrészgyártók, mint a Brammo, BRD, Mission, vagy a Zero letarolják az elektromos piacot. Meglehetősen izgalmas időknek nézünk elébe.