Honda Africa Twin 1100 DCT tesztnapló

Átléptük a 7000 kilométert a Honda Africa Twinnel, amit már több mint két hónapja tesztelünk. A hétköznapokon munkába járásra használjuk, hétvégén pedig jöhetnek a kirándulások, ekkor általában két személlyel utazom vele. Méretéből adódóan oda kell figyelni a szűkebb helyeken, illetve a kocsisorok között haladva. A legnagyobb csúcsforgalomban való araszoláskor már rutinszerűen kapcsolom át manuális módra a DCT váltót, és így tartom a szükséges sebességi fokozatban a motort a felesleges felváltásokat elkerülve. A robotváltó kényelmét országúton becsüljük meg igazán, ahogy a kényelmes ülését is.

Két személlyel a 200 km feletti utakat is komfortosan élveztük a nyergében. Menet közben nincs zsibbasztó érzés, a jó széles kormány igazi áldás. Egyedül a csomagrögzítéssel akadnak gondjaim, mivel a motor fara igen keskeny, nincs rajta kapaszkodó vagy rögzítési pont. Gumipókos lekötésnél legjobb esetben is csak a hátsó váznyúlványhoz, esetleg az utaslábtartóhoz tudunk bármit is rögzíteni. Szintén gondot okozhat, hogy hátul nincs hova nyúlni, amikor a motor farát elhúzni szeretnénk, például a garázs előtti forgatásnál. Ekkor megint csak a hátsó vázba tudunk kapaszkodni. Eddig nagyjából 1600 km-t tettem bele országúton, az átlagfogyasztás ekkor 4,6 és 5,1 liter között volt, városban viszont finom használat esetén is simán benyel akár 5,6 litert is százon.

7628 km

A nyár közepén tartóstesztre átvett Honda CRF 1100 L Africa Twinnel közeledünk lassan a 8000 kilométer felé. A megtett közel 4000 km alatt már igazán jól összeszoktunk, a bal markolatnál található gombokkal mára már nem állok hadilábon. A sorkettes, DCT váltós túramotor igazi otthona egyértelműen nem a legsűrűbb belvárosi forgalom, de a napi ingázásra is kiválóan alkalmas. A szinte teljesen felegyenesedett üléspozíciónak köszönhetően jól átlátni a körülöttünk zajló forgalmat, a tükrökben zavartalan a kilátás hátrafelé. Ha méreteit megszokjuk, már igazán bátran megyünk előre a kocsisorok között, egyedül a széles kormányát nem szabad elfelejtenünk, mert gyorsan le lehet vele koccolni a mellettünk álló autók visszapillantó tükreit.

Az állítható ülés nagyon szuper találmány, így a 170 centi körüli pilótáknak is szinte teljesen biztos lesz a talajfogásuk, jó ötlet, hogy nincs túlgondolva, egyszerűen átpattintható a kívánt pozícióba pillanatok alatt. Futóműve nagyon jól kisimítja a rosszabb minőségű aszfaltot, a buszsávban található gödröket. Szükség esetén pedig nem hozza zavarba a magasabb padkáról való fel- és lejutás sem. Mivel a motor fara igen keskeny, ami nem is lenne olyan nagy gond, de nincs rajta kapaszkodó vagy egyértelmű rögzítési pont, így csak meglehetősen nyögvenyelősen tudunk gumipókkal vagy gurtnival csomagot biztonságosan rögzíteni. Ha nagyon spórolni akarunk a naftával, óvatos gázkezeléssel városban akár 4-4,2 liter körül is beérheti az Africa Twin Urban üzemmódban használva.

7852 km

A nyár közepén tartóstesztre kapott Honda CRF1100L Africa Twinnel tovább gyűjtöttem a városi kilométereket. Eljött az ősz és a reggelek egyre hidegebbek, így már volt olyan is, hogy 5 fok körüli hőmérsékletben indultam útnak a munkába. Most jött ki igazán, hogy ez a motor bizony remek szélvédelemmel rendelkezik. A plexi nem túl magas, de hatékonyan tereli a menetszelet, a mellkasomat szinte nem is éri a hűvős levegő. A műanyag kézvédők szintén nagyon hasznosak a 10 fok alatti időben, fokozzák a kényelmet, védelmet biztosítanak a kezünknek, ennek köszönhetően jelenleg még egy átmeneti, nem túl vastag kesztyűben simán tudok vele motorozni. Eddig nem is gondoltam volna, de a széles tanknak is jut pozitív szerepe a hidegben.

Egyre hamarabb sötétedik, éppen ezért nem mindegy, hogy milyen lámpa és hogyan világítja meg az előttünk lévő úttestet. Az Africa Twinnel nem lehet panaszunk, a magasan elhelyezett ledes fényszóró erősen és messzire világít, míg az első irányjelzők egyfajta szélességjelzőként is funkcionálnak. A gyári Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer gumiabroncsok eddig jól vizsgáztak, a nyálkás, hideg aszfalton megcsúszást, vagy bizonytalanságot nem tapasztaltam. A fogyasztásmérő 10 fok alatt 5,7 literes átlagot mutat, Urban üzemmódban, városban, a sebességhatárokat betartva.

Fotó: Töltéssy Zoltán